Γιατί η Κίνα «κολυμπάει» στο γάλα και δεν ξέρει τι να κάνει εκατομμύρια τόνους
Πώς ο ρυθμός γεννήσεων, ένα διατροφικό σκάνδαλο, αλλά και η πολιτική του Πεκίνου υπέρ της κατανάλωσης γάλακτος προκαλεί αρρυθμία στην αγορά.
Η Κίνα στην κυριολεξία «κολυμπάει» στο γάλα, μετά από πτώση των ποσοστών γεννήσεων στη χώρα και συνειδητοποιημένους καταναλωτές που αντιλήφθηκαν το υψηλό κόστος των γαλακτοκομικών προϊόντων μειώνοντας την κατανάλωσή τους. Το παράδοξο είναι όμως ότι τα τελευταία χρόνια ο τομέας της γαλακτοβιομηχανίας στην Κίνα επεκτάθηκε υπερβολικά με αποτέλεσμα μικροί παραγωγοί που μπήκαν πρόσφατα στην αγορά να ξεπουλούν όσο όσο το εμπόρευμά τους και να εγκαταλείπουν τη δραστηριότητά τους.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Reuters, το πλεόνασμα γάλακτος της Κίνας απεικονίζει τις ακούσιες συνέπειες των προσπαθειών του Πεκίνου, που στηρίζονται στην επισιτιστική ασφάλεια, να ενισχύσει τον γαλακτοκομικό τομέα διαφημίζοντας την κατανάλωση και ενθαρρύνοντας την επέκταση. Το υψηλό κόστος και η κληρονομιά ενός σκανδάλου νοθείας το 2008 που σκότωσε τουλάχιστον έξι παιδιά στην Κίνα και οδήγησε χιλιάδες άλλα στα νοσοκομεία, συνεχίζει να ρίχνει βαριά σκιά στην κινεζική γαλακτοβιομηχανία περιορίζοντας τις εξαγωγικές της ευκαιρίες.
Επιβαρυμένη από μια υποτονική οικονομία που έχει αποδυναμώσει τη ζήτηση για τρόφιμα υψηλότερης τιμής όπως το τυρί, η κρέμα και το βούτυρο, καθώς και από τη γήρανση του πληθυσμού, η κατανάλωση γάλακτος στην Κίνα μειώθηκε από 14,4 κιλά ανά κάτοικο το 2021 σε 12,4 κιλά το 2022, το τελευταίο έτος για τα οποία είναι διαθέσιμα στοιχεία από το γραφείο στατιστικών της Κίνας.
Τιμές παραγωγού κάτω του κόστους
Την ίδια στιγμή, η παραγωγή γάλακτος στην Κίνα, τον τρίτο μεγαλύτερο παραγωγό στον κόσμο, αυξήθηκε σε σχεδόν 42 εκατομμύρια τόνους πέρυσι, από 30,39 εκατομμύρια τόνους το 2017, ξεπερνώντας τον στόχο του Πεκίνου για 41 εκατομμύρια τόνους για το 2025.
Οι τιμές του κινεζικού γάλακτος έχουν πέσει από το 2022 κάτω από το μέσο κόστος παραγωγής των περίπου 3,8 γιουάν (0,5352 δολάρια) ανά λίτρο, με αποτέλεσμα πολλές ζημιογόνες φάρμες να κλείσουν και άλλες εκμεταλλεύσεις να συρρικνώσουν τα κοπάδια τους πουλώντας βοοειδή για βόειο κρέας - μια άλλη αγορά με υπερπροσφορά.
Η Modern Dairy, ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς της Κίνας, ανέφερε μείωση στο μισό του κοπαδιού βοοειδών γαλακτοπαραγωγής της το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, σημειώνοντας καθαρή ζημία 207 εκατομμυρίων γιουάν (29,07 εκατομμύρια δολάρια).
«Οι εταιρείες εκτροφής γαλακτοκομικών χάνουν χρήματα από την πώληση γάλακτος και την πώληση κρέατος», δήλωσε ο Li Yifan, επικεφαλής της Dairy (Ασία) στην εταιρεία χρηματοοικονομικών υπηρεσιών βασικών προϊόντων StoneX.
Οι κινεζικές εισαγωγές γαλακτοκομικών προϊόντων, κυρίως από τη Νέα Ζηλανδία, την Ολλανδία και τη Γερμανία, μειώθηκαν κατά 13% από έτος σε έτος σε 1,75 εκατομμύρια μετρικούς τόνους τους πρώτους οκτώ μήνες του τρέχοντος έτους. Το γάλα σε σκόνη, η κορυφαία εισαγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων, μειώθηκε κατά 21% στους 620.000 τόνους, σύμφωνα με στοιχεία των τελωνείων της Κίνας.
Οι καθαροί όγκοι εισαγωγών γαλακτοκομικών προϊόντων το 2024 είναι πιθανό να μειωθούν κατά 12% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα και «η παρατεταμένη πτώση των γαλακτοκομικών προϊόντων μπορεί να συνεχίσει να επηρεάζει τον όγκο των εισαγωγών το 2025», ανέφερε η Rabobank Research.
Ανάπτυξη με κρατική παρέμβαση
Η γαλακτοβιομηχανία της Κίνας αναπτύχθηκε μετά την έκκληση του Πεκίνου το 2018 για περισσότερες εκμεταλλεύσεις και υψηλότερη παραγωγή, μέρος της ευρύτερης ώθησης για μεγαλύτερη επισιτιστική αυτάρκεια, ώθησε τον πολλαπλασιασμό των εκμεταλλεύσεων και τις εισαγωγές εκατοντάδων χιλιάδων βοοειδών Holstein.
Όμως, εκτός από την επιβράδυνση της οικονομίας, η πτώση των γεννήσεων σημαίνει ότι λιγότερα μωρά χρειάζονται γάλα. Το ποσοστό γεννήσεων της Κίνας το 2023 ήταν ένα ιστορικό χαμηλό 6,39 ανά 1.000 άτομα, από 12,43 το 2017, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία.
Η αγορά γάλακτος για βρέφη της Κίνας μειώθηκε κατά 8,6% σε όγκο και 10,7% σε αξία κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους 2024 που έληξε τον Ιούνιο και ενδέχεται να υποχωρήσει περαιτέρω το 2025, η New Zealand's A2 Milk Company (ATM.NZ), ανοίγει νέα καρτέλα, η οποία πουλά βρέφη φόρμουλα στην Κίνα, είπε τον Αύγουστο.
Η γαλακτοκομική βιομηχανία της Κίνας δυσκολεύτηκε επίσης να ανταποκριθεί στην έκκληση του Πεκίνου για το 2018 να εκπαιδεύσει τους καταναλωτές να περάσουν από την κατανάλωση γάλακτος στην κατανάλωση γαλακτοκομικών.
Το γάλα αποτελεί το 80% της κατανάλωσης γαλακτοκομικών προϊόντων στην Κίνα και οι προσπάθειες για ανάπτυξη μιας αγοράς για τυρί, κρέμα και βούτυρο, μετατρέποντας το γάλα σε προϊόντα υψηλότερης αξίας με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, παρεμποδίστηκαν από τους καταναλωτές που σφίγγουν τη ζώνη.
«Βουνά» από γάλα-σκόνη
Για να διαχειριστούν την πλεονάζουσα παραγωγή, οι παραγωγοί της Κίνας μετατρέπουν το νωπό γάλα σε σκόνη, δημιουργώντας έως το τέλος Ιουνίου πλεόνασμα άνω των 300.000 τόνων, δήλωσε η China Dairy Association, περίπου διπλάσιο από το επίπεδο του προηγούμενου έτους.
Η Κίνα προσπαθεί επίσης να εξάγει πλήρες γάλα σε σκόνη, αλλά αυτή η δυνατότητα περιορίζεται από τις αναμνήσεις του σκανδάλου νοθείας, είπε ο Li της StoneX, και ακόμη και πολλοί Κινέζοι καταναλωτές προτιμούν ξένες μάρκες παρά τις κυβερνητικές προσπάθειες να βελτιώσει τη νομοθεσία για τα τρόφιμα και να τονώσει την εμπιστοσύνη.
Η Κίνα εξήγαγε 55.100 τόνους γαλακτοκομικών προϊόντων το πρώτο εξάμηνο του 2024, σημειώνοντας αύξηση 8,9% ετησίως, αλλά μόνο ένα μικρό μερίδιο του πλεονάσματός της.
Η εξάρτηση των Κινέζων γαλακτοπαραγωγών από τις δαπανηρές ζωοτροφές σημαίνει ότι το κόστος παραγωγής τους είναι σχεδόν διπλάσιο από αυτό στη Νέα Ζηλανδία, όπου τα βοοειδή βόσκουν σε βοσκότοπους, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της StoneX.
Η εγχώρια υπερπροσφορά διευκόλυνε το Πεκίνο να στοχεύσει τις εισαγωγές τυριών, γάλακτος και κρεμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε μια εμπορική διαμάχη με το μπλοκ, αν και αυτά είναι εξειδικευμένα προϊόντα και το μέτρο δεν θα βοηθήσει ελάχιστα για να μειώσει την υπερβολή.
«Αν και ο περιορισμός των εισαγωγών γαλακτοκομικών στην ΕΕ μπορεί να προσφέρει βραχυπρόθεσμη ανακούφιση για τους Κινέζους αγρότες, δεν θα αντιμετωπίσει τα βαθύτερα προβλήματα όπως η υπερπαραγωγή και η στασιμότητα της ζήτησης», δήλωσε η Tanya Bhatia, αναλύτρια έρευνας καταναλωτικών αγαθών στο Economist Intelligence Unit.
Μακροπρόθεσμα, οι προμηθευτές εξακολουθούν να βλέπουν ευκαιρίες στην Κίνα. Ο Charlie McElhone, γενικός διευθυντής βιώσιμων γαλακτοκομικών προϊόντων στη βιομηχανία Dairy Australia, δήλωσε ότι βλέπει σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης στην Κίνα, η οποία παραμένει η μεγαλύτερη αγορά της. «Βλέπουμε ακόμα το τυρί να επεκτείνεται στο μέλλον», είπε.