Εξαγωγείς σε απόγνωση - Σαπίζουν τα προϊόντα στα καράβια λόγω Ερυθράς Θάλασσας
Όταν οι πύραυλοι των Χούθι άρχισαν να πέφτουν πάνω σε φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα οι Ευρωπαίοι ηγέτες φοβήθηκαν το αντίκτυπο στην προμήθεια ενέργειας. Τρεις μήνες αργότερα, οι τροφές βρίσκονται στο στόχαστρο, με τους εξαγωγείς και τους πλοιοκτήτες να προειδοποιούν για την αυξανόμενη ζημιά στο εμπόριο φρούτων και λαχανικών.
Οι ναυτιλιακές εταιρίες έχουν διακόψει τις διελεύσεις από το Στενό του Μπαμπ ελ Μαντέμπ και επαναχάραξαν τη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, κάτι που σημαίνει καθυστερήσεις που φτάνουν τις τρεις εβδομάδες για την μεταφορά προϊόντων από και προς την Ευρώπη. Πέραν από τον πενταπλασιασμό του κόστους, τα φρέσκα προϊόντα κινδυνεύουν να σαπίσουν κατά στη διαδρομή.
Ο Μάρκο Φορτζιόνε, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, δήλωσε πρόσφατα στο Politico ότι υπάρχει ένα σημαντικό ρίσκο και για κατηγορίες προϊόντων εκτός από τα φρούτα και τα λαχανικά.
Από το κρέας έως και τα σιτηρά μέχρι το τσάι και τον καφέ, εάν η αναστάτωση συνεχιστεί θα εξαπλωθεί και σε περισσότερα προϊόντα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Οι εξαγωγείς είναι επίσης επηρεασμένοι ειδικά σε χώρες της νότιας Ευρώπης, όπως η Ιταλία, η Ελλάδα και η Κύπρος. Από τη στιγμή που τα φορτία τους πρέπει να φύγουν τώρα από τη Μεσόγειο και να κάνει ένα πολύ μεγαλύτερο ταξίδι, ορισμένοι εξ αυτών δίνουν μάχη για να μεταφέρουν στις ξένες αγορές προϊόντα στη σωστή κατάσταση, τα οποία κοστίζουν δισεκατομμύρια ευρώ.
Η επιμήκυνση του χρόνου μεταφοράς μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στη συντήρηση των φρέσκων προϊόντων και ενέχει τον κίνδυνο της απώλειας σημαντικών μεριδίων στην αγορά, σύμφωνα με το Coldiretti που είναι το μεγαλύτερο λόμπι αγροτικών προϊόντων στην Ιταλία.
Όπως ανέφεραν εκπρόσωποι αγροτικών συνεταιρισμών στο ιταλικό πρακτορείο ειδήσεων Ansa σε πολλές περιπτώσεις η διάρκεια ζωής των φρέσκων προϊόντων δεν επιτρέπει την χρονική επέκταση του ταξιδιού για 15 και 20 μέρες.
Μέχρι στιγμής τα πιο ευαίσθητα φρούτα έχουν γλιτώσει. Ακτινίδια, σταφύλια και σύκα μαζεύτηκαν κατά τη διάρκεια του ευρωπαϊκού φθινοπώρου, ενώ τα κεράσια συλλέχθηκαν το καλοκαίρι. Ειδικά τα τελευταία είναι τόσο ευπαθή που οι μεταφορικές εταιρείες δημιουργούν της διαδρομές “Cherry Express”
Άλλα προϊόντα έχουν ήδη υποστεί ζημιές. Οι ιταλικές εξαγωγές μήλων προς τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα κοστίζουν συνολικά 400 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, αλλά σταμάτησαν. Το ίδιο συνέβη και με τα αχλάδια, τα λάχανα και τα κουνουπίδια.
Προς το παρόν, οι επιπτώσεις της κρίσης δεν αποτελούν κόκκινο συναγερμό, αλλά χρειάζεται να κινηθούμε γρήγορα και να μην περιμένουμε απλά τα γεγονότα, δηλώσει στο Politico η Τζιοβάνα Φεράρα, πρόεδρος της ιταλικής ένωσης επιχειρηματιών Unimpresa.