Ανήλικοι οδηγοί: H άσφαλτος βάφεται με αίμα - Κρατούν τιμόνι και οι γονείς τους το γνωρίζουν
Η άσφαλτος κάθε χρόνο βάφεται με αίμα παιδιών που πατούν το γκάζι με τις ευλογίες των γονιών τους. Αποκαλυπτικά στοιχεία του Flash.gr
Κρατούν τιμόνι από τις τάξεις του γυμνασίου, παίρνουν το αυτοκίνητο του μπαμπά και γυρίζουν τη νύχτα μετά από διασκέδαση, καβαλούν μηχανές και επιδίδονται σε κόντρες, καταναλώνουν αλκοόλ και αψηφούν τον κίνδυνο. Για την ακρίβεια τον προκαλούν.
Ανήλικα παιδιά που παραβατούν, πολλές φορές -αν όχι τις περισσότερες- έχοντας συμμάχους τους γονείς τους. Το τίμημά όμως είναι ακριβό. Η άσφαλτος κάθε χρόνο βάφεται με αίμα παιδιών που πατούν το γκάζι, πριν προλάβουν να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους. Τα στοιχεία της Τροχαίας Αττικής, που έχει στη διάθεσή του το Flash.gr, είναι αποκαλυπτικά.
Το 2023 ξεψύχησαν στο οδόστρωμα ανά την επικράτεια, 10 παιδιά-οδηγοί ηλικίας έως 17 ετών ενώ τραυματίστηκαν περίπου 400 ανήλικοι οδηγοί. Ο απολογισμός βαρύς και για το 2024. Μέχρι στιγμής κι ενώ δεν έχει εκπνεύσει το έτος, 11 παιδιά που κράτησαν τιμόνι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα, ενώ τραυματίστηκαν περίπου 350.
Υπερβολική ταχύτητα και επίδειξη ικανοτήτων σε δρόμους ακατάλληλους, από ακατάλληλους-παράνομους οδηγούς. Αυτά συναντούν συνήθως οι άνδρες της τροχαίας όποτε σταματούν για έλεγχο ένα όχημα και διαπιστώνουν ότι πρόκειται για παιδί. Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλά χρόνια, μας λέει ο κ. Δημήτρης Παπαγεωργίου, Αστυνομικός Υποδιευθυντής, Τμηματάρχης στο τμήμα συντονισμού της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής…
«Παραδοσιακά το θέμα αυτό το αντιμετωπίζουμε εδώ και πολλά χρόνια, στην Τροχαία. Το να έχουμε δηλαδή ανήλικους οδηγούς που παίρνουν ένα μοτοποδήλατο ή ένα μηχανάκι -συνήθως το δεύτερο συμβαίνει- και βγαίνουν στους δρόμους.
Ερ.:Για τι ηλικίες μιλάμε;
Απ.: Κατ’ εκτίμηση, γιατί σχετικά στατιστικά στοιχεία δεν υπάρχουν, πρόκειται για παιδιά 14 -16 ετών. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις ανηλίκων, ειδικής κοινωνικής ομάδας, που πιάνουν το τιμόνι νωρίτερα. Οι υποθέσεις οδηγούνται στον Εισαγγελέα για την ποινική δίωξη του γονέα, για παραμέληση φροντίδας ανηλίκου ή την παραχώρηση του οχήματος χωρίς άδεια οδήγησης.
Ερ.:Τα τροχαία που προκαλούνται από ανήλικους είναι πιο σοβαρά;
Απ.: Θα έλεγα ότι το αίτιο είναι διαφορετικό. Τις περισσότερες φορές έχει να κάνει με την υπερβολική ταχύτητα, με την απόσπαση προσοχής, με την «μαγκιά» και την επίδειξη ικανοτήτων. Συμπεριφορές δηλαδή που συνδυάζονται με το νεαρό της ηλικίας. Για παράδειγμα, δεν έχει να κάνει τόσο με τη χρήση του κινητού τηλεφώνου, όσο με το να αναπτύξει ο ανήλικος οδηγός ταχύτητα ή να προκαλέσει και να κάνει κάποια κόντρα.»
Το πρόβλημα κάποτε απασχολούσε κυρίως την περιφέρεια, τώρα πια το συναντά κανείς και στα μεγάλα αστικά κέντρα, μας λέει ο κ. Κωνσταντίνος «Ιαβέρης» Μαρκουίζος, εκπαιδευτής οδικής συμπεριφοράς και εντεταλμένος σύμβουλος οδικής ασφάλειας στην Περιφέρεια Αττικής…
«Οι ανήλικοι στο τιμόνι ήταν παλαιότερα ένα πρόβλημα που εντοπιζόταν κυρίως στην επαρχία. Έπαιρναν αυτοκίνητα, αγροτικά κατά κύριο λόγο, ακόμα και αγροτικά μηχανήματα όπως τρακτέρ κλπ. Οχήματα τα οποία κυκλοφορούσαν παιδιά 14χρονα, 15χρονα ακόμα και 12χρονα, μέσα σε επαρχιακούς χωμάτινους δρόμους , κάτι το οποίο είναι πάρα πολύ επικίνδυνο. Το πρόβλημα αυτό όμως, τώρα πια έχει εμφανιστεί σε μεγάλο βαθμό και στα μεγάλα αστικά κέντρα. Έτσι και στην Αθήνα, πάρα πολλά παιδιά τα οποία δεν έχουν κλείσει τα 18, κυκλοφορούν με αυτοκίνητα πριν καν πάρουν το δίπλωμα. Όπως επίσης, μπορεί να έχουν κλείσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, δεν έχουν όμως πάρει το δίπλωμα και συνεχίζουν να οδηγούν.»
Τα στοιχεία της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, για την πρωτεύουσα, μαρτυρούν πως το πρόβλημα είναι εδώ και απαιτεί λύση. Τα τελευταία δύο χρόνια, μόνο στην Αττική, 5 παιδιά-οδηγοί ξεψύχησαν στην άσφαλτο, ενώ τραυματίστηκαν πάνω από 400.
«Οι ίδιοι οι γονείς δίνουν τα κλειδιά του αυτοκινήτου»
Το χειρότερο δεν είναι ότι τα αυτοκίνητα τα παίρνουν τα παιδιά από μόνα τους, αλλά ότι τους τα δίνουν οι γονείς τους, μας λέει ο κ. Μαρκουίζος που ασχολείται με την οδική ασφάλεια δεκαετίες τώρα. Δίνουν στα παιδιά τους «όπλα», τονίζει χαρακτηριστικά, τα οποία δεν είναι έτοιμα να χρησιμοποιήσουν. Και μάλιστα το θεωρούν και μαγκιά...
«Τι φταίει; Υπάρχουν δύο περιπτώσεις. Ή το παιδί το «κλέβει» το αυτοκίνητο, το παίρνει δηλαδή εν αγνοία του γονέα ή ακόμα χειρότερα, το παίρνει και οι γονείς του το γνωρίζουν. Του το δίνουν οι ίδιοι γιατί το θεωρούν μαγκιά και μάλιστα σε παρέες φιγουράρουν και λένε ότι ο γιος ή η κόρη τους οδηγεί το αυτοκίνητο που τους δίνουν οι ίδιοι, φυσικά χωρίς να έχουν βγάλει ακόμα δίπλωμα. Και να γνωρίζετε πως αυτοί που συνήθως δίνουν στα αυτοκίνητα τα παιδιά τους, είναι και αυτοί που στο δρόμο είναι απρόσεκτοι. Αυτοί που δεν θα φορέσουν τη ζώνη, αυτοί που θα τρέξουν ή θα παραβιάσουν την ΛΕΑ, γενικότερα αυτοί που στο τιμόνι, έχουν έντονη παραβατική συμπεριφορά.
Θα σας πω περίπτωση γνωστού, που του έχω πει εκατομμύρια φορές να μη δίνει στο παιδί του το αυτοκίνητο γιατί μπορεί να συμβεί κάτι και μου απαντά… “εντάξει μωρέ, εδώ στη γειτονιά πάει και θέλω να του δώσω τη δυνατότητα, την ελευθερία -όπως είχα κι εγώ μηχανάκι μικρός και ήμουν παράνομος- θέλω να ζήσει και ο γιος μου τα ίδια.” Δηλαδή, δεν κατανοεί ότι τον εκθέτει σ’ έναν υπερβολικό κίνδυνο που μπορεί το παιδί να χάσει ακόμα και τη ζωή του ή μπορεί να σκοτώσει κάποιον.»
Τελικά αυτό το παιδί όντως προκάλεσε ατύχημα, μας λέει ο κύριος Κωνσταντίνος Ιαβέρης, χωρίς να τραυματιστεί το ίδιο και ευτυχώς χωρίς να εμπλακεί άλλος στο τροχαίο. Ο πατέρας πλήρωσε τις ζημιές και συνέχισε να του δίνει, παρανόμως, το αυτοκίνητο.
Διαδικτυακά ραντεβού για κόντρες
Κι αυτή είναι η πραγματικότητα που καταγράφεται σε πολλές γειτονιές της Αττικής. Ανήλικοι οδηγοί που κλείνουν ραντεβού ακόμα και μέσα από τα social media, παιδιά που προσκαλούν και προκαλούν άλλους οδηγούς και μαζί με αυτούς, προκαλούν και την τύχη τους. Στα λιμανάκια, στην παραλιακή όπου και επιδίδονται στις μακρές κόντρες -δηλαδή ξεκινούν από ένα σημείο και διασχίζουν όλη τη διαδρομή κατά μήκος της παραλίας- στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, στο Σχιστό Κορυδαλλού, στο Ολυμπιακό χωριό, στο πάρκινγκ του ΟΑΚΑ που πάνε για να κάνουν tête-à-queue καθώς και στο Λυκαβηττό. Ωστόσο συχνά πυκνά, φροντίζουν ν’ αλλάζουν σημεία συνάντησης γιατί τους βλέπουν και συνεπώς δίνουν αλλού ραντεβού, λέει στο Flash.gr, ο Τμηματάρχης στο τμήμα συντονισμού της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, Δημήτρης Παπαγεωργίου…
«Το φαινόμενο των αυτοσχέδιων αγώνων το παρακολουθούμε κι εμείς. Τώρα μάλιστα τα ραντεβού κλείνονται μέσω Instagram ή άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Τους παρακολουθούμε και προσπαθούμε να είμαστε εκεί πριν μαζευτεί ο κόσμος -τα παιδιά ή πιο μεγάλοι- για να τους προλαβαίνουμε. Θα έλεγα ότι υπάρχει ένα είδος μόδας. Ακόμα και από τις ταινίες που κυκλοφορούν τα τελευταία χρόνια. Τα παιδιά τα εξιτάρει η ταχύτητα, η αδρεναλίνη κλπ.
Αυτό όμως που δεν αντιλαμβάνονται, είναι ότι πρόκειται για απλή φυσική. Όταν για παράδειγμα τρέχουμε με 100 χιλιόμετρα και πέσουμε σ’ έναν τοίχο, είναι σαν να πηδάμε από τον πέμπτο όροφο. Ό,τι ζώνη και να φοράμε, υπάρχει σοβαρή περίπτωση να σπάσουν κλείδες, να προκληθεί εσωτερική αιμορραγία, να συμβούν τα χειρότερα. Ό,τι αυτοκίνητο και να οδηγεί κάποιος, δεν τον προστατεύει. Είναι οι δυνάμεις τέτοιες που δεν γλιτώνει εύκολα.
Ερ.: Στις κόντρες, έχετε εντοπίσει και ανήλικους στο τιμόνι;
Απ.: Είναι και αρκετές περιπτώσεις ανηλίκων, καθώς και άλλες περιπτώσεις που δεν έχουν άδεια οδήγησης, οπότε συμπεραίνουμε ότι πρόκειται επίσης για ανήλικους. Κρατούν το τιμόνι συνήθως σε μηχανές. Ξεκινούν από μοτοποδήλατα και πρόκειται για παιδάκια που είναι στο μεταίχμιο, είναι δηλαδή στο όριο ηλικιακά και καταλήγουν στα 16-17, να κάνουν κόντρες με μεγάλου κυβισμού μηχανές. Αυτές οι περιπτώσεις θα έλεγα πως είναι αρκετές».
Τι προβλέπει η νομοθεσία για τους ανήλικους οδηγούς
Από το 2021 πάντως και μετά από απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σύμφωνα με την διάταξη του άρθρου 4 παρ. 5 του Ν.4850/2021 καθιερώθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η συνοδευόμενη οδήγηση, δηλαδή επιτράπηκε σε ανήλικους που έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους, να κρατούν τιμόνι.
Συγκεκριμένα η εν λόγω διάταξη προβλέπει ότι, εφόσον ο ανήλικος ηλικίας τουλάχιστον 17 ετών ολοκληρώσει επιτυχώς την πρακτική δοκιμασία για την χορήγηση άδειας οδήγησης οχημάτων κατηγορίας Β΄ του παρέχεται η δυνατότητα οδήγησης με συνοδό, και του χορηγείται προσωρινή άδεια οδήγησης, με την οποία επιτρέπεται η συνοδευόμενη άδεια οδήγησης εντός της Περιφερειακής Ενότητας του τόπου της κατοικίας του και ειδικά για την Περιφέρεια Αττικής, εντός των ορίων της Περιφέρειας.
Ο συνοδός οδηγός απαιτείται να πληροί σωρευτικά τις εξής προϋποθέσεις:
- Να έχει συμπληρώσει το 25ο έτος της ηλικίας του.
- Να έχει στην κατοχή του άδεια οδήγησης Β ΄κατηγορίας για χρονικό διάστημα πάνω από 5 έτη.
- Να έχει άδεια οδήγησης σε ισχύ, την οποία θα φέρει μαζί του κατά την συνοδευόμενη οδήγηση.