Black Friday: Ποιοι ψωνίζουν, πόσα δαπανούν και τί αγοράζουν στην Ελλάδα
Αντίστροφη μέτρηση για τις μεγάλες εκπτώσεις της Black Friday. Οι φοιτητές οι πιο πρόθυμοι αγοραστές, ηλεκτρονικά πρώτα στις προτιμήσεις
Ένας στους δύο Έλληνες καταναλωτές σχεδιάζει να κάνει αγορές την Black Friday και τη Cyber Monday (δηλαδή την επόμενη Δευτέρα της Black Friday), σύμφωνα με τα πρώτα ευρήματα έρευνας της Ernst & Young (EY), Future Consumer Index Ελλάδα 2024, η οποία αναμένεται να παρουσιαστεί στο σύνολό της τον Δεκέμβριο.
Η έρευνα πραγματοποιείται σε ετήσια βάση στην Ελλάδα από το 2021 σε συνεργασία με την MRB, στο πλαίσιο της αντίστοιχης παγκόσμιας σειράς ερευνών της ΕΥ και παρακολουθεί τις τάσεις, τις προτιμήσεις και τις ανησυχίες των καταναλωτών, στο ρευστό περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού και οικονομικής αβεβαιότητας των τελευταίων ετών.
Με τα λεφτά των γονιών οι αγορές της Black Friday
Πιο πρόθυμοι εμφανίζονται οι νέοι ηλικίας 18-29 ετών (65%) - και ειδικότερα οι φοιτητές (69%) - και δευτερευόντως η ηλικιακή ομάδα 40-49 (54%). Καθοριστική φαίνεται να είναι και η παρουσία παιδιών στην οικογένεια, με τα ποσοστά όσων σκοπεύουν να κάνουν αγορές να είναι υψηλότερα μεταξύ όσων έχουν ανήλικα παιδιά (60%).
Παρά τη διστακτικότητα καταναλωτών να προχωρήσουν σε αγορές, είναι σαφές ότι αποδίδουν σημασία στις προσφορές που πραγματοποιούνται κατά την περίοδο αυτή. Έτσι, από όσους δήλωσαν ότι σκοπεύουν να κάνουν αγορές άμεσα, σχεδόν τέσσερις στους πέντε συμμετέχοντες στην έρευνα (79%) ανέφεραν ότι αναβάλλουν κάποιες από αυτές μέχρι τη Black Friday και τη Cyber Monday.
Σύμφωνα με την έρευνα, η διάθεση για αγορές συνδέεται με εισοδηματικά κριτήρια και την τιμή των προϊόντων, καθώς μεταξύ των πέντε τυπολογιών καταναλωτών που παρακολουθεί η έρευνα, το 62% όσων αποδίδουν πρωταρχική σημασία στην τιμή και την προσιτότητα των προϊόντων (Affordability First) δηλώνουν ότι δε σκοπεύουν να αγοράσουν κάτι.
1 στους 4 θα κάνει αγορές την «Μαύρη Παρασκευή»
Πέρυσι, ένας στους τέσσερις καταναλωτές με μέση δαπάνη 257 ευρώ αγόρασαν την περίοδο της Black Friday-Cyber Monday, σύμφωνα με μελέτη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).
Το 24% του καταναλωτικού κοινού δηλώνει ότι αγόρασε προϊόντα την περίοδο της Black Friday, δηλαδή 1 στους 4 καταναλωτές. Το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο στις ηλικίες 18-44 ετών και ειδικά στο ηλικιακό γκρουπ 25-35 ετών όπου φτάνει το 36%, δηλαδή 1 στους 3 αγοραστές. Αντίθετα τα ποσοστά στις ηλικίες άνω των 45 ετών είναι κάτω του 20%. Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την περίοδο αυτή, για όσους επέλεξαν να αγοράσουν, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται σε 257€ κατά κεφαλήν.
Φέτος, η πλειονότητα των Eλλήνων καταναλωτών προτίθεται να πραγματοποιήσει αγορές κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων της Black Friday (77% σε σύγκριση με 70% σε όλες τις χώρες συνολικά), ενώ το 70% έχει ήδη ένα σαφές πλάνο αγορών για την περίοδο αυτή, σε σύγκριση με 68% σε όλες τις χώρες συνολικά.
Όσο για τις κορυφαίες προτιμήσεις σε προϊόντα που ενδιαφέρονται να αγοράσουν οι καταναλωτές, αυτές είναι τα ηλεκτρονικά είδη (55%), τα είδη ένδυσης και υπόδησης (52%) και τα προϊόντα ομορφιάς (25%).
Το 69% των καταναλωτών σκοπεύει να επενδύσει σε αγορές υψηλής αξίας, όπως ηλεκτρικές συσκευές, κοσμήματα και έπιπλα, με την προτίμηση των Ελλήνων καταναλωτών να στρέφεται στις ηλεκτρονικές αγορές.