Ακρίβεια: Πότε και πώς θα μειωθούν οι τιμές - Τα θολά σημεία των νέων μέτρων
Με μία δύσκολη εξίσωση στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς η κυβέρνηση επιχειρεί να δώσει λύση στο μείζον ζήτημα της ακρίβειας ακρίβειας μέσα από το πλαίσιο των μέτρων που ανακοινώθηκαν από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα - μέτρα που όμως για να μεταφραστούν σε πραγματικές μειώσεις για τον κατανάλωτή, θα πρέπει όλα να λειτουργήσουν...ρολόι.
Βρεφικό γάλα: Το «σύμβολο» της ακρίβειας
Σύμφωνα με την ανακοίνωση από το Υπουργείο Ανάπτυξης μπαίνει πλαφόν στο μικτό όριο κέρδους για το βρεφικό γάλα , το οποίο προκύπτει από το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για το συγκεκριμένο προϊόν και του εμπορικού της κέρδους 7%.
Ερωτώμενος για το αν μπορεί να προσδιοριστεί το εμπορικό κέρδος του 7% των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα, προκειμένου να υπολογιστεί και το ποσοστό μείωσης της τιμής, ο Κώστας Σκρέκας δεν έδωσε κάποια απάντηση λέγοντας πως αυτό εξαρτάται από την εκάστοτε εταιρεία αλλά και από τα αποτελέσματα των ελέγχων.
Το ερώτημα που τίθεται τώρα είναι πόσο θα μειωθούν οι τιμές καθώς από το 2011 που το βρεφικό γάλα απελευθερώθηκε από τα φαρμακεία, οι τιμές παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα με τις εταιρείες να αποκομίζουν όλα αυτά τα χρόνια μεγάλα κέρδη.
Την ίδια ώρα, προβληματισμό προκαλεί το πόσο εύκολα θα κλείσει, για παράδειγμα η ψαλίδα της διαφοράς του 213% στην τιμή του βρεφικού γάλακτος στην Ελλάδα σε σχέση με τη Σουηδία, με δεδομένο ότι η εφαρμογή των μέτρων θα γίνει τον Μάρτιο αναγκάζοντας τους καταναλωτές έως τότε να πληρώνουν ακριβά ένα είδος πρώτης ανάγκης όπως είναι το βρεφικό γάλα.
Συνοψίζοντας, στα ψιλά γράμματα των μέτρων που ανακοινώθηκαν διαφαίνεται ότι για να πετύχουν προαπαιτούμενο είναι η συμμόρφωση των εταιρειών στις οδηγίες της Κυβέρνησης. Πρόκειται όμως για τις ίδιες εταιρείες που όλα τα προηγούμενα χρόνια εκτόξευαν τις τιμές τους και κατά συνέπεια το περιθώριο κέρδους.
«Παράθυρο» για παρέμβαση στον πληθωρισμό της απλησίας
«Δε με πείθουν οι δικαιολογίες τους για την αγορά της Ελλάδας» είπε ο Πρωθυπουργός στη συνέντευξή του στην ΕΡΤ - με το ερώτημα ωστόσο να παραμένει: γιατί η κυβέρνηση δεν έκανε την παρέμβαση αυτή νωρίτερα από τη στιγμή που αποδεδειγμένα από το 2021 οι συγκεκριμένες εταιρείες πωλούν το βρεφικό γάλα «χρυσό» στην Ελλάδα...
Πάντως ο κ. Μητσοτάκης άφησε ορθάνοιχτο το ενδεχόμενο παρέμβασης και σε άλλους τομείς της αγοράς όπου ο πληθωρισμός της απληστίας επιβαρύνει δημοφιλείς υπηρεσίες και καταναλωτές. «Εάν χρειαστεί, ναι...» απάντησε στον Γιώργο Κουβαρά.
Καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι
Ένα μέτρο που σύμφωνα με τις ανακοινώσεις από το Υπουργείο Ανάπτυξης θα είναι μόνιμο, είναι το net-pricing, δηλαδή οι «καθαρές» τιμές από το χωράφι στο ράφι.
Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας. Το μέτρο αυτό θα αφορά στα νωπά φρούτα, λαχανικά και στο κρέας που πωλούνται σε Σούπερ Μάρκετ , αγορές οπωροκηπευτικών και κρεοπωλεία, με την προϋπόθεση η τελική τιμή που θα βλέπει στο ράφι ο καταναλωτής να είναι «καθαρή», χωρίς επιπλέον επιβάρυνση που θα έχει προκύψει από προωθητικές ενέργειες ή άλλες χρεώσεις που μπορεί να αυξήσουν το κόστος μέχρι τη στιγμή της πώλησης των προϊόντων.
Βασική προϋπόθεση για να λειτουργήσει με «καθαρό» τρόπο η εφοδιαστική αλυσίδα είναι να γίνονται ταυτόχρονα έλεγχοι σε όλα τα στάδιά της.
Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι ελεγκτές της Διυπηρεσιακής Μονάδας ελέγχου της αγοράς που διενεργούν τους ελέγχους είναι μόλις 83, είναι απορίας άξιο κατά πόσο μπορεί να εφαρμοστεί ένα, κατά τα άλλα θετικό, μέτρο για τον καταναλωτή αλλά και πόσο γρήγορα θα φανεί η διαφορά της τιμής στο ράφι.
Τέλος στις αδικαιολόγητες ανατιμήσεις
Τα προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί τους τελευταίους 3 μήνες δε θα μπορούν πλέον να εντάσσονται σε προωθητικές ενέργειες από τους προμηθευτές.
Ένα μέτρο το οποίο θα εφαρμοστεί άμεσα και αφορά στα προϊόντα που πωλούνται στα Σούπερ Μάρκετ. Στόχος του μέτρου είναι να τονώσει τον ανταγωνισμό και να μειώσει περισσότερο τις τιμές καθώς σε περίπτωση που προκύψει αδικαιολόγητη αύξηση των τιμών θα επιβληθούν και τα αντίστοιχα πρόστιμα με τις εταιρείες που δε συμμορφώνονται να δέχονται ισχυρό πλήγμα στο προφίλ τους.
Περιορισμός εκπτώσεων των προμηθευτών
Οι συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών στα supermarket περιορίζονται κατά 30% μεταφέροντας το όφελος στον καταναλωτή που θα δει την μείωση και στο ράφι.
Το μέτρο θα είναι μόνιμο και αφορά στα προϊόντα που σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού παρουσιάζουν αποκλίσεις, όπως απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα/σαμπουάν και βρεφικές πάνες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Ανάπτυξης το 2023 πραγματοποιήθηκαν από τη ΔΙΜΕΑ συνολικά 25.267 έλεγχοι και επιβλήθηκαν συνολικά 1.865 πρόστιμα ύψους 13.416.790 ευρώ.