Formula 1 Grand Prix Βραζιλίας: Αντίστροφη μέτρηση
Με μόλις τέσσερις αγώνες να απομένουν για τη λήξη της σεζόν, η F1 ταξιδεύει στο Σάο Πάολο για το προτελευταίο σπριντ του έτους.
Μετά τον δραματικό αγώνα στο Μεξικό, η διαφορά στους βαθμούς και στα δύο πρωταθλήματα (οδηγών και κατασκευαστών) μειώνεται. Η μάχη μεταξύ Red Bull και McLaren γίνεται όλο και πιο έντονη, ενώ η Ferrari εμφανίζεται ως το outsider για το πρωτάθλημα κατασκευαστών.
Οι συνθήκες
Ο καιρός από την Παρασκευή αναμένεται να είναι συννεφιασμένος και ξηρός, με υψηλές θερμοκρασίες έως 26 βαθμούς Κελσίου, ενώ υπάρχει και νέα άσφαλτος.
Στο Σάο Πάολο στρώθηκαν και τα 4.309 χιλιόμετρα της διαδρομής, συμπεριλαμβανομένου και του χώρου των πιτ. Το έργο ολοκληρώθηκε πρόσφατα και η άσφαλτος καθαρίστηκε με σύστημα υψηλής πίεσης νερού για να αφαιρεθεί η γυαλάδα που εμφανίζεται συνήθως στην καινούργια άσφαλτο, αυξάνοντας παράλληλα και την τριβή της επιφάνειας.
Συνεπώς, η επιφάνεια της πίστας θα είναι ένας εντελώς άγνωστος παράγοντας για τους οδηγούς και τις ομάδες αυτό το Σαββατοκύριακο. Η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο περίπλοκη, καθώς η Pirelli διάλεξε να φέρει πιο μαλακά ελαστικά στη Βραζιλία σε σχέση με πέρυσι: Η C3 θα είναι η σκληρή γόμα, η C4 η μεσαία και η C5 η μαλακή. Επιπλέον, είναι Σαββατοκύριακο με αγώνα Σπριντ, οπότε υπάρχει μόνο μία περίοδος ελεύθερων δοκιμαστικών για τις ομάδες να βρουν τις ιδανικές ρυθμίσεις, αν και, όπως φάνηκε στο Όστιν, το Sprint αξιοποιήθηκε για τη ρύθμιση της ισορροπίας κρατήματος του μονοθεσίου πριν τον κανονικό αγώνα.
Στο Ιντερλάγος, οι πλευρικές και διαμήκεις δυνάμεις που ασκούνται στα ελαστικά στις 15 στροφές της πίστας που έχει με αντίθετη φορά από τους δείκτες του ρολογιού, είναι μέτριας προς χαμηλής έντασης και καλά κατανεμημένες και στους δύο άξονες. Επίσης, η νέα επιφάνεια της πίστας μπορεί να επιτρέψει ταχύτερους χρόνους γύρου, με αποτέλεσμα την αύξηση της καταπόνησης στα ελαστικά.
Φέτος συμπληρώνονται 30 χρόνια από τον τραγικό θάνατο του Ayrton Senna και, όπως συνέβη στην Ίμολα τον Μάιο, εκδηλώσεις και αφιερώματα θα πραγματοποιηθούν και στο Ιντερλάγος. Η Pirelli, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Senna, θα δημοπρατήσει μια ειδική έκδοση του βραβείου Pole Position στα χρώματα της βραζιλιάνικης σημαίας, με το εμβληματικό λογότυπο του θρυλικού οδηγού.
Επίσης, όπως και στους πέντε προηγούμενους αγώνες φέτος, θα κυκλοφορήσει μια ειδική έκδοση καπέλου βάθρου της Pirelli στα χρώματα της σημαίας με το λογότυπο του Senna, αποτίοντας φόρο τιμής σε έναν οδηγό που θα μείνει για πάντα στη μνήμη όχι μόνο όλων των Βραζιλιάνων αλλά και όλων όσοι αγαπούν τη Formula 1.
Η στρατηγική των ελαστικών
Συνήθως, η λύση των δυο αλλαγών με χρήση των πιο μαλακών ελαστικών είναι η ενδεδειγμένη. Πέρυσι, όλοι οι οδηγοί, εκτός από έναν, ξεκίνησαν με μαλακά ελαστικά, αλλά η κόκκινη σημαία μετά την εκκίνηση, επέτρεψε την αλλαγή σε μεσαία ελαστικά, πριν τελειώσουν τον αγώνα με ένα ακόμα σετ μαλακών. Φέτος, το γεγονός πως έχουν επιλεγεί πιο μαλακές γόμες ελαστικών μπορεί να διευρύνει το φάσμα πιθανών στρατηγικών και να κάνει τον αγώνα ακόμα πιο συναρπαστικό.
Τελευταία νέα
- Ο Christian Horner (team manager της Red Bull Racing) αρνήθηκε να επιβεβαιώσει αν ο Sergio Pérez θα παραμείνει στη F1 μετά το Grand Prix της Βραζιλίας, αν και όλοι υποστηρίζουν πως θα μείνει ως το τέλος της χρονιάς.
- Η McLaren ενημέρωσε τον Lando Norris ότι δεν χρειάζεται να αλλάξει τον τρόπο που οδηγεί στη μάχη του πρωταθλήματος με τον Max Verstappen της Red Bull, δείχνοντας υποστήριξη στις επιθετικές επιλογές του οδηγού της.
- Η FIA επέβαλε πρόστιμο συνολικά 1 εκατομμύριο δολάρια στη Honda και την Alpine της Renault για παραβιάσεις του ορίου κόστους των κατασκευαστών κινητήρων για το 2023.
Τι γίνεται στα πρωταθλήματα
Ο Verstappen προηγείται του Norris με 47 βαθμούς και του Charles Leclerc με 71. Στο πρωτάθλημα κατασκευαστών, η McLaren παραμένει επικεφαλής με 29 βαθμούς διαφορά. Οι δύο διαδοχικές παρουσίες της Ferrari στο podium, στα Grand Prix του Austin και του Mexico City την έφεραν πάνω από τη Red Bull.
Σε δύο εβδομάδες θα δούμε αν ο Verstappen μπορεί μαθηματικά να κερδίσει το πρωτάθλημα και αυτό θα γίνει αν: Προηγείται του Norris κατά 61 βαθμούς μετά το Λας Βέγκας. Αν ο Verstappen τερματίσει τρίτος στους τέσσερις τελευταίους αγώνες και δύο σπριντ.
Από την άλλη πλευρά ο Norris για να γίνει πρωταθλητής θα πρέπει να κερδίζει κάθε φορά με τον ταχύτερο γύρο για να πάρει τον τίτλο με έναν βαθμό διαφορά.
Η ιστορία του αγώνα
Η Βραζιλία φιλοξένησε για πρώτη φορά Grand Prix F1 το 1973 στο Interlagos. Ο αγώνας μεταφέρθηκε στο Jacarepagua κοντά στο Ρίο ντε Τζανέιρο τη δεκαετία του 1980 πριν επιστρέψει στο Σάο Πάολο. Η πίστα βρίσκεται σε μια γειτονιά ανάμεσα σε δύο τεχνητές λίμνες, και η πίστα του Interlagos, που σημαίνει "ανάμεσα στις λίμνες", άνοιξε ως πίστα το 1940.
Η Formula 1 αγωνίστηκε για πρώτη φορά εκεί το 1972 σε μη βαθμολογούμενο αγώνα, πριν ενταχθεί στο πρωτάθλημα από το 1973. Η αρχική διαδρομή είχε σχεδόν το διπλάσιο μήκος, αλλά θεωρήθηκε επικίνδυνη λόγω ανωμαλιών στην επιφάνεια και αφαιρέθηκε από το πρωτάθλημα το 1980, μεταφερόμενη στο Jacarepagua. Η F1 επέστρεψε στην ανανεωμένη πίστα το 1990. Η επιστροφή συνδυάστηκε με την άνοδο του Ayrton Senna σε Παγκόσμιο Επίπεδο. Το 2004, το Grand Prix Βραζιλίας μεταφέρθηκε προς το τέλος του ημερολογίου, επηρεάζοντας δραματικά τα πρωταθλήματα τα έτη 2005, 2007, 2008, 2009 και 2012.
Τα στατικά
Γύροι: 71 γύροι των 4,3 χλμ. Συνολική απόσταση 305 χλμ.
Ρεκόρ γύρου: 1:10.540 από τον Valtteri Bottas (2018).
Ο οδηγός με τις περισσότερες νίκες: Ο πιο επιτυχημένος οδηγός στη Βραζιλία είναι ο Alain Prost με έξι νίκες, αν και μόνο μία από αυτές στο Σάο Πάολο. Ο Michael Schumacher είναι ο βασιλιάς του σιρκουί José Carlos Pace με τέσσερις (1994-1995, 2000, 2002), ακολουθεί ο Lewis Hamilton με τρεις (2016, 2018, 2021) και ο Verstappen με δύο (2019, 2023).
Η ομάδα με τις περισσότερες νίκες : Η McLaren είναι η πιο επιτυχημένη με 11 νίκες, ενώ η Ferrari έχει τις περισσότερες νίκες στο Ιντερλάγος με εννέα.
Η ομάδα με τις περισσότερες pole position: Η McLaren στη Βραζιλία (με 11) και σε αυτή την πίστα, με 9.
Περισσότερες pole positions: Ο Senna με πέντε (1986, 1988-1991, 1994).
Τι έγινε πέρυσι;
Ο Verstappen πήρε άλλη μια κυριαρχική νίκη στο Interlagos, την 17η της σεζόν, από την εκκίνηση μέχρι τον τερματισμό. Ο Norris πήρε την έκτη δεύτερη θέση της χρονιάς, ενώ ο Fernando Alonso κατάφερε να τερματίσει τρίτος, ξεπερνώντας τον Pérez.
Ποιος θα κερδίσει φέτος;
Η Ferrari είναι η ομάδα, που είναι σε φόρμα πριν από το Σαββατοκύριακο στο Grand Prix της Βραζιλίας, με νίκες σε τρεις από τους τελευταίους πέντε αγώνες.
Η McLaren παραμένει απειλή — ο Norris έδειξε ταχύτητα στο τέλος του αγώνα στο Μεξικό — αλλά, βασισμένοι στα πρόσφατα αποτελέσματα, μια νίκη της Ferrari φαίνεται πιθανή.
Παρά το ότι ο Carlos Sainz κέρδισε στο Μεξικό, ο Leclerc έχει αποδώσει συνολικά καλύτερα φέτος και θεωρείται φαβορί.
Τα ωράρια του Grand Prix (Ώρα Ελλάδας)
- Παρασκευή 1 Νοεμβρίου Ελεύθερες Δοκιμές 1: 16:30-17:30
- Παρασκευή 1 Νοεμβρίου Κατατακτήριες Δοκιμές Sprint: 20:30-21:14
- Σάββατο 2 Νοεμβρίου Αγώνας Sprint: 16:00-17:00
- Σάββατο 2 Νοεμβρίου Κατατακτήριες Δοκιμές: 20:00-21:00
- Κυριακή 3 Νοεμβρίου Grand Prix: 19:00