Εμπλέκονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συχνότερα σε ατυχήματα και γιατί;
Με αφορμή το περιστατικό με ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Κηφισιά, ψάχνουμε γιατί τα ηλεκτρικά μοντέλα πρωταγωνιστούν πιο συχνά σε τροχαία.
Σύμφωνα με την εταιρία ερευνών και ανάλυσης δεδομένων LexisNexis Risk Solutions, οι αιτίες της συχνής εμπλοκής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ατύχημα είναι:
- Οι ιδιαιτερότητες στην οδήγηση
- Η ταχύτητα
- Η έλλειψη ήχου
- Το βάρος (αφορά τις ζημιές)
- Οι ικανότητες/αντίληψη του οδηγού
- Η προσαρμογή του οδηγού στα νέα δεδομένα
Η Hertz ανακοίνωσε πρόσφατα ότι αποσύρει 20.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το στόλο της και τα αντικαθιστά με μοντέλα με συμβατικό κινητήρα. Ένας λόγος που ανακοίνωσε η εταιρεία για αυτή της την απόφαση ήταν ότι οι οδηγοί τους εμπλέκονταν συχνότερα σε ατυχήματα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Hertz, Stephen Scherr, σημείωσε ότι το κόστος επισκευής ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι επίσης πολύ υψηλότερο. Το βήμα πίσω της Hertz από τις ενοικιάσεις ηλεκτρικών δείχνει ένα ευρύτερο πρόβλημα για τη αυτοκινητοβιομηχανία. Ερευνητές της LexisNexis Risk Solutions που εξετάζουν τα δεδομένα ασφάλισης διαπίστωσαν ότι, ένα μεγάλο ποσοστό οδηγών αντιμετωπίζουν προβλήματα με την κίνηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Για όσους δεν την γνωρίζουν η LexisNexis Risk Solutions είναι μία παγκόσμια εταιρεία ερευνών και ανάλυσης που παρέχει υπηρεσίες δεδομένων και τεχνολογίας, αναλυτικά στοιχεία, προγνωστικές πληροφορίες για ένα ευρύ φάσμα εταιριών και βιομηχανιών.
Οι δηλώσεις του Scherr απηχούσαν ευρήματα ασφαλιστικών αναλυτών της LexisNexis που διαπίστωσαν ότι, όταν οι ιδιοκτήτες οχημάτων αλλάζουν από βενζινοκίνητα σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τείνουν να «τρακάρουν» περισσότερο. Η συχνότητα των ασφαλιστικών αποζημιώσεων αυξάνεται κατά περίπου 14,3% ενώ η σοβαρότητα των αποζημιώσεων ή το ποσό που πρέπει να πληρωθεί αυξάνεται κατά 14,5%, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Η αύξηση των περιστατικών είναι μεγαλύτερη κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους περίπου αφότου οι οδηγοί πάρουν στα χέρια τους το νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αλλά στη συνέχεια μειώνεται μετά από αυτό καθώς να το οδηγούν.
Τι συμβαίνει
Στην έρευνά της, η LexisNexis εξέτασε πολλές παραμέτρους για νέα ηλεκτρικά οχήματα που αντικατέστησαν ένα όχημα με συμβατικό κινητήρα σε ένα νοικοκυριό. Όσο ήταν δυνατόν, οι αναλυτές προσπάθησαν να εξισορροπήσουν άλλες μεταβλητές όπως η ηλικία του οδηγού, το εισόδημα του νοικοκυριού και το επίπεδο ασφάλισης.
Τα ατυχήματα είναι ακόμη πιο συχνά σε νοικοκυριά με αυτοκίνητα και των δύο τεχνολογιών, γεγονός που δείχνει ότι η εναλλαγή από το ένα στο άλλο επιδεινώνει τα προβλήματα. Το γεγονός ότι η συχνότητα ατυχημάτων μειώνεται με την πάροδο του χρόνου υποδηλώνει επίσης ότι η έλλειψη εξοικείωσης έχει να κάνει με αυτό, δήλωσε ο Xiaohui Lu, επικεφαλής της έρευνας για τα ηλεκτρικά οχήματα στο LexisNexis Risk Solutions.
Ιδιαιτερότητες στην οδήγηση
Από πολλές απόψεις, υπάρχει μικρή διαφορά μεταξύ της οδήγησης ενός οχήματος με μοτέρ εσωτερικής καύσης και ενός ηλεκτρικού μοντέλου. Για παράδειγμα, πολλά ηλεκτρικά μοντέλα (όπως και τα Tesla) δεν διαθέτουν κουμπί ενεργοποίησης του κινητήρα. Για την εκκίνηση και απενεργοποίηση του οχήματος, αρκεί ο οδηγός να καθίσει στο κάθισμα του οδηγού και είναι αμέσως ενεργοποιημένο και έτοιμο να οδηγηθεί.
Όταν ο οδηγός βγαίνει έξω, το όχημα «σβήνει» μόνο του. Δεδομένου ότι είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, που σημαίνει ότι δεν ακούγεται ήχος ή δόνηση κινητήρα, η διαφορά μεταξύ ενεργοποίησης και απενεργοποίησης μπορεί μερικές φορές να είναι πιο δύσκολο να γίνει διακριτή.
Η επιτάχυνση/ταχύτητα
Ίσως το πιο σημαντικό, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (όπως και το Tesla) είναι γρήγορα. Με τους ισχυρούς ηλεκτροκινητήρες τους, μπορούν να επιταχύνουν άμεσα και πολύ πιο γρήγορα από τα τυπικά βενζινοκίνητα μοντέλα.
Για παράδειγμα, ένα Tesla Model 3 Long Range, (έκδοση η οποία δεν είναι ιδιαίτερα προσανατολισμένη στις επιδόσεις, μπορεί να φτάσει από το μηδέν στα 100 χλμ/ώρα σε 4,1 δευτερόλεπτα (επίδοση που είναι ταχύτερη κατά ένα δευτερόλεπτο από μία σπορτίβ BMW 330i). Το Tesla Model 3 Performance μπορεί να χρειαστεί 3,1 δευτερόλεπτα κάτι που φέρνει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο κοντά στα σπορ αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων.
Δύναμη, βάρος και ζημιές
Στον ασφαλιστικό κλάδο, υπάρχει μια… σχέση μεταξύ της ιπποδύναμης και της συχνότητας και του ύψους των ασφαλιστικών απαιτήσεων. Τα γρήγορα αυτοκίνητα εμπλέκονται πιο συχνά και σε πιο σοβαρά ατυχήματα. Επιπλέον, τα ηλεκτρικά δεν έχουν τους συνήθεις ήχους κινητήρα που συνδυάζονται με γρήγορη επιτάχυνση και υψηλές ταχύτητες, επομένως είναι πιθανό οι οδηγοί να μην αντιλαμβάνονται πόσο γρήγορα κινούνται.
Εκτός από την ταχύτητά τους, τα ηλεκτρικά είναι επίσης βαρύτερα από τα συμβατικά αυτοκίνητα λόγω των μεγάλων, πυκνών συστοιχιών των μπαταριών τους. Αυτό οδηγεί επίσης σε περισσότερες ζημιές κατά το ατύχημα.
Όμως οι υψηλές ταχύτητες δεν είναι το πρόβλημα. Ο έλεγχος της ταχύτητας είναι ιδιαίτερα κρίσιμος σε περιβάλλοντα όπου τα αυτοκίνητο κινείται αργά, όπως ένα γκαράζ, με άλλα οχήματα και τσιμεντένιους στύλους τριγύρω. Στα αυτοκίνητα με βενζίνη, η εκκίνηση από στάση απαιτεί ο κινητήρας να ανεβάσει λίγο στροφές πριν ξεκινήσει η κίνηση. Δεν συμβαίνει το ίδιο με τα ηλεκτρικά, τα οποία ανταποκρίνονται διαφορετικά στην πίεση του «γκαζιού».
Το «one-pedal driving»
Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν επίσης να έχουν τη λεγόμενη «οδήγηση με ένα πεντάλ» που επιβραδύνει το όχημα γρήγορα όταν ο οδηγός αφήνει το πεντάλ του γκαζιού.
Η εξοικείωση για αυτή τη χρήση τόσο για την εκκίνηση όσο και για την επιβράδυνση μπορεί να οδηγήσει σε σύγχυση σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης όταν χρειάζεται ένα γρήγορο πάτημα στο πεντάλ του φρένου.
Τέλος η έρευνα έδειξε επίσης πως οι περισσότεροι οδηγοί αισθάνονται άνετα να οδηγούν τα νέα τους ηλεκτρικά αυτοκίνητα μετά από 1,5 χρόνο εμπειρίας.