Η Tesla θα κερδίσει 1 δισ. δολάρια χωρίς να πουλήσει ούτε ένα αυτοκίνητο
Οι ρύποι των οχημάτων, των Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών φέρνουν αναπάντεχα κέρδη στην Tesla.
Stellantis, Toyota, Ford, Mazda και Subaru θα συνενώσουν τις πωλήσεις τους με την Tesla το 2025 σε μια προσπάθεια να αποφύγουν τα πρόστιμα εκπομπών ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Tesla θα μπορούσε να εισπράξει περισσότερα από 1 δισεκατομμύριο ευρώ (1 δισεκατομμύριο δολάρια) ως αποζημίωση από αντίπαλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Αυτές χρειάζονται βοήθεια για την εκπλήρωση των φετινών στόχων για τα αυστηρότερα πρότυπα ρύπανσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δήλωσαν αναλυτές του Ομίλου UBS.
Η εταιρία από το Palo Alto θα βοηθήσει με τις πωλήσεις της με τουλάχιστον πέντε άλλους κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένων των Stellantis, Toyota, Ford, Mazda και Subaru, σύμφωνα με έγγραφα της ΕΕ που δημοσιεύθηκαν την 6η Ιανουαρίου. Η συμφωνία επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να υπολογίζουν τον μέσο όρο των εκπομπών, με αυτούς που πωλούν λιγότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αποζημιώνουν εταιρείες όπως η Tesla που είναι κάτω από το όριο της ΕΕ για εκπομπές CO2. Άλλες εταιρίες που έχουν κάνει την ίδια σύμπραξη είναι η Mercedes-Benz, η οποία ενώθηκε με τη Volvo (φορτηγά και βαριά οχήματα) και την ηλεκτρική της εταιρία Polestar.
«Η «αποζημίωση» της Tesla θα μπορούσε να ξεπεράσει ακόμη και το 1 δισεκατομμύριο ευρώ εάν οι Αμερικανοί ζητήσουν χρήματα για το long CO2», έγραψαν οι αναλυτές της UBS με επικεφαλής τον Patrick Hummel σε μια έκθεση που δημοσιεύθηκε στις 8 Ιανουαρίου. Η Volvo, η οποία επωφελήθηκε από την επιτυχία του ηλεκτρικού μικρού SUV EX30, μπορεί να… βγάλει έως και 300 εκατομμύρια ευρώ φέτος, υπολόγισε ο Hummel.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες άσκησαν πιέσεις για να χαλαρώσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα πρότυπα CO2 που αυξάνονται φέτος, προειδοποιώντας ότι θα αναγκαστούν είτε να πληρώσουν πρόστιμα, είτε να μειώσουν την παραγωγή, να συνεργαστούν με ξένους ανταγωνιστές ή να πουλήσουν EV σχεδόν χωρίς κέρδος. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έχουν μείνει στάσιμες στην Ευρώπη αφού οι κυβερνήσεις σε αγορές συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας σταδιακά κατάργησαν τις επιδοτήσεις.
Όποιοι άλλοι κατασκευαστές επιθυμούν να συμμετάσχουν στην ομάδα της Tesla έχουν προθεσμία έως τις 5 Φεβρουαρίου για να υποβάλουν την αίτησή τους, δείχνει σύμφωνα με το έγγραφο της ΕΕ. Οι αιτούντες πρέπει να υπογράψουν μια συμφωνία μη αποκάλυψης και να παράσχουν δεδομένα στην Tesla για τις εκπομπές CO2 τους, έτσι ώστε η εταιρεία να μπορεί να αξιολογήσει τυχόν κίνδυνο ότι η ομάδα δεν θα επιτύχει τους στόχους της. Δεν είναι ξεκάθαρο αν η Tesla έχει χώρο όσον αφορά τον αριθμό των κατασκευαστών που μπορεί να συμπεριλάβει στη δεξαμενή της.
Οι κατασκευαστές που επιθυμούν να συμμετάσχουν στην ομάδα Volvo-Mercedes έχουν παρόμοιους όρους και έχουν προθεσμία έως τις 7 Φεβρουαρίου για να υποβάλουν αίτηση.
Έκπληξη η ένταξη της Stellantis στην ομάδα Tesla
Η συνεργασία της Stellantis με την Tesla αποτελεί έκπληξη, έγραψαν οι αναλυτές της UBS, επειδή ο πρώην διευθύνων σύμβουλος Carlos Tavares επέμεινε ότι η εταιρεία θα συμμορφωνόταν με τους κανόνες της ΕΕ. Όμως η συνεργασία μειώνει την πίεση της Stellantis να αυξήσει την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, ορισμένα από τα οποία έχουν παρουσιαστεί με καθυστέρηση.
Πάντως ως τώρα τα μεγαλύτερα κενά (μεταξύ των πωλήσεων του περασμένου έτους και των εκπομπών του στόλου του 2025) έχουν να κλείσουν ο Όμιλος Volkswagen και ο Όμιλος Renault, ανέφερε η UBS.
Η Renault επέκρινε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή , λέγοντας ότι οι κατασκευαστές αναγκάζονται να λαμβάνουν «αντιπαραγωγικές» αποφάσεις για να συμμορφωθούν με τα πρότυπα. «Αυτό οδηγεί στην αποδυνάμωση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας», δήλωσε εκπρόσωπος της Renault στο Reuters, προσθέτοντας ότι είναι πολύ νωρίς για να πούμε εάν θα συνεργαστεί με τους ανταγωνιστές της.