Δασμοί Τραμπ: Βουτιά των μετοχών ιαπωνικών και νοτιοκορεατικών κολοσσών της αυτοκινητοβιομηχανίας
Ωστόσο, οι μετοχές στην ευρύτερη Κίνα, εκτός από την Ταϊβάν, ήταν υψηλότερες.
Οι μετοχές υποχώρησαν την Πέμπτη στην Ασία, εκτός από την Κίνα, αφού ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε ότι θα επιβάλει δασμούς 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα.
Ο Τραμπ είπε ότι αυξάνει τους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων κατά 25% για να ενθαρρύνει περισσότερη παραγωγή στις ΗΠΑ, αλλά ο αντίκτυπος θα είναι περίπλοκος αφού οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και ακόμη και ξένοι κατασκευαστές με εργοστάσια στις ΗΠΑ προμηθεύονται πολλά από τα εξαρτήματά τους από όλο τον κόσμο.
Οι δασμοί θα εφαρμοστούν «σε όλα τα οχήματα που δεν είναι κατασκευασμένα στις ΗΠΑ» και θα τεθούν σε ισχύ στις 2 Απριλίου.
Οι εισηγμένοι στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ γίγαντες αυτοκινήτων έπεσαν επίσης με την General Motors, τη Ford και τη Stellantis, όλες στο κόκκινο στις συναλλαγές εκτός ωραρίου.
Οι ιαπωνικοί και οι νοτιοκορεατικοί κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας, από την Toyota μέχρι τη Hyundai, βλέπουν τις τιμές των τίτλων τους στις κεφαλαιαγορές να κατρακυλούν: Η μετοχή της Toyota Motor Corp. σημείωσε πτώση 3,2%, ενώ η μετοχή της Honda Motor Co. υποχώρησε 2,8%. Η Nissan υποχώρησε 2,6%. Οι μετοχές της Mazda Motor Corp. υποχώρησαν 6,5%, ενώ αυτές της Subaru Corp. υποχώρησαν σχεδόν 6% και της Mitsubishi Motors Corp. έχασαν 4%.
Ο δείκτης αναφοράς Nikkei 225 της Ιαπωνίας έχασε 0,80% χαμηλότερα ενώ ο ευρύτερος δείκτης Topix περιόρισε τις απώλειες στο 0,40%.
Ανησυχία στην Ιαπωνία
Ο Ιάπωνας πρωθυπουργός Σιγκερού Ισίμπα προσπάθησε να πείσει τον Τραμπ να εξαιρέσει την Ιαπωνία από τους υψηλότερους δασμούς και επανέλαβε τη θέση του την Πέμπτη. «Ζητάμε σθεναρά να μην εφαρμοστούν δασμολογικά μέτρα στην Ιαπωνία», είπε στους δημοσιογράφους.
Όταν ρωτήθηκε για πιθανές απαντήσεις, είπε χωρίς να δώσει λεπτομέρειες: «Όλες οι επιλογές υπόκεινται φυσικά σε εξέταση».
Εξάλλου ο Kospi της Νότιας Κορέας υποχώρησε 1% στις 2.616,95 μονάδες. Οι κορεατικές αυτοκινητοβιομηχανίες αισθάνθηκαν επίσης τους κραδασμούς από την ανακοίνωση του Τραμπ. Οι μετοχές της Hyundai Motor Co. που διαπραγματεύονται στη Σεούλ έχασαν 4,3% ενώ οι μετοχές της Kia Corp. υποχώρησαν 3,9%.
Η Ιαπωνία είναι ιδιαίτερα ευάλωτη. Την περασμένη χρονιά, η αυτοκινητοβιομηχανία εισέφερε το 28% των αγαθών ιαπωνικής προέλευσης που εξήχθησαν στις ΗΠΑ, ή αλλιώς κάπου 40 δισεκ. δολάρια.
Και η αυτοκινητοβιομηχανία είναι πυλώνας της ιαπωνικής οικονομίας, το 10% του εργατικού δυναμικού της απασχολείται σε αυτή.
Για τον ιαπωνικό γίγαντα Toyota, υπ’ αριθμόν 1 σε παγκόσμια κλίμακα, μπροστά από τη μεγάλη αντίπαλό του, τη γερμανική Volkswagen, οι ΗΠΑ είναι απόλυτα κρίσιμη αγορά. Οι ιαπωνικοί κατασκευαστές εξάλλου έχουν μεγάλη παρουσία στο Μεξικό, στο πλαίσιο των αλληλένδετων αλυσίδων παραγωγής του κλάδου.
Κάθε χρόνο, οι ιαπωνικές κατασκευάστριες εξάγουν κάπου 1,37 εκατ. οχήματα στις ΗΠΑ, αν και απέχουν πολύ από την κορύφωση τους σε 3,43 εκατ. μονάδες το 1986, θύμισε την περασμένη εβδομάδα ο Μασανόρι Καταγιάμα, πρόεδρος του JAMA, του συνδέσμου αυτοκινητοβιομηχανιών της Ιαπωνίας.
Θα ακολουθούσαν υποχρεωτικά «προσαρμογές» της παραγωγής σε περίπτωση επιβολής δασμών, προειδοποίησε ο κ. Καταγιάμα.
Η Toyota ανακοίνωσε πρόσφατα πως από τον Απρίλιο θα αρχίσει η παραγωγή στο 11ο κατά σειρά εργοστάσιό της στις ΗΠΑ. Μολαταύτα, από τα 2,33 εκατ. οχήματά της που ταξινομήθηκαν στις ΗΠΑ πέρυσι, μόνο τα 1,27 εκατ. παρήχθησαν εκεί.
Η Toyota έχει εξάλλου ένα εργοστάσιο στον Καναδά (υβριδικά) και ακόμα δύο στο Μεξικό, με την παραγωγή τους να προορίζεται κυρίως για την αμερικανική αγορά, που σημαίνει πως οι δασμολογικοί φραγμοί θα τα πλήξουν σκληρά.
Καθώς αν οι επιπρόσθετοι δασμοί στα προϊόντα που εισάγονται από τον Καναδά και το Μεξικό —έχουν ανασταλεί προς το παρόν— εφαρμοστούν ξανά, τα οχήματά της που εισάγονται από αυτές τις δύο χώρες στις ΗΠΑ θα επιβαρύνονται με δασμούς 50%.
Τα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 27% των νοτιοκορεατικών εξαγωγών στις ΗΠΑ. Από τα 2,78 εκατ. οχήματα που εξήχθησαν πέρυσι από τη Νότια Κορέα, περίπου τα 1,43 εκατ. είχαν προορισμό την αμερικανική αγορά και αξία κάπου 35 δισεκ. δολαρίων.
Για να κατευνάσει την κυβέρνηση Τραμπ και να αμβλύνει όσο είναι δυνατό τον αντίκτυπο των δασμών, η Hyundai ανήγγειλε τη Δευτέρα πως έχει σκοπό να επενδύσει 21 δισεκ. δολάρια στις ΗΠΑ τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Διαφορετική η εικόνα στην Κίνα
Ωστόσο, οι μετοχές στην ευρύτερη Κίνα, εκτός από την Ταϊβάν, ήταν υψηλότερες. Ο Hang Seng του Χονγκ Κονγκ κέρδισε 1% στις 23.711,97 μονάδες, ενώ ο δείκτης Shanghai Composite ενισχύθηκε κατά 0,3% στις 3.379,19 μονάδες.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες και κατασκευαστές ανταλλακτικών επεκτείνουν τις πωλήσεις τους σε όλο τον κόσμο, αλλά όχι στις Ηνωμένες Πολιτείες, επομένως οποιαδήποτε επίπτωση από την ανακοίνωση των δασμών θα ήταν έμμεση.