Από τι κινδυνεύουν οι οδηγοί αγώνων μετά από ατυχήματα
Από το ράλλυ Dakar, ως την Formula 1, οι οδηγοί αγώνων δεν αποκαλύπτουν εγκεφαλικούς τραυματισμούς, οι οποίοι μπορεί να τους καταστρέψουν.
Στο ράλλυ Dakar μία πρόσφατη εγκατάλειψη πληρώματος πέρασε απαρατήρητη και όμως έκρυβε κάτι πολύ σοβαρό. Οι Toby Price και Sam Sunderland, εγκατέλειψαν όχι λόγω ζημιάς στο αυτοκίνητο τους. Η συμμετοχή της Overdrive Racing πήρε την απόφαση να σταματήσει τον αγώνα επειδή ο Sam Sunderland και η ομάδα του συνωμότησαν για να κρύψουν ένα τραυματισμό και μια διάσειση από τους υπεύθυνους του αγώνα (όπως φαίνεται στο video του SBS Sport). Τελικά η εξέλιξή της ήταν τόσο άσχημη που ο Sunderland έχασε προσωρινά την όρασή του και τότε αποφάσισε ότι έπρεπε να εγκαταλείψουν.
Σύμφωνα με μια ανάρτηση στο Twitter από τον οδηγό της ομάδας Price, «Ο Sammy υπέστη διάσειση την Πέμπτη, την οποία κρατήσαμε μυστική γιατί ήθελε πραγματικά να δείξει πόσο μαχητής είναι». Αυτό ήταν τεράστια βλακεία, δεν είσαι μαχητής για να συνεχίσεις τη ζημιά μίας εγκεφαλικής βλάβης σε ένα σκληρό περιβάλλον όπως ένας αγώνας rally raid. Ένας συνοδηγός ράλλυ που χάνει την όρασή του θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο πολλά περισσότερα από τον εαυτό του. Τελικά, η ομάδα αποφάσισε να εγκαταλείψει προτού τα πράγματα γίνουν ακόμα χειρότερα.
Από τους αμμόλοφους στις πίστες
Δυστυχώς οι εγκεφαλικοί τραυματισμοί και η απόκρυψή τους δεν περιορίζονται στους αγώνες στην έρημο ή τις ειδικές διαδρομές του WRC. Οι οδηγοί, βασικά σε κάθε μορφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού, έχουν κρύψει προβλήματα από τραυματισμούς τους από τις ομάδες ή τους γιατρούς τους για δεκαετίες και όταν αυτοί επιδεινώνονται αναγκάζονται να τερματίσουν την καριέρα τους.
Όταν βρίσκεσαι στο μονοθέσιο την ώρα του αγώνα, χρειάζεσαι τον εγκέφαλό σου σε εγρήγορση, για να αντιδράσεις γρήγορα, άμεσα και με σωστή κρίση για να μην τραυματίσεις άλλους οδηγούς, τους θεατές και φυσικά τον εαυτό σου.
Στο αποκορύφωμα της μάχης για το πρωτάθλημα της Formula 1 του 2021, το μονοθέσιο του Max Verstappen χτυπήθηκε έντονα μετά τη σύγκρουση που είχε με τον Lewis Hamilton στο Βρετανικό Grand Prix. Ο Ολλανδός βρισκόταν στη διεκδίκηση του πρώτου του Παγκόσμιου τίτλου και έκρυβε ότι αντιμετώπιζε προβλήματα για μήνες ως αντίκτυπο των… πολλών "G" που δέχθηκε. Ο ίδιος είπε ότι το ατύχημα του Βρετανικού Grand Prix έγινε στις 18 Ιουλίου και αργότερα είπε ότι κατά τη διάρκεια του αγώνα στις ΗΠΑ στις 24 Οκτωβρίου σκέφτηκε να εγκαταλείψει την προσπάθεια γιατί μετά βίας έβλεπε.
«Μετά το ατύχημα στο Silverstone, αντιμετώπισα προβλήματα με την όρασή μου. Ειδικά σε κλειστές πίστες ή σε εκείνες με πολλές διαφημιστικές πινακίδες στο πλάι τους. Σε αυτόν τον αγώνα, δεν αγωνιζόμουν μόνο ενάντια στον Lewis, αλλά και ενάντια στις θολές εικόνες. Ήταν σαν να οδηγείς ταχύπλοο με 300 χλμ/ώρα. Δεν το έχω ξαναπεί αυτό, αλλά ήταν τόσο κακό για μερικούς γύρους που σκέφτηκα σοβαρά να σταματήσω το αυτοκίνητο. Το μόνο πράγμα που με βοήθησε ήταν να συγκεντρωθώ ήταν το πόσο κοντά μου ήταν ο Lewis και έπρεπε να του ξεφύγω».
Ο Fernando Alonso είχε ένα δυνατό χτύπημα κατά τη διάρκεια των δοκιμών πριν από το ξεκίνημα της σεζόν του 2015 με τη McLaren στην πίστα της Βαρκελώνης, όπου έμεινε στο νοσοκομείο για τρεις ημέρες. Ο Ισπανός έχασε τις αισθήσεις του και όταν ξύπνησε νόμιζε πως ήταν πολλά χρόνια πίσω. Εκείνη την εποχή, το αφεντικό της ομάδας,Ron Dennis, υποβάθμισε το ατύχημα, λέγοντας ότι ο Alonso «ούτε καν έπαθε διάσειση», κάτι που ήταν ψέμα. Με αυτό το ατύχημα ο Alonso δημιούργησε μία θρυλική συνομωσία (όπως αναφέρει το video του site WTF1) Τελικά οι γιατροί διέταξαν τον Alonso να μην οδηγήσει στο Grand Prix της Αυστραλίας που άνοιγε τη σεζόν, και το έκανε.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού ο Σκωτσέζος τέσσερις φορές πρωταθλητής στο IndyCar, Dario Franchitti, αποσύρθηκε από το άθλημα ενώ ήταν στο απόγειό της καριέρας του το 2013 μετά από ένα ατύχημα στον τελευταίο γύρο στο Grand Prix του Χιούστον. «Στο τελευταίο ατύχημα, που είχα η ένταση του ήταν μεγάλη και προκλήθηκε βλάβη στον εγκέφαλο», παραδέχτηκε ο Franchitti. «Στο κράνος που φορούσα εκείνη την ημέρα, δεν υπάρχει πραγματικά καμία ζημιά. Θα μπορούσα να το χρησιμοποιήσω ξανά, να το φορέσω και να ξανατρέξω».
Στα IndyCar η οργάνωση υποχρεώνει όλους τους οδηγούς να περάσουν από μια πλήρη αξιολόγηση πέντε σταδίων μετά από κάθε μεγάλο ατύχημα. Είναι εκπληκτικό το γεγονός ότι η Formula 1 δεν απαιτεί το ίδιο από τους οδηγούς της και επιτρέπει σε έναν οδηγό όπως ο Verstappen να διακινδυνεύσει εγκεφαλική βλάβη και απώλεια όρασης ενώ βρίσκεται σε οδήγηση. Αυτό δεν είναι αξιέπαινο, είναι φρικτό.
Εάν θέλεις να μάθεις πώς είναι για έναν οδηγό να παθαίνει ένα σωρό εγκεφαλικά τραύματα και να κρύβει τον πόνο αλλά και τη λαχτάρα του για να συνεχίσει να αγωνίζεται σε κορυφαίο επίπεδο, διάβασε το βιβλίο του Dale Earnhardt, Jr. Ο οδηγός των Nascar το 2018, εγκατέλειψε τους αγώνες με πολλά προβλήματα στον εγκέφαλό του.
Τόσοι οδηγοί θυσιάζουν τόσα πολλά για να φτάσουν στην κορυφή του αθλήματος, αλλά ο κίνδυνος μόνιμης εγκεφαλικής βλάβης, σοβαρού τραυματισμού ή ακόμα και θανάτου δεν αξίζει κανένα τρόπαιο, ακόμη και έναν τίτλο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Formula 1. Οι διοργανωτές των αγώνων πρέπει να λαμβάνουν πολύ πιο σοβαρά υπόψη την υγεία του εγκεφάλου του οδηγού.