Formula 1 2025 Grand Prix Μπαχρέιν: Οι πρώτες βελτιώσεις

Από τις ανθισμένες κερασιές στην έρημο. Από την Ιαπωνία και την ιστορική πίστα της Σουζούκα, η Formula 1 ταξιδεύει στην έρημο του Μπαχρέιν στον Περσικό Κόλπο και όλοι ελπίζουμε να δούμε αλλαγές (εκτός από το τερέν) και στα μονοθέσια.
Αν δω ξανά τον Verstappen να κερδίζει θα πιστέψω πως μάλλον μας (τους) κοροϊδεύει όσο αφορά την απόδοση της Red Bull. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως ο Ολλανδός είναι πολύ καλός αλλά τι γίνεται με τους άλλους; Η McLaren πρέπει να αποφασίσει τι θα κάνει με τους δύο οδηγούς της. Ποιος θα διεκδικήσει τον τίτλο και ποιος θα υποστηρίζει.
Από την άλλη πλευρά η Ferrari πρέπει να λύσει το πρόβλημα του μονοθέσιου. Η SF25 ήταν καλή στον... εξομοιωτή και με λίγη βενζίνη (δλδ στα Sprint). Οι πληροφορίες μιλούν για πολλά σημεία αλλαγών στο Μπαχρέιν (για να δούμε).
Τα ελαστικά
Η θερμοκρασία θα είναι μια πολύ σημαντική μεταβλητή όσον αφορά στη διαχείριση των ελαστικών στον τέταρτο αγώνα της χρονιάς. Όπως συνέβη και στη Σουζούκα, οι ομάδες θα έχουν στη διάθεσή τους τις τρεις πιο σκληρές γόμες από τη γκάμα της Pirelli για το 2025, συγκεκριμένα την C1 ως σκληρή, την C2 ως μέση και την C3 ως μαλακή.
Ωστόσο, τα χαρακτηριστικά της πίστας του Σακχίρ και οι υψηλότερες θερμοκρασίες, θα απαιτήσουν μια διαφορετική προσέγγιση από αυτή που υιοθετήθηκε στην Ιαπωνία. Στην πραγματικότητα, όλες οι ομάδες θα έχουν μια καλή βάση από την οποία θα ξεκινήσουν δοκιμές, δεδομένου ότι την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου, η πίστα του Σακχίρ φιλοξένησε τις μοναδικές δοκιμές εξέλιξης όπως προβλέπουν οι αθλητικοί κανονισμοί του 2025. Αυτό σημαίνει ότι όλοι θα έχουν άφθονα δεδομένα για να δουλέψουν όσον αφορά στο στήσιμο των μονοθεσίων και στην επιλογή των καλύτερων στρατηγικών για τις κατατακτήριες δοκιμές και τον αγώνα.
Οι 20 οδηγοί είχαν διαθέσιμες περισσότερες από 24 ώρες πίστας, στις δοκιμές εξέλιξης και συμπλήρωσαν 3.897 γύρους, που ισοδυναμούν με 21.090,564 χιλιόμετρα. Οι γόμες που θα χρησιμοποιηθούν αυτό το Σαββατοκύριακο ήταν οι πιο δημοφιλείς και τότε: η C3 έκανε το μεγαλύτερο μέρος, συμπληρώνοντας το 67,17% των γύρων, ακολουθούμενη από την C2 (20,88%) και την C1 (9,26%). Υπήρξαν μόλις 104 γύροι με την C4 και τρεις με ενδιάμεσα ελαστικά.

Ωστόσο, οι θερμοκρασίες αυτού του Σαββατοκύριακου θα παρουσιάσουν μια νέα πρόκληση, επειδή κατά τη διάρκεια της εβδομάδας των δοκιμών εξέλιξης, στο Σακχίρ επικρατούσαν ασυνήθιστες καιρικές συνθήκες με ισχυρούς ανέμους και πολύ χαμηλότερες θερμοκρασίες αέρα και πίστας από ό,τι ήταν φυσιολογικό για εκείνη την εποχή του χρόνου. Οι ελάχιστες πιέσεις εκκίνησης για αυτό το Σαββατοκύριακο έχουν αλλάξει με βάση την ανάλυση των δεδομένων των δοκιμών, σε 23 psi εμπρός και 21 πίσω. Αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση +1psi στον μπροστινό άξονα και +2psi στον πίσω σε σύγκριση με τον αγώνα του 2024 και 0,5 psi και στους δύο άξονες σε σύγκριση με τις δοκιμές του Φεβρουαρίου.
Τι έγινε πέρυσι;
Αν υπάρχει ένα Γκραν Πρι όπου μια στρατηγική δύο πιτ-στοπ θα θεωρούνταν δεδομένη, τότε αυτό είναι το Μπαχρέιν. Αυτό επιβεβαιώθηκε πέρυσι, στον εναρκτήριο γύρο της σεζόν. Όλοι οι οδηγοί έκαναν τουλάχιστον δύο στάσεις πέρυσι, ενώ κάποιοι, όπως ο Hulkenberg (Haas) λόγω ανάγκης ή, όπως οι Gasly (Alpine) και Sargeant (Williams) από επιλογή, έκαναν ακόμη και τρεις στάσεις.

Η μαλακή και η σκληρή γόμα ήταν οι δημοφιλέστερες, με τη μεγάλη πλειοψηφία να επιλέγει να εκκινήσει με την C3 πριν αξιοποιήσει τα δύο σετ C1 που είχαν κρατήσει ειδικά για τον αγώνα. Εξαιρέσεις αποτέλεσαν το δίδυμο της Red Bull, οι Verstappen και Perez, οι οποίοι έκαναν και το τελευταίο stint με ένα σετ C3, λόγω της τεχνικής υπεροχής της ομάδας του Μίλτον Κέινς εκείνη την εποχή. Οι δυο οδηγοί πέτυχαν το 1-2. Η έτερη ομάδα της Red Bull, η Racing Bulls, προσπάθησε το ίδιο με τον Ricciardo, αλλά τερμάτισε εκτός βαθμολογούμενης δεκάδας.
Με βάση όσα έχουμε δει στις χειμερινές δοκιμές και στους τρεις πρώτους γύρους, ίσως επικρατήσει ένα διαφορετικό σενάριο λόγω των τροποποιήσεων που έγιναν στις γόμες για το 2025.

Ενώ η C1 είναι αρκετά όμοια με την προκάτοχό της, οι C2 και C3 είναι πιο μαλακές και το πιο σημαντικό, οι τρεις γόμες έχουν μικρότερη διαφορά μεταξύ των, όσον αφορά στην απόδοση. Αυτό θα μπορούσε επομένως να επαναφέρει την C2 στο προσκήνιο ως ελαστικό αγώνα, δημιουργώντας έτσι περισσότερες επιλογές στρατηγικής. Ακόμη και η τακτική της μιας αλλαγής αποτελεί ρεαλιστική πιθανότητα.
Πολλά θα εξαρτηθούν από το πόσο πιο υψηλές θερμοκρασίες θα επικρατήσουν σε σχέση με τις δοκιμές εξέλιξης. Οι τρεις ώρες των ελεύθερων δοκιμών θα είναι πολύ σημαντικές, ειδικά το FP2, που πραγματοποιείται σε παρόμοια ώρα της ημέρας με το πρώτο μέρος του αγώνα.
Το τερέν
Η πίστα του Σακχίρ διαθέτει αρκετές διαμορφώσεις. Ως τώρα έχουν χρησιμοποιηθεί στους αγώνες δύο διαφορετικές, από το 2010 ως το 2020. Η τρέχουσα διαμόρφωση έχει μήκος 5.412m και διαθέτει 15 στροφές, 9 δεξιές και 6 αριστερές. Η πίστα είναι μία από τις πιο απαιτητικές στο καλεντάρι όσον αφορά στα ελαστικά, ειδικά στις περιοχές φρεναρίσματος και στην έξοδο των αργών στροφών όπου απαιτείται πρόσφυση.

Το αδρανές υλικό που χρησιμοποιήθηκε για την άσφαλτο στην Διεθνή Πίστα του Μπαχρέιν είναι ακόμα πολύ τραχύ, παρόλο που είναι αρκετά παλιό πλέον. Η επιφάνεια παρέχει καλή πρόσφυση για τα ελαστικά, αν και η άμμος που φέρνει ο άνεμος στην πίστα μπορεί να είναι ενοχλητική. Η φθορά συνήθως δεν είναι περιοριστικός παράγοντας, ούτε και η τοπική παραμόρφωση λόγω υπερθέρμανσης.
Πρόβλημα δημιουργεί η πτώση λόγω υπερθέρμανσης, ειδικά στον πίσω άξονα, αυτή έχει σημαντικό αντίκτυπο στην απόδοση των ελαστικών. Η διαχείρισή της είναι το κλειδί για ένα καλό αποτέλεσμα. Οι προσπεράσεις είναι δυνατές, ειδικά υπό έντονο φρενάρισμα στις στροφές 1, 4 και 11.
Πτώση απόδοσης λόγω υπερθέρμανσης (degradation)
Υπάρχουν δύο τύποι φθοράς, λόγω υπερθέρμανσης ένας που επηρεάζει την επιφάνεια του ελαστικού και ο άλλος που επηρεάζει τη χημική σύνδεση των υλικών που αποτελούν το πέλμα. Ο πρώτος τύπος φθοράς, τον οποίο απλά ονομάζουμε παραμόρφωση, δημιουργείται όταν η επιφάνεια του ελαστικού γλιστράει υπερβολικά στην πίστα. Σε αυτή την περίπτωση, η θερμοκρασία της επιφάνειας αυξάνεται και το ελαστικό χάνει πρόσφυση.

Το φαινόμενο μπορεί να αντιστραφεί με μια αλλαγή στο στυλ οδήγησης ή εάν αλλάξουν οι καιρικές συνθήκες. Ο δεύτερος τύπος φθοράς είναι η πτώση απόδοσης λόγω υπερθέρμανσης, αυτή συμβαίνει όταν η ποσότητα ενέργειας που ασκείται στο ελαστικό είναι αρκετά υψηλή, ώστε να αλλοιώσει τους χημικούς δεσμούς του πέλματος και σε αυτή την περίπτωση, η απώλεια πρόσφυσης είναι μη αναστρέψιμη. Αυτά τα δύο φαινόμενα δεν είναι εντελώς ανεξάρτητα το ένα από το άλλο, συνήθως το δεύτερο διαδέχεται το πρώτο. Αμφότεροι οι τύποι φθοράς οδηγούν σε απώλεια απόδοσης των ελαστικών και εάν ένας οδηγός διαπιστώσει ότι η φθορά των ελαστικών του είναι μεγαλύτερη από αυτή που αντιμετωπίζουν οι ανταγωνιστές του, τότε ίσως είναι καιρός να αλλάξει ελαστικά με ένα καινούργιο ή ελαφρώς μεταχειρισμένο σετ. Το αρχικό σετ έχει φτάσει στο τέλος της ωφέλιμης ζωής όσον αφορά στον αριθμό των γύρων που μπορεί να διανύσει πριν χρειαστεί αλλαγή, όταν τα ελαστικά δεν μπορούν πλέον να προσφέρουν ανταγωνιστικό ρυθμό. Η διάρκεια ζωής του ελαστικού, είναι ο μέγιστος αριθμός γύρων που μπορεί να καλύψει πριν η επιφάνεια του πέλματος φθαρεί εντελώς.
Το Μπαχρέιν με αριθμούς
Έχουν γίνει 20 Grand Prix στο Μπαχρέιν, με το πρώτο να χρονολογείται από το 2004. Τότε νικητής ήταν ο Michael Schumacher με Ferrari. Ήταν ο πρώτος αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της Formula 1 που διεξήχθη στη Μέση Ανατολή. Το 2020, το Μπαχρέιν φιλοξένησε δύο αγώνες σε συνεχόμενα Σαββατοκύριακα, ο πρώτος σε μια μικρότερη σε μήκος πίστα 3.534m με μόλις 11 στροφές, η οποία ονομάστηκε Grand Prix Σακχίρ. Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, ο αγώνας του 2010 διεξήχθη σε μια διαμόρφωση 6.229m.

Πολυνίκης στο Μπαχρέιν είναι ο Lewis Hamilton με πέντε νίκες. Από τους οδηγούς που αγωνίζονται φέτος, ο Fernando Alonso έχει τρεις νίκες, ο Max Verstappen δυο (2) και ο Charles Leclerc μια (1).
Οι Vettel, Hamilton και Verstappen μοιράζονται το ρεκόρ των περισσότερων pole position με τρεις, ενώ ο Άγγλος οδηγός έχει τις περισσότερες παρουσίες στο βάθρο (11). Από τις ομάδες, η Ferrari προηγείται με επτά νίκες ενώ έχει και (17) παρουσίες στο βάθρο, ενώ η Mercedes έχει τις περισσότερες pole position (7).