Από την Ερυθρά Θάλασσα στην αντλία: Ανατιμήσεις στα καύσιμα λόγω... Χούθι
Μια σειρά από προκλήσεις καλούνται να αντιμετωπίσουν οι ναυτιλιακές εταιρείες λόγω της εκτροπής της θαλάσσιας κυκλοφορίας από την Ερυθρά Θάλασσα προς τον περίπλου της Αφρικής καθώς η ένταση λόγω των επιθέσεων των Χούθι συνεχίζει να κλιμακώνεται.
Η νέα μακρύτερη διαδρομή δημιουργεί ανάγκες τόσο για νέους σταθμούς ανεφοδιασμού των πλοίων όσο και πλήρωσής τους με μεγαλύτερες ποσότητες καυσίμων προκειμένου να αντεπεξέλθουν σε ενδεχόμενη παράταση της διαρκείας του ταξιδιού.
Από την Ερυθρά Θάλασσα στην... αντλία
Εκτός από τις αυξήσεις των ναύλων μεταφοράς αλλά και τις σημαντικές καθυστερήσεις στις αποστολές των προϊόντων ορατό είναι πλέον το ενδεχόμενο ανατιμήσεων στα καύσιμα με τους εμπόρους στα πρατήρια να κάνουν ήδη λόγο για αυξήσεις που έχουν ξεκινήσει τις τελευταίες ημέρες αφού η ζήτηση αυξάνεται κατακόρυφα.
«Τα πλοία τα οποία μεταφέρουν το αργό πετρέλαιο έχουν αναγκαστεί να κάνουν 7.000 μίλια παραπάνω, που σημαίνει μια επιβάρυνση στην τσέπη μας τελικά και αυτή την επιβάρυνση την έχουμε δει εδώ και 3-4 μέρες, που ήδη έχει αρχίσει να αυξάνεται η τιμή του καυσίμου και ειδικότερα του διυλισμένου προϊόντος τόσο της αμόλυβδης βενζίνης όσο και του πετρελαίου θέρμανσης » αναφέρει ο αντιπρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Γιώργος Ασμάτογλου.
Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες οι τιμές στο πετρέλαιο αυξάνονται κατά 3 με 4 ευρώ καθημερινά επιβεβαιώνοντας τα σενάρια για νέες ανατιμήσεις.
Σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών υγρών καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης η μέση τιμή για το πετρέλαιο κίνησης στις 11 Ιανουαρίου ήταν 1.640 ευρώ ανά λίτρο ενώ σήμερα είναι 1.648 ευρώ ανά λίτρο.
Την ίδια ώρα το πετρέλαιο θέρμανσης το ίδιο διάστημα έφτασε τα 1.29 ευρώ ανά λίτρο από 1.27 ευρώ.
Εκπρόσωποι των βενζινοπωλών εκτιμούν ότι οι αυξήσεις των τιμών στα καύσιμα θα φανούν εντονότερα το επόμενο δεκαπενθήμερο ενώ τονίζουν ότι θα έχουν μεγαλη διάρκεια κάτι που όπως φαίνεται θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τα ευάλωτα νοικοκυριά.
«Εφόσον έχω νέα τιμολόγια με νέες τιμές δικαιούμαι να ανεβάσω την τιμή. Δεν πιστεύω ότι θα γίνει σήμερα ή αύριο αλλά αν διαρκέσει αρκετό καιρό μετά θα ανέβουν περισσότερο οι τιμές» αναφέρει η πρόεδρος Βενζινοπωλών Αττικης Μαρία Ζάγκα ενώ συμπληρώνει «η είδηση με τους Χούθι μας έχει αναστατώσει όλους, επειδή όμως έχουμε θέμα στον κλάδο είμαστε ψύχραιμοι και θέλω να πιστεύω ότι εταιρείες και τα διυλιστήρια θα είναι προσεκτικοί στις ανατιμήσεις που θα κάνουν».
Ντόμινο επιπτώσεων στην αγορά
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα απειλεί και την προμηθευτική αλυσίδα πολλών προϊόντων καθώς οι μεγαλύτεροι χρόνοι αποστολής μπορούν να καταστήσουν αδύνατο να πωληθούν τα ευπαθή τρόφιμα.
Συμφωνα με πληροφορίες από το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών πάνω από 200.000 κοντέινερ δεν έχουν φθάσει στον Πειραιά καθώς τα πλοία που δεν μπορούν να περάσουν από την Ερυθρά Θάλασσα μπορεί να καθυστερήσουν δέκα με είκοσι ημέρες προκειμένου να φτάσουν στο λιμάνι.
Το νέο σενάριο τρομάζει τη βιομηχανία τροφίμων καθώς όσα προϊόντα έχουν μικρή διάρκεια ζωής μπορεί τελικά να μη φτάσουν στον προορισμό τους, αφού θα έχουν χαλάσει κατά τη μεταφορά, ενώ κάποια άλλα να καθυστερήσουν να φτάσουν στα ράφια των καταστημάτων προκαλώντας ελλείψεις κάτι που δεν αποκλείεται να ανεβάσει και τον πληθωρισμό των τροφίμων στην Ευρώπη.