Απογοήτευση στην αμερικανική αγορά από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Η Tesla ρίχνει διαρκώς τις τιμές. Η Ford, επίσης, μόλις έριξε την τιμή του Mustang Mach-E και μείωσε την παραγωγή του ηλεκτρικού της pickup. Και η διοίκηση της General Motors σκέφτεται να επαναφέρει τα υβριδικά της αυτοκίνητα, κάνοντας πίσω από την προηγούμενη δέσμευσή της να γυρίσει το σύνολο της παραγωγής σε ηλεκτρικά οχήματα.
Επιπλέον, οι αρμόδιες αρχές σκέφτονται να περιορίσουν τις απαιτήσεις από τις αυτοκινητοβιομηχανίες για να πουλάνε μόνο ηλεκτρικά οχήματα, υποχωρώντας από τα επιθετικά σχέδια για απομάκρυνση από το πετρέλαιο.
Για να είμαστε ξεκάθαροι, όπως επισημαίνει στην σχετική του έρευνα το CNN, όλα αυτά δε σημαίνουν ότι καταρρέει η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το τελευταίο τρίμηνο του 2023, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 40% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της προηγούμενης χρονιάς. Στην πραγματικότητα, οι πωλήσεις έσπασαν ρεκόρ αγγίζοντας για πρώτη φορά το φράγμα του ενός εκατομμυρίου.
Ωστόσο, η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων έχει απαγορεύσει πολλούς, καθώς υπάρχει τεράστια διαφορά ανάμεσα στις προσδοκίες και την πραγματικότητα.
Υψηλές τιμές και έλλειψη σημείων φόρτισης
Για παράδειγμα, αναλυτές ανέμεναν πωλήσεις 1,7 εκατ. ηλεκτρικών οχημάτων για το 2023, όμως οι συνολικές πωλήσεις έφτασαν μόλις το 1,46 εκατ. οχήματα. Οι ειδικοί θεωρούν ότι υπάρχουν πολλές αιτίες που οδήγησαν σε αυτό το αποτέλεσμα.
Κατ' αρχάς, οι τιμές. Τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πωλούνται αυτή τη στιγμή στην Αμερική -και στην Ευρώπη- είναι αρκετά ακριβότερα από τα συμβατικά, με αποτέλεσμα οι τιμές τους να θεωρούνται εξαιρετικά υψηλές για το μέσο αγοραστή. Επίσης, οι επιλογές σε αμάξωμα και στυλ είναι σχετικά περιορισμένες σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα. Αυτός είναι ο λόγος που η Ford πρόσφατα μείωσε την τιμή του Mach-E SUV και έφτιαξε ομάδα για να σχεδιάσει φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα.
Επόμενο πρόβλημα είναι η διαρκής έλλειψη δημοσίων σημείων φόρτισης. Το αρμόδιο υπουργείο εκτιμά ότι οι ΗΠΑ θα χρειαστούν 182.000 σημεία ταχείας φόρτισης έως το 2030, ενώ αυτή τη στιγμή υπάρχουν λιγότερα από 40.000 σημεία. Η BMW, η GM, η Honda, η Hyundai, η Kia, η Mercedes-Benz και η Stellantis έχουν φτιάξει μία κοινοπραξία για περίπου 30.000 σημεία σε ολόκληρη τη χώρα.
Επίσης, για να διευκολυνθούν οι οδηγοί, όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες στις ΗΠΑ έχουν συμφωνήσει να χρησιμοποιούν τον ίδιο τύπο φορτιστή, που βρίσκεται και στα αυτοκίνητα της Tesla, που παραμένει στην κορυφή των πωλήσεων.
Τα παραπάνω -συν την μικρή απόσταση που διανύουν τα οχήματα σε μία φόρτιση- έχουν δημιουργήσει ένα αρνητικό κλίμα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς οι καταναλωτές εμφανώς περίμεναν ότι θα είχε γίνει μεγαλύτερη τεχνολογική πρόοδος μέχρι σήμερα.