2024 Formula 1 Grand Prix Λας Βέγκας: Η τελευταία ευκαιρία
Με τρεις αγώνες να απομένουν για τη σεζόν του 2024, οι «μάχες» για τους τίτλους οδηγών και κατασκευαστών φτάνουν στο τέλος.
Η εκπληκτική οδήγηση του Max Verstappen στη Βραζιλία με βροχή του επέτρεψε να κλείσει το κενό στη Βαθμολογία του πρωταθλήματος της Formula 1 και να βγει νικητής όχι μόνο στον αγώνα αλλά στη συνείδηση των θεατών. Έτσι φτάνουμε στο Λας Βέγκας όπου ο Verstappen μπορεί να κερδίσει έναν τέταρτο τίτλο αυτό το Σαββατοκύριακο εάν τερματίσει μπροστά από τον Lando Norris. Το προβάδισμα του Ολλανδού, πρέπει να είναι 60 βαθμούς ή μεγαλύτερο φεύγοντας από τη Νεβάδα. Αντίθετα, ο Norris πρέπει να ξεπεράσει τον Verstappen με τρεις πόντους μόνο για να κρατήσει ζωντανό το πρωτάθλημα για το Grand Prix στο Κατάρ.
Αυτή είναι η τέταρτη φορά στην ιστορία της F1, που τα Grand Prix επιστρέφουν στο Λας Βέγκας. Μετά από δύο αγώνες που έγιναν σε μια διαδρομή που είχε χαραχτεί γύρω από το Caesars Palace το 1981 και το 1982, πέρυσι το Grand Prix βρήκε νέο σπίτι, με την διαδρομή να χρησιμοποιεί μέρος της διάσημης Λεωφόρου (Strip). Το Grand Prix του Λας Βέγκας είναι ο τρίτος φετινός αγώνας που γίνεται στις Ηνωμένες Πολιτείες, μετά το Μαϊάμι και το Όστιν. Μάλιστα η διαδρομή είναι η δεύτερη μεγαλύτερη (6,2χλμ) μετά το Σπα (7 χλμ). Διαθέτει 17 στροφές και ο αγώνας διαρκεί 50 γύρους. Ο αγώνας θα διεξαχθεί Σαββατόβραδο (08:00 πρωί Κυριακής στην Ελλάδα), εξ ολοκλήρου υπό το φως των προβολέων. Η διαδρομή είναι υψηλών ταχυτήτων, με τρεις ευθείες και τελικές ταχύτητες που έφτασαν τα 350 km/h πέρυσι, με αρκετές ευκαιρίες προσπέρασης, ειδικά στη στροφή 14.
Η πίστα και η στρατηγική
Όπως έχει γίνει κανόνας για τις διαδρομές σε δημόσιους δρόμους, η Pirelli έχει επιλέξει τις τρεις πιο μαλακές γόμες για τον αγώνα: την C3 ως σκληρή, την C4 ως μέση και την C5 ως μαλακή, όπως και το 2023. Η κύρια πρόκληση στο μέτωπο των ελαστικών θα είναι η διατήρησή τους στο παράθυρο βέλτιστης θερμοκρασιακής λειτουργίας, ειδικά κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων και ιδιαίτερα στον εμπρός άξονα.
Οι οδηγοί θα πρέπει να είναι προσεκτικοί για να φέρουν τα ελαστικά σε θερμοκρασία χωρίς να τα υπερθερμάνουν, αποφεύγοντας τυχόν μπλοκαρίσματα στα έντονα σημεία πέδησης, ιδιαίτερα στο τέλος των μεγάλων ευθειών, κατά μήκος των οποίων τα ελαστικά υπόκεινται σε περαιτέρω μείωση της θερμοκρασίας στην επιφάνειά τους. Επιπλέον, οι χαμηλές θερμοκρασίες οδηγούν σε μείωση της πρόσφυσης και αυτό μπορεί να προκαλέσει αύξηση της τοπικής παραμόρφωσης. Αυτοί οι παράγοντες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε επιτάχυνση της φθοράς. Νομοτελειακά αυτό θα επιφέρει στρατηγική δύο αλλαγών, η οποία ήταν η πιο δημοφιλής επιλογή πέρυσι. Ωστόσο, μια αλλαγή μπορεί να αποδειχτεί ανταγωνιστική, ειδικά αν ο οδηγός φέρνει σταδιακά τα ελαστικά σε θερμοκρασία λειτουργίας παρατείνοντας τη διάρκεια ζωής τους σε μια μεγάλη περίοδο. Λόγω της δυσκολίας να φέρουν τα λάστιχα σε θερμοκρασία λειτουργίας, η πρώιμη είσοδος στα πιτ για να προσπαθήσεις να κερδίσεις θέσεις με παράκαμψη (undercut) δεν είναι πολύ αποτελεσματική. Στην πραγματικότητα, θεωρητικά, η παραμονή για περισσότερους γύρους στην πίστα είναι καλύτερη επιλογή.
Η εμπειρία που αποκτήθηκε στον περσινό αγώνα θα είναι χρήσιμη για τις ομάδες και για την Pirelli. Στην πραγματικότητα, συλλέχθηκαν πολλά δεδομένα σχετικά με την πρόσφυση και την τραχύτητα της επιφάνειας της διαδρομής και αυτά κοινοποιήθηκαν στις ομάδες, οι οποίες παρείχαν επίσης τα δεδομένα των προσομοιώσεών τους. Το πρώτο μέλημα άμα την άφιξη στην πίστα θα είναι ο έλεγχος του επιπέδου τραχύτητας και πρόσφυσης και στη συνέχεια η σύγκρισή τους με τους αριθμούς της περσινής χρονιάς.
Αυτό θα επιτευχθεί πραγματοποιώντας επιθεώρηση της πίστας και στη συνέχεια ανάλυση των δεδομένων. Η εκμετάλλευση του χρόνου των ελεύθερων δοκιμών είναι σημαντική για τη συλλογή περισσότερων δεδομένων που θα βοηθήσουν στην πιο ακριβή εκτίμηση σχετικά με τη φθορά και την πτώση απόδοσης των ελαστικών.
Όπως πάντα σε μια διαδρομή δημόσιων δρόμων, οι κόκκινες σημαίες και τα αυτοκίνητα ασφαλείας αποτελούν ισχυρή πιθανότητα με όλα τα απρόβλεπτα που μπορεί να φέρουν. Συμπεριλαμβανομένης της επανεκκίνησης που θα είναι δύσκολη όσον αφορά στη διαχείριση της θερμοκρασίας των ελαστικών.
Πώς είναι τα πρωταθλήματα
Ο Verstappen οδηγεί τον Norris στο πρωτάθλημα οδηγών με 62 βαθμούς με οκτώ νίκες έναντι τριών του Norris. Ο Charles Leclerc είναι 24 πόντους πίσω στην τρίτη θέση με τρεις νίκες.
Η McLaren προηγείται της Ferrari με 36 βαθμούς στο πρωτάθλημα κατασκευαστών, με πέντε νίκες η κάθε μία. Η Red Bull ακολουθεί άλλους 13 βαθμούς πίσω από τη Ferrari, με οκτώ νίκες στη σεζόν.
Τελευταία νέα
- Ο Norris είπε ότι μάλλον δεν έκανε καλά που αμφισβήτησε τον Verstappen για τον τίτλο αυτή τη σεζόν.
- Ο Lewis Hamilton είπε ότι ένιωσε σαν να έκλεισε η πόρτα στη Mercedes μετά από το σκληρό αγώνα στη Βραζιλία.
- Ο George Russell λέει ότι οι οδηγοί της F1 έχουν «βαρεθεί λίγο» με την ηγεσία της FIA μετά την ανοιχτή επιστολή της που ζητούσε να συμπεριφέρονται σαν ενήλικες
- Ο Fred Vasseur έχει πιέσει για νέα μέτρα ενίσχυσης καθώς είδε τη Ferrari, να έχει κερδίσει δύο από τους τρεις τελευταίους αγώνες.
- Το Καναδικό Grand Prix θα γίνεται τον Μάιο (από το 2026). Ο λόγος είναι να βοηθήσει τους διοργανωτές έχουν μία συνέχεια Ευρωπαϊκών διοργανώσεων σε ένα κομμάτι.
Ο αγώνας με αριθμούς στατιστικά και ιστορία
Το φετινό Grand Prix του Λας Βέγκας θα είναι ο 79ος γύρος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Οδηγών που διεξάγεται στις ΗΠΑ, από τότε που προσμετρά η σύγχρονη ιστορία της Formula 1 (1950). Οι ΗΠΑ έτσι βρίσκονται μαζί με τη Γερμανία και τη Μεγάλη Βρετανία στη δεύτερη θέση της λίστας των χωρών που έχουν φιλοξενήσει τα περισσότερα Grand Prix. Μόνο η Ιταλία με 107 αγώνες έχει φιλοξενήσει περισσότερα Grand Prix. Μέχρι σήμερα, έχουν χρησιμοποιηθεί 11 διαδρομές/πίστες στις Ηνωμένες Πολιτείες:
- Γουάτκινς Γκλεν (20)
- Ινδιανάπολη (19)
- Όστιν (12 Grand Prix)
- Λονγκ Μπιτς (8)
- Ντιτρόιτ (7)
- Λας Βέγκας, Μαϊάμι, Φοίνιξ (3)
- Ντάλας, Ρίβερσαϊντ, Σεμπρινγκ (1)
Στην σύγχρονη ιστορία του Grand Prix στις ΗΠΑ οι δύο οδηγοί που βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των νικητών είναι οι: Lewis Hamilton και Max Verstappen Μετά τη νίκη του Charles Leclerc στο Όστιν τον περασμένο μήνα, η Ferrari είναι η πιο επιτυχημένη ομάδα στις ΗΠΑ με 14 νίκες.
- Γύροι: 50 γύροι των 6,2 χλμ.
- Συνολική απόσταση 309 χλμ
- Ρεκόρ γύρου: 1:35.490, Oscar Piastri (2023)
Τι έγινε πέρυσι;
Ο Verstappen κέρδισε τον 18ο αγώνα του στη σεζόν. Το 2023, ο Max Verstappen κέρδισε, τερματίζοντας πρώτος μπροστά από τον Charles Leclerc και τον Sergio Perez. Η μέση και η σκληρή γόμα χρησιμοποιήθηκαν στον αγώνα. Η μέση γόμα (κίτρινο χρώμα) ήταν η επιλογή της πλειοψηφίας των οδηγών στην εκκίνηση.
Ποιος θα κερδίσει φέτος ;
Η Ferrari ήταν κυρίαρχη πέρυσι στο Βέγκας με τον Leclerc να παίρνει την pole position. Η ομάδα σημείωσε εξαιρετική απόδοση τους τελευταίους 12 μήνες και είχε μια αξιοπρεπή πορεία με δύο νίκες και δύο podium στους τελευταίους τρεις αγώνες, αυξάνοντας τις συνολικές της νίκες σε πέντε – όσες και η McLaren. Οπότε οι Red Bull και McLaren πρέπει να προσέξουν φέτος και τη Ferrari.
Τα ωράρια
Σάββατο
Προκριματικά: 08:00-09:00 (ώρα Ελλάδας)
Κυριακή
Εκκίνηση αγώνα 08:00 (ώρα Ελλάδας)