«Δεν θα επιτρέψουμε "Αεροπορικά Τέμπη"»: Επιστολή με σοβαρές καταγγελίες των εργαζομένων

«Εκπτώσεις» στην εκπαίδευση κρίσιμων ειδικοτήτων για την αεροναυτιλία καταγγέλλει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Τηλεπικοινωνιακών Υπαλλήλων (AFISO), ο οποίος εκπροσωπεί τους υπαλλήλους που εργάζονται στους Πύργους Παροχής Πληροφοριών Πτήσεων Αεροδρομίου στα μικρότερα αεροδρόμια της χώρας και παρέχουν υπηρεσίες Εναερίου Κυκλοφορίας σε άλλους τομείς του αεροπορικού έργου.
Όπως σημειώνουν σε επιστολή τους, για πρώτη φορά εδώ και 29 χρόνια επαφίεται στη διοίκηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ο χρόνος εκπαίδευσης των υπαλλήλων που μεταφέρονται σε αερολιμένα όπου δεν έχουν ξαναδουλέψει χωρίς να αναφέρεται ρητά στο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος (Π.Δ.) που τους έχει παρουσιαστεί, την ώρα μάλιστα που η εναέρια κυκλοφορία αυξάνεται ραγδαία χρόνο με τον χρόνο.
Αυτό μάλιστα έρχεται να προστεθεί στις τρομερές ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό στον κλάδο, αλλά και στο όριο ηλικίας των υπηρετούντων υπαλλήλων σε περίπου 15 μικρούς αερολιμένες, το οποίο υπερβαίνει πλέον τα 60 έτη.
Οι εργαζόμενοι AFISO ξεκαθαρίζουν πως «δεν θα υπάρξουμε "Ιφιγένειες" στο βωμό των σκοπιμοτήτων και δεν θα επιτρέψουμε να δημιουργηθούν ''Αεροπορικά Τέμπη" στην Εναέρια Κυκλοφορία».
Στο ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσής τους, μάλιστα, αναφέρουν χαρακτηριστικά: «Η ΓΣ των AFIS, καταγγέλλει την προσπάθεια χειραγώγησης της εκπαίδευσης με σκοπό να καλύψει προβλήματα στελέχωσης των ΟΜ του AFIS, αλλά και άλλων σκοπιμοτήτων όπως η νομική κάλυψη παραβιάσεων του ΠΔ304/1996 στο πρόσφατο παρελθόν. Η τοποθέτηση των χρονικών διαστημάτων της εκπαίδευσης στην ΟΜ εκτός της προστασίας του νέου ΠΔ, δίνει την δυνατότητα στην Διοίκηση κατόπιν Εισήγησης της Αρμόδιας Διεύθυνσης να τα τροποποιεί για να επιτυγχάνει την αποδοτικότερη διαχείριση θεμάτων στελέχωσης των Οργανικών Μονάδων του AFIS (όπως ακριβώς ισχυρίζονται οι εκφραστές της πρότασης), αδιαφορώντας για την Ασφάλεια των πτήσεων, των επιβαινόντων και των υπαλλήλων που παρέχουν την υπηρεσία AFIS».
Και ενώ η ΥΠΑ ανακοινώνει την ολοκλήρωση της πιστοποίησης 10 κρατικών αεροδρομίων, σύμφωνα με τα πρότυπα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA), οι τηλεπικοινωνιακοί υπάλληλοι υπογραμμίζουν πως η διοίκησή της εστιάζει περισσότερο στη μείωση των ημερών εκπαίδευσης στην Οργανική Μονάδα AFIS (Πύργο Αεροδρομίου), θέτοντας υποκειμενικά κριτήρια στην εκπαίδευση, τα οποία διευκολύνουν «την αποδοτικότερη διαχείριση θεμάτων στελέχωσης των Οργανικών Μονάδων».
Το σχέδιο Π.Δ. που προτείνεται από τη Διοίκηση αναφέρει μόνο ότι: «Το πρόγραμμα επιχειρησιακής επάρκειας καταρτίζεται, υλοποιείται και τροποποιείται με απόφαση Διοικητή ΥΠΑ κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας Διεύθυνσης του κλάδου....»
Σύμφωνα με τον Σύλλογο, με τον τρόπο αυτόν τα χρονικά διαστήματα της εκπαίδευσης των AFISO στην οργανική Μονάδα AFIS θα υπολείπονται κατά πολύ αυτών που ισχύουν εδώ και 29 χρόνια και θα υπάρχει αναντιστοιχία με την αύξηση της Εναέριας Κυκλοφορίας και την πολυπλοκότητα του παρεχόμενου έργου.
Απεργία
Για τους λόγους αυτούς, ο Σύλλογος προσανατολίζεται στην κήρυξη 24ωρης απεργίας, την Τρίτη 11/3/2025 ζητώντας:
- Να αποσυρθεί η πρόταση που κατατέθηκε απ την Ομάδα Εργασίας και έγινε αποδεκτή απ την Διοίκηση/ΥΠΑ με σκοπό την αντικατάσταση του ΠΔ 304/1996 που αφορά την εκπαίδευση των AFISO. Τα χρονικά διαστήματα της εκπαίδευσης στην Οργανική Μονάδα πρέπει να αναφέρονται στο Νέο ΠΔ για να προστατεύονται από τροποποιήσεις της Διοίκησης και της οικίας Διεύθυνσης και να είναι συμβατά με την αυξανόμενη Εναέρια Κυκλοφορία, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια των πτήσεων.
- Άμεσες προσλήψεις τόσο για τα αεροδρόμια AFIS, τα υπόλοιπα περιφερειακά, όσο και τις υπηρεσίες των Αθηνών (ΚΕΠΑΘΜ/Α3, Δ5).
- Κανένα αεροδρόμιο με έναν υπάλληλο, καμιά βάρδια κενή.
- Να επικρατήσει ισονομία με τους άλλους κλάδους της Αεροναυτιλίας αναφορικά με την σύνδεση του πιστοποιητικού Υγείας και τις πρόσθετες αμοιβές, εφαρμόζοντας τους νόμους που διέπουν τον ισχύοντα οργανισμό της ΥΠΑ.
- Να αποσυρθεί η τροπολογία που επιδοτεί την Υπηρεσία AFIS με εισόδημα που αφαιρείται από τις αποδοχές των υπολοίπων, βαπτίζοντάς το «κίνητρο». Εφαρμογή της νομοθεσίας για την ακέραια κατανομή του μηνιαίου επιδόματος του Eurocontrol και στον κλάδο μας, όπως και στους υπόλοιπους κλάδους της Αεροναυτιλίας (ΕΕΚ, ATSEP) με απόδοση 5%, ακέραια κατανομή και επίδομα AFIS 50%, για να γίνει κίνητρο προσέλκυσης προσλήψεων-μετατάξεων στον κλάδο.