30 χρόνια χωρίς τον Ayrton Senna-Τον θυμόμαστε μέσα από 5 ιστορίες
Πέντε υπέροχες ιστορίες και ένα ρεκόρ που δεν πρόκειται να σπάσει ποτέ. Τις στιγμές διηγούνται, όσοι έζησαν, οδήγησαν, συνεργάστηκαν ή και «κοντραρίστηκαν» μαζί του.
Ψάξαμε και μαζέψαμε πέντε ιστορίες, που δείχνουν ποιος ήταν και γιατί τον αγάπησαν (σχεδόν) όλοι οι φίλοι της Formula 1, αλλά και μία ολόκληρη χώρα.
Χαρακτηριστικό είναι αυτό που είπε ένας από τους πρώην παρουσιαστές της τηλεοπτικής εκπομπής αυτοκινήτου Top Gear, Jeremy Clarkson, όταν τον ρώτησε ο γιός του πόσο «μεγάλος» ήταν ο Senna. Eκείνος του απάντησε: «Δες τα video από την κηδεία του στο Sao Paolo για να καταλάβεις τι ήταν».
Πέντε ιστορίες που θα σας δείξουν γιατί ο θρύλος της F1 δεν θα ξεχαστεί ποτέ.
Ο… κινούμενος τοίχος στο Ντάλας (διηγείται ο Pat Symonds τότε μηχανικός του στην Toleman)
Η ακρίβεια στην οδήγηση ήταν ένα χαρακτηριστικό του Senna. Ο Βραζιλιάνος οδηγούσε μόνιμα στο απόλυτο όριο και ένα παράδειγμα είναι αυτό που έγινε στο Grand Prix του Ντάλας το 1984.
Οδηγώντας για την Toleman, ο Senna εγκατέλειψε στον 47ο γύρο του αγώνα όταν χτύπησε στον τοίχο. Είχε σημαδέψει ένα σημείο όπου περνούσε με ακρίβεια λίγων χιλιοστών και ήταν πεπεισμένος ότι ο τοίχος (μεγάλα κομμάτια τσιμέντου που ζύγιζαν τόνους) είχε πράγματι μετακινηθεί.
Όταν γύρισε στα pits, διηγείται ο Symonds, μου είπε: «Δεν μπορώ να καταλάβω πώς χτύπησα αυτόν τον τοίχο κάποιος τον μετακίνησε Ο τοίχος πρέπει να έχει μετακινηθεί. Ήταν τόσο προβληματισμένος που με έπεισε να πάμε στο σημείο και να δούμε. Πράγματι τα σημάδια έδειχναν πως το τεράστιο κομμάτι τσιμέντου είχε μετακινηθεί. Τότε κατάλαβα πως ο Senna ήταν πέρα από οτιδήποτε είχα ξαναζήσει».
Η μεταφορά του Senna από τον Mansell στο Silverstone (διηγείται ο Nigel Mansell)
Ήταν μία από τις εμβληματικές εικόνες της Formula 1 – ένας θρύλος του αθλήματος (ο Nigel Mansell) μεταφέρει με το μονοθέσιό του έναν ανταγωνιστή του.
Ήταν στο Βρετανικό Grand Prix του 1991 όταν μία σίγουρη νίκη του Senna χάθηκε όταν η McLaren από λάθος υπολογισμούς της ομάδας έμεινε από καύσιμο. Τη νίκη πήρε ο Nigel Mansell.
«Στη διάρκεια του γύρου του θριάμβου σταμάτησα μπροστά από την McLaren του Senna και του είπα να ανέβει για να τον γυρίσω στα pits. Εκείνος βάζει το ένα πόδι μέσα στο πιλοτήριο του μονοθέσιου μου (Williams) και κρατιέται από το rollbar. Τον άφησα στην ομάδα του. Αργότερα μου είπαν πως το πρώτο πράγμα που έκανε ήταν να αρπάξει ένα μηχανικό της McLaren και να του περιγράψει (ακόμη και με σκίτσο του) πως ήταν το αυτοκίνητό μου για να… κλέψουν κάποια ιδέα. Ήταν απίθανος» είπε ο Mansell.
Έσωσε την ζωή του Erik Comas (διηγείται ο Murray Walker δημοσιογράφος και σχολιαστής της F1 )
«Η χρονιά ήταν το 1992 στο Grand Prix του Βελγίου. Το περιστατικό έγινε στις ελεύθερες δοκιμές, όταν ο Erik Comas βγήκε από το δρόμο και χτύπησε δυνατά τη Ligier που οδηγούσε και έχασε τις αισθήσεις του.
Είχε μείνει κολλημένο το πόδι του στο γκάζι και ήταν θέμα λεπτών να σπάσει ο κινητήρας και εκδηλωθεί φωτιά. Ο Senna έφτασε πρώτος στο σημείο, σταμάτησε και έτρεξε προς τη Ligier του Comas, έκλεισε τον κινητήρα και μετά κράτησε το κεφάλι του ίσιο για να σταθεροποιήσει τον λαιμό του μέχρι να φτάσει το ιατρικό συνεργείο. Αυτό τον έσωσε».
Senna και Berger…το κωμικό δίδυμο της F1 (διηγείται ο Ron Dennis πρώην αγωνιστικός διευθυντής της McLaren )
Δεν μπορείτε να φανταστείτε τον σχεδόν ανέκφραστο και πάντα σκεπτικό Senna να κάνει πλάκες αλλά με τον Gerhard Berger, είχαν μία βαθιά φιλία την οποία εκδήλωναν συχνά με φάρσες.
«Συχνά ήμουν θύμα τους» λέει ο Dennis και προσθέτει: «Στη Μόντσα, είχα νοικιάσει ένα εξαιρετικό και ακριβό δωμάτιο. Είχα να δώσω μία συνέντευξη και ήθελα κάτι ξεχωριστό. Μπαίνοντας μέσα με τον δημοσιογράφο αντίκρισα τους τοίχους γεμάτους με αφίσες πορνό. Φυσικά κατάλαβα τι έγινε και με τη βοήθεια των μηχανικών τους άδειασα (το ίδιο βράδυ) τα δωμάτια. Πήραμε έπιπλα, βαλίτσες, ρούχα παπούτσια. Την επόμενη ημέρα αναγκάστηκαν να φύγουν από την πίστα με τις αγωνιστικές φόρμες, να αγοράσουν ρούχα και να κοιμηθούν στο πάτωμα. Ο Berger δεν είχε όρια στην πλάκα και παρέσυρε και τον Senna ο οποίος αποκτούσε ένα όμορφο, αγνό χαμόγελο» κατέληξε ο Dennis.
Το αιώνιο ρεκόρ ταχύτερου γύρου… περνώντας από τα pits (το διηγείται ο Ayrton Senna).
Ο Senna πέτυχε το «Lap of the Gods» που έγινε στο Ευρωπαϊκού Grand Prix του 1993 στην πίστα του Donington. Στον αγώνα (που έγινε με βροχή) πέρασε τέσσερις οδηγούς στον πρώτο γύρο, χρησιμοποίησε όλα τα ελαστικά για βρεγμένο οδόστρωμα και αφού δεν είχε άλλα έβαλε σλικ όταν η πίστα δεν είχε στεγνώσει εντελώς. Τελικά κέρδισε ρίχνοντας γύρο σε όλους (εκτός από τον δεύτερο). Δεύτερος ήταν ο Damon Hill, από τον οποίο είχε διαφορά 1:23”.
Όμως, αυτό δεν ήταν το μόνο αξιομνημόνευτο πράγμα που έκανε εκείνη την ημέρα.
Ο Βραζιλιάνος πέρασε από το pit lane στον 57ο γύρο αλλά δεν σταμάτησε στην ομάδα του. Οι περισσότεροι θεώρησαν ότι ήταν ένα λάθος επικοινωνίας μεταξύ του Senna και της McLaren. Εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν περιορισμοί ταχύτητας στο pit lane, όπου όλοι περνούσαν με ταχύτητα οπότε αυτή η τακτική έδωσε στον Senna τον ταχύτερο γύρο.
Συζητώντας το περιστατικό μετά τον αγώνα, ο Senna είπε: «Το σύστημα επικοινωνίας μας, παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα και δεν καταλαβαίνω σχεδόν τίποτα από ότι μου λένε (από την ομάδα)» και πρόσθεσε: «Έχουν αναβαθμίσει το σύστημα κρυπτογράφησης (για να μην υποκλέπτονται οι συνομιλίες) και νομίζω ότι αυτό κατέληξε να επηρεάσει την ποιότητα του ήχου. Είναι ντροπή. Η καλή επικοινωνία με την ομάδα είναι κρίσιμη σε έναν αγώνα σαν αυτόν».
Λίγους μήνες αργότερα, η αλήθεια βγήκε στο φως.
«Ήξερα ότι ήταν πιο γρήγορο με αυτόν τον τρόπο και το έκανα ως πείραμα», παραδέχτηκε ο Senna.
Λϊγα χρόνια μετά η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου εφάρμοσε όριο ταχύτητας στα pits και έβαλε και σύστημα speed limiter στα αυτοκίνητα ώστε να μην γίνονται παραβάσεις (ηθελημένα ή ακούσια). Έτσι αυτό το ρεκόρ γύρου θα μείνει στην αιωνιότητα με το όνομα του Ayrton Senna.
Για τα video προτιμήσαμε το αφιέρωμα που έκανε το Top Gear (για τα πλάνα που είναι δύσκολο να βρεθούν αλλά γιατί μιλούν πολλοί οδηγοί) από το κανάλι Petrol Heads Entertainment, το τρέιλερ της ταινίας Senna (δείτε την είναι απίθανη) και το video Senna του εξαιρετικού Antti Kalhola