Η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου μπορεί να αντέξει πρόσκρουση σαν της Βαλτιμόρης;
Συγκλονισμένη είναι η παγκόσμια κοινότητα από την κατάρρευση της γέφυρας στη Βαλτιμόρη η οποία εκτός των άλλων προκάλεσε εύλογες απορίες σχετικά με το πόσο ασφαλείς είναι οι κατασκευές που θεμελιώνονται σε βαθιά νερά.
Στην Ελλάδα, υπάρχει η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου «Χαρίλαος Τρικούπης», η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιωτή γέφυρα στον κόσμο. Εγκαινιάστηκε το 2004 και αποτελεί ορόσημο της Ελλάδας του 21ου αιώνα. Πρόκειται για ένα έργο που έκανε πραγματικότητα το όραμα που είχε ο Χαρίλαος Τρικούπης πριν από 100 και πλέον χρόνια.
Η κατασκευή της ξεκίνησε το 1998 και τέθηκε σε λειτουργία στις 7 Αυγούστου 2004, δηλαδή μόλις μια εβδομάδα πριν την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας αποτελεί ένα θαύμα της μηχανικής καθώς έχει θεμελιωθεί σε θάλασσα με μεγάλο βάθος (65 μέτρων) και έχει σχεδιαστεί να αντέξει σε ακραίους ανέμους έως 180 χιλιομέτρων την ώρα, μεγάλους σεισμούς, ακόμη και τεκτονικές μετακινήσεις
Η ελληνική γέφυρα έχει σχεδιαστεί, σύμφωνα με τις προδιαγραφές, προκειμένου να αντέξει πρόσκρουση πλοίου έως 180.000 dwt (deadweight tonnage) το οποίο κινείται με ταχύτητα έως 16 κόμβων (περίπου 29 χιλιόμετρα την ώρα). Αυτό, όπως αναφέρεται στο gefyra.gr, μεταφράζεται σε οριζόντιο στατικό φορτίο 28.000 τόνων που εφαρμόζεται σε ύψος 67 μέτρων από τη βάση των βάθρων της γέφυρας (περίπου 3 μέτρα πάνω από την συνήθη επιφάνεια της θάλασσας. Να σημειωθεί ότι ένα μεγάλο τάνκερ μπορεί να φτάσει σε ταχύτητα συνήθως τους 20 κόμβους και ένα containership έως και 30 κόμβους. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση κάτω από γέφυρες ή στενά θαλάσσια περάσματα όπως στο στενό του Ρίου-Αντιρρίου κινούνται με πολύ χαμηλότερες ταχύτητες.
Καρύδης: Η γέφυρα Ρίου Αντιρρίου έχει υπολογιστεί να αντέχει χωρίς να καταρρέει
Μιλώντας το πρωί της Τετάρτη στην ΕΡΤ ο Παναγιώτης Καρύδης, ομότιμος καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και ειδικός στις αντισεισμικές κατασκευές δήλωσε ότι: «Αυτό το θέμα είναι παρόμοιο με τους υπολογισμούς που κάνουμε έναντι σεισμικών καταπονήσεων. Συγκεκριμένα στη γέφυρα Ρίου Αντιρρίου επειδή το ρήγμα του Κορινθιακού Κόλπου περνάει μεταξύ των τεσσάρων μεσοβάθρων, η γέφυρα στηρίζεται μέσα στη θάλασσα σε τέσσερα μεσόβαθρα, μεταξύ των οποίων περνάει το ρήγμα. Έχει υπολογιστεί λοιπόν να αντέχει χωρίς να καταρρέει, να αντέχει σχετική μετακίνηση του ενός μεσοβάθρου σε σχέση με το άλλο, κάποια μέτρα.
Δηλαδή αν μετακινηθεί λόγω του ρήγματος κάποια μέτρα το ένα σε σχέση με το άλλο, να μην καταρρέει. Αυτό προφανώς δεν έγινε στη συγκεκριμένη περίπτωση γιατί απλά δεν έχει υπολογιστεί αντισεισμικά. Το Μέριλαντ δεν είναι σε σεισμική ζώνη των Ηνωμένων Πολιτειών. Έτσι, κατέρρευσε σαν τραπουλόχαρτο. Αν ήταν αντισεισμικά μελετημένη και κατασκευασμένη, αυτό δεν θα συνέβαινε σχεδόν ποτέ, θα έλεγα από οποιοδήποτε υλικό, δηλαδή είτε ήταν μπετονένια, είτε ήταν ανηρτημένη είτε όπως είναι μεταλλική, δεν θα συνέβαινε ποτέ εάν ήταν αντισεισμική.
Σε ερώτηση για το τι σεισμό έχει σχεδιαστεί να αντέξει η γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, ο κ. Καρύδης απάντησε: Δεν είναι μόνο τα Ρίχτερ, είναι και η ένταση του σεισμού, οι επιταχύνσεις για περιθώριο επανάληψης σεισμού 2.000 χρόνια, το οποίο σημαίνει ότι μπορεί να αντέξει χωρίς να καταρρέει, εκεί είναι το το κλειδί όλων των αντισεισμικών κατασκευών και των κτιρίων μας, και τα πάντα να αντέχει όσο μεγάλος σεισμός κι αν γίνει, χωρίς να καταρρέει.
Επιπλέον, πέραν αυτής της στατικής ας το πούμε έτσι, σχετικής μετακίνησης των βάθρων, το ένα με το άλλο που πρέπει να αντέχει είναι και η δόνηση, η οποία υφίσταται από την πρόσκρουση. Δηλαδή είναι περίπου σαν να είναι μια προσομοίωση σεισμού στη γέφυρα αυτή και δεν άντεξε ούτε τη δόνηση, τον κραδασμό, τον ισχυρό από την κρούση, ούτε την παραμόρφωση των στηρίξεων».