Γρήγορη μόδα, μεγάλο περιβαλλοντικό κόστος: Πώς η Ευρώπη πνίγεται στα κλωστοϋφαντουργικά απόβλητα
Το 2022, τα κράτη-μέλη της ΕΕ παρήγαγαν σχεδόν 7 εκατομμύρια τόνους κλωστοϋφαντουργικών αποβλήτων, δηλαδή 16 κιλά ανά άτομο.

Οι Ευρωπαίοι καταναλώνουν και απορρίπτουν περισσότερα ρούχα, παπούτσια και υφασμάτινα προϊόντα από ποτέ, γεγονός που εντείνει τις περιβαλλοντικές και κλιματικές πιέσεις, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (ΕΟΠ). Η ανάγκη για βιώσιμη μόδα είναι επιτακτική, καθώς η Ευρώπη προσπαθεί να απομακρυνθεί από την τάση της γρήγορης μόδας και να προωθήσει την παραγωγή ανθεκτικών, ποιοτικών και ανακυκλώσιμων κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων.
Καταναλωτικές συνήθειες και οι επιπτώσεις τους
Το 2022, κάθε πολίτης της ΕΕ αγόρασε κατά μέσο όρο 19 κιλά ρούχων, υποδημάτων και υφασμάτων – ποσότητα που αντιστοιχεί σε μια γεμάτη βαλίτσα ανά άτομο! Αυτή η αύξηση της κατανάλωσης οφείλεται σε παράγοντες όπως:
- Η γρήγορη μόδα που ενθαρρύνει τις συχνές και φθηνές αγορές.
- Οι διαδικτυακές αγορές, που κάνουν την απόκτηση ρούχων πιο άμεση.
- Οι επιρροές από τα social media, που προωθούν συνεχώς νέα trends.
Ωστόσο, αυτή η τάση έχει τεράστιο κόστος για το περιβάλλον, λόγω της εκτεταμένης χρήσης νερού, πρώτων υλών, εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και της ρύπανσης από μικροπλαστικά.
Η Ευρώπη πνίγεται στα κλωστοϋφαντουργικά απόβλητα
Το 2022, τα κράτη-μέλη της ΕΕ παρήγαγαν σχεδόν 7 εκατομμύρια τόνους κλωστοϋφαντουργικών αποβλήτων, δηλαδή 16 κιλά ανά άτομο. Το σοκαριστικό είναι πως το 85% αυτών δεν ανακυκλώθηκε, αλλά κατέληξε σε χωματερές ή αποτέφρωση!
Η βιωσιμότητα ως μονόδρομος
Για να αντιμετωπιστεί η περιβαλλοντική κρίση της μόδας, η ΕΕ θεσπίζει νέα μέτρα, όπως:
- Υποχρεωτική χωριστή συλλογή κλωστοϋφαντουργικών αποβλήτων από το 2025.
- Προώθηση βιώσιμων πρακτικών παραγωγής με έμφαση σε ανακυκλώσιμα υλικά.
- Ενθάρρυνση της επαναχρησιμοποίησης και της επισκευής ρούχων αντί της απόρριψής τους.
Εσύ τι μπορείς να κάνεις;
- Αγόραζε ποιοτικά και διαχρονικά κομμάτια αντί για ρούχα μιας σεζόν.
- Δώρισε ή ανακύκλωσε τα ρούχα που δε χρειάζεσαι αντί να τα πετάξεις.
- Υποστήριξε ethical & sustainable brands που σέβονται το περιβάλλον.