Το Facebook του Ζούκερμπεργκ κλείνει τα 20!
Το Facebook έχει γενέθλια και κλείνει τα 20 του χρόνια!
Το μέσο, με δημιουργό τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ, που άλλοτε ήταν αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής διαδικτυακής ζωής κάθε νέου, έχει σίγουρα αλλάξει μορφή, αλλά δεν πάυει να είναι ένας από τους σπουδαιότερους κολοσσούς της Silicon Valley.
Αυτό που ήταν ένα απλό «στέκι» για τους νέους όταν έφτασε στην παγκόσμια σκηνή των μέσων κοινωνικών δικτύωσης πριν από 20 χρόνια, το Facebook έχει πλέον καταστεί ένα μεγαθήριο που δίνει μια καθημερινή μάχηη με ακόρεστη όρεξη για να τραβήξει την προσοχή σας.
«Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη μέρα που έτρεξα στο εργαστήριο υπολογιστών του γυμνασίου μου και έγραψα στο Facebook», είπε η αναλύτρια του Insider Intelligence, Jasmine Enberg.
«Ταυτόχρονα ένιωθες ότι ήσουν μέρος αυτής της μικρής, αποκλειστικής κοινότητας όπου δεν ήταν οι γονείς, οι παππούδες και οι δάσκαλοί σου — αλλά και μέρος κάτι πολύ μεγαλύτερου».
Ξεκίνησε ως thefacebook.com από τον Mark Zuckerberg και τρεις φίλους στις 4 Φεβρουαρίου 2004, και ο ιστότοπος αρχικά περιοριζόταν στους φοιτητές του Κολλεγίου του Χάρβαρντ.
Έγινε διαθέσιμο σε φοιτητές σε άλλα πανεπιστήμια των ΗΠΑ πριν ανοίξει σε οποιονδήποτε το 2006.
Το Facebook έγινε ένας χώρος σύνδεσης με σχεδόν οποιονδήποτε, οπουδήποτε και μέχρι το 2023 αναφέρθηκε ότι χρησιμοποιείται από περισσότερα από 3 δισεκατομμύρια άτομα μηνιαίως.
«Το Facebook, όταν κυκλοφόρησε, ήταν επαναστατικό», είπε ο Enberg.
«Είναι δύσκολο να υπερεκτιμηθεί ο αντίκτυπος που είχε το Facebook στη διαμόρφωση των πάντων, από την ποπ κουλτούρα μέχρι την πολιτική και το πώς συμπεριφερόμαστε στο διαδίκτυο».
Σημείωσε ότι η περίφημη «τροφή» του Facebook που εξυπηρετούσε φωτογραφίες, σχόλια ή άλλες «αναρτήσεις» που ο αλγόριθμός του υπολόγιζε ότι θα τραβούσε την προσοχή των χρηστών.
Όσοι περισσότεροι χρήστες αλληλεπιδρούν με το κοινωνικό δίκτυο, τόσο περισσότερο θα μπορούσε να προβάλλει στοχευμένες διαφημίσεις που κερδίζουν χρήματα χρησιμοποιώντας τον τεράστιο όγκο πληροφοριών που μοιράζονται οι άνθρωποι στο Facebook. Θεωρείται ότι βοήθησε να ανοίξει η πόρτα για το περιεχόμενο να γίνει «viral» και τροφοδότησε την τάση των διαδικτυακών ειδήσεων.
Διαφημιστικό μεγαθήριο
Το Facebook απέκτησε φήμη για την αγορά ή την αντιγραφή πιθανών αντιπάλων, διαθέτοντας πλέον μια «οικογένεια» εφαρμογών, συμπεριλαμβανομένων των Instagram και WhatsApp. Ο Ζούκερμπεργκ, ο οποίος εξακολουθεί να ηγείται της εταιρείας, παρέμεινε σε μια στρατηγική επενδύσεων σε μεγάλο βαθμό για να κερδίσει χρήστες πριν ενσωματώσει μεθόδους δημιουργίας χρημάτων που συνήθως περιελάμβαναν στοχευμένες διαφημίσεις.
Μαζί με την Google, το Facebook έγινε ένας γίγαντας της διαδικτυακής διαφήμισης.
Το 2022 - μια κακή χρονιά για την εταιρεία με έδρα τη Silicon Valley - τα κέρδη της έφτασαν τα 23 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η πλατφόρμα «είναι μέρος του ψηφιακού τοπίου», ειδικά για τους «millennials» που γεννήθηκαν τη δεκαετία του 1980 ή του 1990, σύμφωνα με τον Enberg. «Παραμένει ακαταμάχητο για τους διαφημιστές, χάρη στην απήχηση και την απόδοσή του», είπε ο αναλυτής για το Facebook.
Ένα επιχειρηματικό μοντέλο που βασίζεται στη χρήση των προσωπικών δεδομένων των ανθρώπων για να προσφέρει περισσότερο περιεχόμενο που τραβά την προσοχή και στοχευμένες διαφημίσεις έχει κερδίσει παράπονα και πρόστιμα στο Facebook. Νωπές, μάλιστα, είναι οι κατηγορίες ότι η Ρωσία χρησιμοποίησε την πλατφόρμα για να προσπαθήσει να επηρεάσει το αποτέλεσμα των προεδρικών εκλογών του 2016, ενεπλάκη στο σκάνδαλο συλλογής δεδομένων της Cambridge Analytica.
Το 2021, δέχθηκε πυρά λόγω κατηγοριών πληροφοριοδοτών ότι τα στελέχη βάζουν το κέρδος πάνω από την ασφάλεια και την ευημερία των χρηστών.
Παρ' όλα αυτά, το Facebook συνέχισε να αναπτύσσεται.
Και η επέκταση του τεχνολογικού τιτάνα του επέτρεψε να επενδύσει σε καινοτομίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η εικονική πραγματικότητα. Το Facebook άλλαξε το όνομα της μητρικής του εταιρείας σε "Meta" στα τέλη του 2021, λέγοντας ότι οφείλεται στο όραμα του Zuckerberg για καθηλωτικούς, εικονικούς κόσμους που αναφέρονται ως "metaverse" ως η επόμενη μεγάλη πλατφόρμα υπολογιστών.
«Οι φίλοι της μαμάς μου»
«Μπορεί να είμαστε λιγότερο δεσμευμένοι στο Facebook, αλλά δεν έχουμε απομακρυνθεί γιατί πραγματικά δεν υπάρχει εναλλακτική», είπε η αναλύτρια Creative Strategies, Carolina Milanesi, σχετικά με τη δύναμη διατήρησης του γερασμένου κοινωνικού δικτύου.
Το Facebook έχει επίσης χτυπήσει μια χορδή με την προσθήκη «ομάδων» που επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργούν κοινότητες γύρω από κοινά ενδιαφέροντα όπως αθλήματα, διασημότητες ή ακόμη και τη γεωργία που συνδέονται στο διαδίκτυο αλλά και στον πραγματικό κόσμο.
Επίσης δημοφιλείς είναι οι λειτουργίες της αγοράς που επιτρέπουν στους ανθρώπους να αγοράζουν ή να πουλούν αντικείμενα. «Μπήκα στο Facebook γιατί ήξερα ότι οι φίλοι της μαμάς μου θα ενδιαφερόντουσαν», είπε η 18χρονη μπέιμπι σίτερ από την Καλιφόρνια, Ρούμπι Χάμερ, χρησιμοποιώντας το κοινωνικό δίκτυο για να βγάλει χρήματα. «Και επίσης, για το Marketplace, γιατί ψάχνω για αυτοκίνητο».
Ο Hammer συνδέεται με συνομηλίκους μοιράζοντας φωτογραφίες στο Snapchat και στο Instagram, όχι στο Facebook. Ο αναλυτής Enberg χαρακτήρισε την αγορά του Instagram το 2012 ως μέρος της στροφής στον τρόπο ζωής των smartphone ως μία από τις καλύτερες επιχειρηματικές αποφάσεις που έλαβε το Facebook.
Η κίνηση εξάλειψε έναν αντίπαλο, παρείχε ένα νέο φόρουμ για διαφημίσεις και έκανε έκκληση στους νεότερους χρήστες του Διαδικτύου που έχασαν το ενδιαφέρον τους για το Facebook. «Πάνω από όλα, δίνει στην εταιρεία μια εφαρμογή για να ανταγωνιστεί το Snapchat και το TikTok, τα οποία είναι εξαιρετικά δημοφιλή στους εφήβους», σύμφωνα με την Enberg.
Σήμερα, περισσότεροι από τους μισούς χρήστες του Facebook είναι μεταξύ 18 και 34 ετών, σύμφωνα με την εταιρεία διαδικτυακών πληροφοριών DataReportal. Αλλά το πόσο αφοσιωμένοι είναι οι χρήστες με το κοινωνικό δίκτυο παραμένει δύσκολο να μετρηθεί.
«Πηγαίνω πολύ λίγο στο Facebook, αλλά αυτό που δημοσιεύω στο Instagram εμφανίζεται αυτόματα και στο Facebook», είπε ο αναλυτής Milanesi.
«Λοιπόν, σίγουρα υπολογίζομαι ως «ενεργός»… Τα στοιχεία μπορεί να μην αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα».