Δεύτερη ευκαιρία ρύθμισης χρεών για επιχειρήσεις και μεγαλοοφειλέτες -Ποιους αφορά
Αναλυτικά οι νέες διατάξεις του φορολογικού νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή.
Τη δυνατότητα αναβίωσης ρυθμίσεων φορολογικών χρεών επιχειρήσεων από διευθυντικά στελέχη και ευκολότερες διαδικασίες για το διακανονισμό οφειλών άνω των 50.000 ευρώ προβλέπει το φορολογικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή.
Ειδικότερα ορίζεται ότι τα αλληλεγγύως ευθυνόμενα πρόσωπα μπορούν να εξυπηρετήσουν απολεσθείσα ρύθμιση οφειλής του νομικού προσώπου στο οποίο συμμετέχουν εξοφλώντας το χρέος υπό τους ίδιους όρους που θα εξοφλούσε το νομικό πρόσωπο μέσω αναβίωσης της ρύθμισης. Μάλιστα δεν θα βαρύνονται με τόκους, προσαυξήσεις ή πρόστιμα που γεννώνται ως συνέπεια της απώλειας της ρύθμισης, τα οποία και εξακολουθούν να βαρύνουν το νομικό πρόσωπο ή τη νομική οντότητα.
Ποιους αφορά η διάταξη
Πρόκειται για πρόσωπα που είναι εκτελεστικοί πρόεδροι, διευθυντές, γενικοί διευθυντές, διαχειριστές, διευθύνοντες σύμβουλοι, εντεταλμένοι στη διοίκηση και εκκαθαριστές των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, καθώς και πρόσωπα που ασκούν τη διαχείριση ή διοίκηση νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας και τα οποία ευθύνονται προσωπικά και αλληλέγγυα για την πληρωμή του φόρου εισοδήματος, παρακρατούμενου φόρου, κάθε επιρριπτόμενου φόρου, ΦΠΑ και ΕΝΦΙΑ που οφείλονται από αυτά τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες
Όπως επισημαίνεται στη εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου με τη νέα διάταξη επιλύεται «το πρόβλημα που αφορά τις περιπτώσεις που κατά τον χρόνο απώλειας της ρύθμισης, ο νόμιμος εκπρόσωπος είναι πρόσωπο διαφορετικό από εκείνο που εκπροσωπούσε την εταιρεία κατά την περίοδο στην οποία ανάγεται η οφειλή.
Στις περιπτώσεις αυτές, ο νόμιμος εκπρόσωπος της περιόδου στην οποία ανάγεται η οφειλή η τα πρόσωπα που είχαν εκτελεστική ιδιότητα που συνεπάγεται αλληλέγγυα ευθύνη αγνοεί την απώλεια της ρύθμισης και δεν του παρέχεται η δυνατότητα να εξυπηρετήσει τη ρυθμισμένη οφειλή, προκειμένου να αποφύγει την αναβίωση της σε βάρος του αλληλέγγυας ευθύνης για το συνολικό υπολειπόμενο ποσό και για τις επιβαρύνσεις που θα προκύψουν από την απώλεια της ρύθμισης. Στο πλαίσιο αυτό κρίνεται ότι είναι επωφελής για τον υπόχρεο και το Δημόσιο η παροχή της δυνατότητας στα αλληλεγγύως υπεύθυνα πρόσωπα να εξυπηρετήσουν με ίδια μέσα τη ρύθμιση».
Περιθώριο 3 μηνών για την αναβίωση της ρύθμισης
Η Φορολογική Διοίκηση γνωστοποιεί στα πρόσωπα που ευθύνονται αλληλέγγυα την απώλεια της ρύθμισης θέτοντας περιθώριο 3 μηνών για την αναβίωση της ρύθμισης, κατά το μέρος που τα αφορά ενώ μέχρι την ημερομηνία γνωστοποίησης δεν βαρύνονται με τόκους, προσαυξήσεις ή πρόστιμα που γεννώνται ως συνέπεια της απώλειας της ρύθμισης, τα οποία βαρύνουν το νομικό πρόσωπο ή τη νομική οντότητα,. Το μέτρο εφαρμόζεται αναδρομικά χωρίς περιορισμό, εφόσον τα αλληλεγγύως ευθυνόμενα πρόσωπα υποβάλλουν σχετική αίτηση εντός έξι μηνών στη Φορολογική Διοίκηση για την απαλλαγή τους ή για την αναβίωση της ρύθμισης.
Την ίδια ώρα χαλαρώνουν οι προϋποθέσεις για την υπαγωγή σε ρύθμιση οφειλών ύψους άνω των 50.000 ευρώ καθώς καταργείται η υποχρέωση προσκόμισης στοιχείων από τα οποία προκύπτει η πρόσκαιρη οικονομική αδυναμία και η δυνατότητα τήρησης των όρων της ρύθμισης, με υπογραφή για τον έλεγχο και την πιστοποίηση αυτών από ανεξάρτητο εκτιμητή. Επίσης για συνολικές βασικές οφειλές που υπερβαίνουν το ποσό 150.000 καταργείται η παροχή εγγύησης ή διασφάλισης ή εμπράγματης ασφάλειας για το σύνολο αυτών.
Ωστόσο παραμένει η υποχρέωση των οφειλετών για αναλυτική δήλωση όλων των εισοδημάτων, περιουσιακών στοιχείων και τυχόν οφειλών προς τρίτα πρόσωπα και υποβολή των φορολογικών δηλώσεων της τελευταίας πενταετίας.