Γερμανία: Πρωτοφανείς ευρείας κλίμακας απεργίες παραλύουν τη χώρα
Η Γερμανία αντιμετωπίζει μια από τις μαζικότερες γενικές απεργίες των τελευταίων ετών. Εργαζόμενοι σε αεροδρόμια, λιμάνια, σιδηροδρομικούς σταθμούς και αστικές συγκοινωνίες προχώρησαν χθες σε 24ωρη απεργία και διαδηλώσεις σε δεκάδες πόλεις «παραλύοντας» τη χώρα.
Οι διαδηλωτές ζητούν αύξηση των μισθών σχεδόν κατά 10% λόγω του αυξανόμενου πληθωρισμού και του κόστους στην ενέργεια και τη διατροφή.
Σύμφωνα με τον Φρανκ Βέρνεκε, επικεφαλής του Ver.di, ενός από τα μεγαλύτερα συνδικάτα της χώρας, περισσότεροι από 400.000 εργαζόμενοι στις μεταφορές έλαβαν μέρος στην απεργία της Δευτέρας. Το Ver.di εκπροσωπεί περισσότερους από 2.500.000 εργαζομένους στον δημόσιο τομέα.
Από την απεργία επηρεάστηκαν τουλάχιστον 15 αεροδρόμια, συμπεριλαμβανομένων της Φρανκφούρτης και του Αμβούργου, ενώ σύμφωνα με τη Γερμανική Ένωση Αεροδρομίων, 380.000 επιβάτες δεν μπόρεσαν χθες να ταξιδέψουν. Επιπλέον, το αεροδρόμιο του Μονάχου έκλεισε τις πύλες του από την Κυριακή, με 200.000 επιβάτες να χάνουν τις πτήσεις τους.
Τρένα, πλοία, λεωφορεία
Οι εθνικοί σιδηρόδρομοι της Γερμανίας «πάγωσαν» και δεν πραγματοποιήθηκε κανένα υπεραστικό δρομολόγιο, ενώ σε 7 από τα 16 κρατίδια δεν πραγματοποιήθηκαν ούτε οι εσωτερικές διαδρομές σιδηροδρόμων και λεωφορείων. Το λιμάνι του Αμβούργου, το μεγαλύτερο της χώρας, ανέστειλε εντελώς τη λειτουργία του, με μεγάλα εμπορικά πλοία να μένουν ακινητοποιημένα.
To σπάνιο για τη Γερμανία κοινό μέτωπο που παρουσίασαν τα συνδικάτα σηματοδοτεί την κλιμάκωση μιας εντεινόμενης απαίτησης προς την κυβέρνηση για αύξηση των μισθών, η οποία έρχεται σε μια εποχή που ο πληθωρισμός αυξάνεται ραγδαία. Το Ver.di απαιτεί αύξηση 10,5% στους μηνιαίους μισθούς, ενώ το EVG, που εκπροσωπεί περίπου 230.000 εργαζομένους σε τρένα και λεωφορεία, επιδιώκει αύξηση 12% για τα μέλη της.
Οι εργοδότες –κυρίως το κράτος και οι εταιρείες του δημόσιου τομέα– έχουν μέχρι στιγμής αρνηθεί τα αιτήματα, προσφέροντας αντ’ αυτού αύξηση 5% με δύο εφάπαξ πληρωμές, ύψους 1.000 ευρώ και 1.500 ευρώ, φέτος και του χρόνου.
Με τον πληθωρισμό να φτάνει στο 8,7% τον Φεβρουάριο, οι εργοδότες έχουν κατηγορήσει τους εκπροσώπους των εργαζομένων ότι συμβάλλουν στο πρόβλημα με τις απαιτήσεις τους για αύξηση των μισθών που, όπως λένε, θα τροφοδοτήσουν και άλλο τον πληθωρισμό. Τα συνδικάτα από τη μεριά τους αμφισβητούν τη θέση αυτή και λένε ότι τα μέλη τους δεν μπορούν πλέον να αντεπεξέλθουν στις καθημερινές ανάγκες τους.
Μέγα-απεργία
Η «μεγα-απεργία», όπως αποκάλεσαν τη χθεσινή γενική απεργία τα τοπικά ΜΜΕ, ακολουθεί τις απεργιακές κινητοποιήσεις των τελευταίων μηνών σε διάφορους γερμανικούς τομείς, συμπεριλαμβανομένων των ταχυδρομείων, των αεροδρομίων και των τοπικών μεταφορών.
Παρά το γεγονός ότι ξεκίνησε ένας τρίτος γύρος διαπραγματεύσεων για τους μισθούς των εργαζομένων του δημόσιου τομέα ανάμεσα στα συνδικάτα και τους εργοδότες, δεν υπάρχουν πολλές ενδείξεις για επικείμενη εξεύρεση κάποιου κοινού πλαισίου συμφωνίας. Η VKA, φορέας που εκπροσωπεί εργοδότες σε διάφορους τομείς των δημόσιων υπηρεσιών, δήλωσε τη Δευτέρα ότι δεν σκόπευε να υποβάλει βελτιωμένη προσφορά στα συνδικάτα.
Γεγονός παραμένει, ωστόσο, ότι ορισμένα συνδικάτα κατάφεραν πρόσφατα να κερδίσουν μεγάλες μισθολογικές αυξήσεις. Οι εργαζόμενοι στα ταχυδρομεία εξασφάλισαν μέσες μηνιαίες αυξήσεις 11,5% νωρίτερα τον Μάρτιο, ενώ τον περασμένο Νοέμβριο το IG Metall, το μεγαλύτερο συνδικάτο της Γερμανίας, πέτυχε αυξήσεις συνολικού ύψους 8,5% για τα σχεδόν 4 εκατ. εργαζομένους.