Έρχονται αλλαγές στα διπλώματα οδήγησης οι νέες οδηγίες από την Ευρωπαϊκή Ένωση
Οδική Ασφάλεια στην Ευρώπη: Τι αλλάζει στα διπλώματα οδήγησης για νέους και ηλικιωμένους οδηγούς και τις παραβάσεις σε άλλα κράτη.
Την κοινή προσπάθεια για να βελτιωθεί η κατάσταση στους δρόμους της Ευρώπης, ζήτησε στο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών Ευρωπαϊκής της Ένωσης ο Χρ.Σταϊκούρας. Παράλληλα ανακοινώθηκε και η πρόθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα Ψηφιακά Διπλώματα Οδήγησης
Την ανάγκη για κοινή προσπάθεια για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στους δρόμους της ΕΕ, επεσήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στις Βρυξέλλες, με θέμα την έγκριση γενικής προσέγγισης σε θέματα οδικής ασφάλειας.
Κατά την παρέμβασή του στις εργασίες του Συμβουλίου, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι απαιτείται κοινή προσπάθεια για να βελτιωθεί η κατάσταση στους δρόμους της ΕΕ, ξεκινώντας από την εκπαίδευση και τον τρόπο απόκτησης άδειας οδήγησης, έως την αλλαγή νοοτροπίας και τη διαμόρφωση υπεύθυνης στάσης απέναντι στον συμπολίτη και τον συνοδοιπόρο. Στο ίδιο συμβούλιο συζητήθηκαν, οι σύγχρονες τεχνικές εκπαίδευσης, η εισαγωγή της έννοιας του νέου οδηγού με ειδικό καθεστώς άδειας, η ψηφιακή άδεια οδήγησης και η Πανευρωπαϊκή συνεργασία για την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση παραβάσεων.
Νέες Ψηφιακές άδειες οδήγησης και περιορισμός οδήγησης για ηλικιωμένους
Οι Υπουργοί Μεταφορών των κρατών μελών της ΕΕ ενέκριναν κοινή θέση για νέους κανόνες οδικής ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένης μιας οδηγίας για τις άδειες οδήγησης και την ανταλλαγή πληροφοριών για τροχαίες παραβάσεις.
Τον Μάρτιο του 2024, ως μέρος της νομοθετικής δέσμης για την οδική ασφάλεια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την εισαγωγή ενιαίας ψηφιακής άδειας οδήγησης στην ΕΕ και νέους κανόνες για τη διευκόλυνση της είσπραξης των προστίμων τροχαίας που διαπράχθηκαν σε άλλο κράτος μέλος, καθώς και την αφαίρεση των αδειών οδήγησης στους παραβάτες.
Η Επιτροπή πρότεινε επίσης ότι νέοι οδηγοί ηλικίας 17 ετών μπορούν να δώσουν εξετάσεις για το δίπλωμα και να οδηγούν κανονικά εάν συνοδεύονται από μεγαλύτερους οδηγούς. Στόχος η καθιέρωση δοκιμαστικής περίοδού τουλάχιστον δύο ετών μετά την απόκτηση διπλώματος, αλλά η μηδενική ανοχή για την κατανάλωση αλκοόλ για νέους οδηγούς. Αν και οι νεαροί σε ηλικία οδηγοί αποτελούν μόνο το 8% του συνόλου, δύο στα πέντε θανατηφόρα ατυχήματα αφορούν οδηγούς κάτω των 30 ετών.
Στην κοινή θέση των κρατών μελών, προβλέπεται επίσης η μείωση της περιόδου ισχύος των αδειών οδήγησης για ηλικιωμένους οδηγούς. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν σε νέες διατάξεις σχετικά με την εξέταση της σωματικής και πνευματικής ικανότητας για οδήγηση.
Υπάρχει επίσης πρόταση για διεύρυνση του καταλόγου των τροχαίων παραβάσεων που θα τιμωρούνται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η λίστα, που ισχύει τώρα περιλαμβάνει συνολικά οκτώ τροχαίες παραβάσεις:
- Υπερβολική ταχύτητα
- Παράλειψη χρήσης ζώνης ασφαλείας
- Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
- Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
- Οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών
- Μη χρήση προστατευτικού κράνους
- Κίνηση σε απαγορευμένη λωρίδα
- Ακατάλληλη χρήση κινητού τηλεφώνου ή άλλων συσκευών επικοινωνίας κατά την οδήγηση.
Το σχέδιο νόμου για την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τροχαία αδικήματα θα επιτρέψει την απόφαση για ανάκληση άδειας οδήγησης σε ένα κράτος μέλος να ισχύει σε όλα τα κράτη μέλη, κάτι που συχνά δεν συμβαίνει λόγω κενών στη νομοθεσία.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα ψηφίσει αυτά τα σχέδια στη σύνοδο ολομέλειας στο τέλος Δεκεμβρίου.