Αρχαίο «τάμπλετ» στο Ιράκ πρόδωσε το λάθος που έκανε μαθητής σε άσκηση πριν από.... 4.000 χρόνια
Μια μικροσκοπική πήλινη πλάκα που βρέθηκε στην τοποθεσία Kish στο Ιράκ πρόδωσε το μαθηματικό σφάλμα ενός μαθητή πριν από 4.000 χρόνια.
Αυτή η στρογγυλή πήλινη ταμπλέτα, η οποία βρίσκεται στη συλλογή του Μουσείου Ashmolean στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, είναι ένα από τα 20 παραδείγματα αρχαίων μαθηματικών μαθηματικών της Βαβυλωνίας που βρέθηκαν στον αρχαιολογικό χώρο του Kish το 1931. Ωστόσο, ο μαθητής που χρησιμοποίησε αυτό το ιδιότυπο αρχαίο tablet για να υπολογίσει το εμβαδόν ενός τριγώνου έκανε ένα βασικό λάθος και το σφάλμα του διατηρείται για σχεδόν 4.000 χρόνια, όπως αναφέρει το Live Science..
Το μικροσκοπικό tablet έχει διάμετρο μόλις 3,2 ίντσες (8,2 εκατοστά) και απεικονίζει ένα ορθογώνιο τρίγωνο με τρία σετ αριθμών σφηνοειδούς στυλ — ένα σετ κατά μήκος καθεμίας από τις δύο πλευρές που αντιπροσωπεύει το μήκος και το ύψος του τριγώνου και ένα στη μέση για έκταση.
Κατά μήκος της επάνω γραμμής (ύψος) του τριγώνου, ο μαθητής έχει γράψει 3,75, ενώ η κάθετη γραμμή (βάση) δηλώνεται ως 1,875. Αυτές οι τιμές σημαίνουν ότι το εμβαδόν του τριγώνου πρέπει να είναι 3,5156. Ο μαθητής, όμως, το υπολόγισε λανθασμένα ως 3,1468.
Αρκετές από αυτές τις ταμπλέτες έχουν βρεθεί στο Κις και στην κοντινή (12 χλμ μακριά) Βαβυλώνα· αμφότερες σημαντικές περιοχές για την πρώιμη μαθηματική εκπαίδευση. Ενώ η συγκεκριμένη πινακίδα είναι κενή στο πίσω μέρος, άλλες περιλαμβάνουν χαράξεις του δασκάλου στη μία πλευρά και του μαθητή στην άλλη.
Γνώριζαν το πυρθαγόρειο πριν από τον Πυθαγόρα
Τα βαβυλωνιακά μαθηματικά είχαν ένα βασικό σύστημα αριθμών 60, το οποίο εξακολουθούμε να χρησιμοποιούμε σήμερα για να πούμε το χρόνο - 60 δευτερόλεπτα σε ένα λεπτό, 60 λεπτά σε μια ώρα. Και αυτοί οι αρχαίοι άνθρωποι κατάλαβαν το Πυθαγόρειο θεώρημα περισσότερο από μια χιλιετία προτού ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Πυθαγόρας γίνει διάσημος για τη διαπίστωση ότι το άθροισμα των τετραγώνων των δύο πλευρών ενός ορθογωνίου τριγώνου ισούται με το τετράγωνο της υποτείνουσας.
Πάντως όπως επισημαίνεται στο δημοσίευμα τα μπερδεμένα μαθηματικά αυτού του μαθητή δείχνουν στην πραγματικότητα μια σημαντική πολιτιστική εξέλιξη: Ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι συσσώρευαν και μετέδιδαν τη γνώση άλλαζαν από την απομνημόνευση σε γραπτές πληροφορίες. Αυτή η αλλαγή — η οποία ξεκίνησε γύρω στο 3500 π.Χ. στο Kish — ήταν τόσο δραματικό που μερικές φορές συγκρίνεται με τη μετάβαση από την έντυπη στην ψηφιακή τήρηση αρχείων τον 20ό αιώνα.