Γιατί οι κωδικοί στα ΑΤΜ έχουν 4 ψηφία: Η αιτία ήταν μια γυναίκα
Τα ATM αν και αποτελούν νεότερη εφεύρεση, είναι ευρέως διαδεδομένα και μας διευκολύνουν στις τραπεζικές μας συναλλαγές. Επιτρέπει στους εξουσιοδοτημένους χρήστες – με τη χρήση ειδικών πλαστικών καρτών και 4ψήφιο κωδικό – να λαμβάνουν μετρητά από τον λογαριασμό τους και να έχουν πρόσβαση σε άλλες υπηρεσίες, όπως μεταφορά κεφαλαίων, αποδοχή καταθέσεων και άλλες υπηρεσίες.
Σήμερα, σε όλο τον κόσμο, είναι εγκατεστημένα περισσότερα από 3 εκατομμύρια ΑΤΜ, σύμφωνα με την ΑΤΜΙΑ που εκπροσωπεί τους κατασκευαστές ΑΤΜ.
Ο άνθρωπος που εφηύρε το ΑΤΜ είναι ο Σκοτσέζος οικονομολόγος Τζον Σέφερντ – Μπάρον (1925-2010). Δουλεύοντας στην
τυπογραφική εταιρεία “De La Rue” τη δεκαετία του ‘60 του κατέβηκε η ιδέα να κατασκευάσει ένα μηχάνημα αυτόματης ανάληψης χρημάτων. Η έμπνευση του ήρθε στο μπάνιο του σπιτιού του. “Σκέφτηκα ότι πρέπει να υπάρχει τρόπος να μπορώ να κάνω ανάληψη χρημάτων οπουδήποτε κι αν βρίσκομαι. Είχα την ιδέα του αυτόματου πωλητή σοκολάτας, με τη μόνη διαφορά ότι θα άλλαζα τη σοκολάτα με μετρητά”, είπε σε μία συνέντευξή του.
Η πρώτη τράπεζα που πείστηκε για την εφεύρεση του Σέφερντ – Μπάρον ήταν η Barclays, η οποία τοποθέτησε ένα μηχάνημα στο υποκατάστημά της στο Ένφιλντ του βόρειου Λονδίνου στις 27 Ιουνίου 1967.
Βέβαια, οι πλαστικές κάρτες δεν είχαν εφευρεθεί ακόμα και το ΑΤΜ χρησιμοποιούσε ειδικές επιταγές εμποτισμένες με άνθρακα 14, μία ουσία με ήπια ραδιενεργή ακτινοβολία. Το μηχάνημα την ανίχνευε και στη συνέχεια την ταίριαζε μ΄ έναν αριθμό ασφαλείας. Ένα παράπλευρο προϊόν της εφεύρεσης ήταν ο κωδικός ασφαλείας, το γνωστό μας PIN. Αρχικά ο Σέφερντ – Μπάρον ήθελε το ΡΙΝ να αποτελείται από έξι ψηφία, αλλά η σύζυγός του Καρολάιν τον συμβούλεψε να μην ξεπερνά τα τέσσερα ψηφία, γιατί αλλιώς η ίδια δεν θα μπορούσε να θυμάται τον κωδικό.
Στην Ελλάδα τα πρώτα ΑΤΜ τοποθετήθηκαν τη δεκαετία του 1980 (Alpha Bank το 1983, Citibank το 1985), αλλά η χρήση τους άρχισε να εξαπλώνεται την τελευταία δεκαετία του 20ου αιώνα αν και τα τελευταία χρόνια πλέον οι συναλλαγές μέσε e banking και κινητών τηλεφώνων κερδίζουν έδαφος.