Υπουργικό Συμβούλιο: Ποια νομοσχέδια εγκρίθηκαν
Νομοσχέδια των υπουργείων Εσωτερικών, Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Δικαιοσύνης, και Κοινωνικής Συνοχής, ενέκρινε σήμερα το υπουργικό συμβούλιο που συνεδρίασε υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.
Συγκεκριμένα εγκρίθηκε το νομοσχέδιο για την επιστολική ψήφο στις ευρωεκλογές και τα δημοψηφίσματα, το ν/σ για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, την επίτευξη της αστικής ανθεκτικότητας, την προστασία του περιβάλλοντος και την καταστολή της αυθαίρετης δόμησης, καθώς και ερανιστικά νομοσχέδια του Υπουργείου Δικαιοσύνης και του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, αντίστοιχα. Επίσης ο υπουργός Οικονομίας Κωστής Χατζηδάκης και ο υφυπουργός Αθ.Πετραλιάς παρουσίασαν τον προϋπολογισμό του επόμενου έτους, και τέλος ο υπουργός Δικαιοσύνης Γ.Φλωρίδης εισηγήθηκε, και το υπουργικό συμβούλιο αποφάσισε, την τοποθέτηση της κυρίας Σωτηρίας Ντούνη ως Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Τέλος η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Σ. Ζαχαράκη εισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο την τροποποίηση της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου για τη συγκρότηση και λειτουργία της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Κοινωνική Ένταξη των Ρομά.
Έγκριση επιστολικής ψήφου
Συγκεκριμένα μετά την εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε το σχέδιο νόμου του Υπουργείο Εσωτερικών «Εκλογή Ευρωβουλευτών, διευκόλυνση ψήφου εκλογέων, εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων Και λοιπές διατάξεις». Η μεγάλη καινοτομία που επιφέρει το νομοσχέδιο είναι η εισαγωγή - για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας μας - της διαδικασίας της επιστολικής ψήφου για τις ευρωεκλογές και τα εθνικά δημοψηφίσματα. Οι εκτός Ελλάδας εκλογείς θα ψηφίζουν εφεξής αποκλειστικά με επιστολική ψήφο στις Ευρωεκλογές, ενώ και οι ψηφοφόροι που βρίσκονται εντός Ελλάδας θα μπορούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα είτε με προσέλευση στο εκλογικό κέντρο είτε με επιστολική ψήφο, εφόσον υποβάλουν αίτηση στη σχετική πλατφόρμα που θα δημιουργηθεί γι' αυτόν ακριβώς το σκοπό.
Η διαδικασία εφαρμόζει τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζονται στο εξωτερικό, έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας για τη διασφάλιση της μυστικότητας της ψήφου, ενώ προβλέπεται η συγκρότηση εφορευτικών επιτροπών υψηλού κύρους, αποτελούμενων από δικαστικούς. Επιπλέον, το σχέδιο νόμου επιφέρει περαιτέρω βελτιώσεις στη διαδικασία των ευρωεκλογών, όπως για παράδειγμα η εισαγωγή της ηλεκτρονικής πύλης υποψηφιοτήτων, η οποία εφαρμόστηκε με απόλυτη επιτυχία στις διπλές εθνικές εκλογές του 2023 και στις αυτοδιοικητικές του προηγούμενου Οκτωβρίου, ενώ επανέρχεται το κώλυμα για την ανακήρυξη ως υποψηφίων ευρωβουλευτών των εν ενεργεία βουλευτών, οι οποίοι πρέπει να παραιτηθούν του αξιώματός τους πριν την ανακήρυξη. Παράλληλα, το σχέδιο νόμου προβλέπει διαδικασία για την εκκαθάριση των εκλογικών καταλόγων κυρίως σε ό,τι αφορά εκλογείς που έχουν αποβιώσει στο εξωτερικό, για τους οποίους θανάτους δεν έχουν ενημερωθεί οι ελληνικές αρχές. Τέλος, εισάγονται σημαντικές ρυθμίσεις που διευκολύνουν τη συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία στην εκλογική διαδικασία, όπως είναι το μητρώο εκλογικών τμημάτων, όπου θα καταγράφεται η προσβασιμότητα των εκλογικών κέντρων για ΑΜΕΑ αλλά και η υποχρεωτική μετάδοση τηλεοπτικών προεκλογικών μηνυμάτων στη νοηματική γλώσσα.
Κρατικός Προϋπολογισμός 2024
Στη συνέχεια ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωνσταντίνος Χατζηδάκης και ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Αθανάσιος Πετραλιάς παρουσίασαν στο Υπουργικό Συμβούλιο τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2024.
Η ελληνική οικονομία αποδεικνύεται ανθεκτική: ανακτήσαμε την επενδυτική βαθμίδα από μια σειρά διεθνών οίκων αξιολόγησης, η χώρα μας έχει τον τρίτο υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ρεκόρ άμεσων επενδύσεων, η ανεργία έχει μειωθεί στα προ κρίσης επίπεδα, το πρωτογενές πλεόνασμα ξεπέρασε τις προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου προγράμματος και το δημόσιο χρέος μειώθηκε σημαντικά ως προς το ΑΕΠ της χώρας.
Στον Προϋπολογισμό 2024 αποτυπώνονται οι πολιτικές της Κυβέρνησης για τη στήριξη του εισοδήματος των πολιτών, με την αύξηση των μισθών του δημοσίου τομέα, την αύξηση των συντάξεων κατά 3%, την αύξηση του αφορολογήτου κατά 1.000 ευρώ για τις οικογένειες με παιδιά, την επέκταση του επιδόματος μητρότητας στους 9 μήνες για τις γυναίκες αυτοαπασχολούμενες, ελεύθερες επαγγελματίες και αγρότισσες. Επιπλέον, στον Προϋπολογισμό προβλέπεται η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% για κατοικίες που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές, η μονιμοποίηση της απαλλαγής των πρώην δικαιούχων του ΕΚΑΣ από τη φαρμακευτική δαπάνη, η κατάργηση του παγώματος των τριετιών στους μισθωτούς και η κατάργηση της μείωσης 30% επί των συντάξεων για τους απασχολούμενους συνταξιούχους.
Παράλληλα, μονιμοποιείται ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ σε μεταφορές, γυμναστήρια και σχολές χορού, κινηματογράφους και αγαθά σχετιζόμενα με τη δημόσια υγεία.
Στους στόχους του Προϋπολογισμού περιλαμβάνεται η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής με 11 διαφορετικές πρωτοβουλίες, η αποκατάσταση υποδομών και των ζημιών νοικοκυριών και επιχειρήσεων από τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές και ο διπλασιασμός των πόρων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ώστε να καλύπτονται σε μόνιμη βάση οι δαπάνες κρατικής αρωγής έναντι φυσικών καταστροφών.
Επιπλέον, διοχετεύονται νέοι επενδυτικοί πόροι, ύψους 12,17 δις ευρώ μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και προβλέπεται η αύξηση του Προϋπολογισμού του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κατά 255 εκατ. ευρώ και αύξηση των δαπανών για την Υγεία με την αύξηση της επιχορήγησης προς τα νοσοκομεία κατά 20%.
Κλιματική αλλαγή, αστική ανθεκτικότητα, προστασία περιβάλλοντος
Από την πλευρά του ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, την επίτευξη της αστικής ανθεκτικότητας, την προστασία του περιβάλλοντος και την καταστολή της αυθαίρετης δόμησης
Στο προτεινόμενο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται διατάξεις προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή και άλλες διατάξεις για την επίτευξη της αστικής ανθεκτικότητας, της προστασίας του περιβάλλοντος και της καταστολής της αυθαίρετης δόμησης. Ειδικότερα, με το σχέδιο νόμου μεταξύ άλλων:
α) Προβλέπεται ο καθορισμός ειδικών κτιριολογικών ή κτιριοδομικών απαιτήσεων των κτιρίων και κατασκευών σε Ζώνες Δυνητικά Υψηλού Κινδύνου Πλημμύρας καθώς και σε περιοχές πλησίον ρεμάτων. Επίσης προβλέπεται η ενοποίηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου για τον έλεγχο και την καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης και η προτεραιοποίηση της εφαρμογής των τελεσίδικων πρωτοκόλλων κατεδάφισης με τρόπο ώστε να εξαλειφθούν ουσιαστικά τα φαινόμενα νέας αυθαίρετης δόμησης.
β) Επιχειρείται η ουσιαστική ενδυνάμωση των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης της χώρας, με τη δημιουργία μεγαλύτερων επιχειρήσεων που θα καλύπτουν ευρύτερες περιοχές και
γ) Θεσπίζεται ο Οργανισμός Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας (ΟΔΥΘ)
Ειδικότερα, οι νέες επιχειρήσεις, Μείζονες Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (Μει.ΔΕΥΑ) θα είναι διαδημοτικές επιχειρήσεις ειδικού, κοινωφελούς και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, όπως οι σημερινές ΔΕΥΑ. Περαιτέρω, με την ολοκλήρωση των συγχωνεύσεων ρυθμίζονται τα χρέη των ΔΕΥΑ και θεσπίζεται μηχανισμός μη δημιουργίας νέων χρεών. Επίσης προβλέπεται η χωρική επέκταση της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ σε όμορες περιφερειακές ενότητες και η ανάληψη από την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ αντίστοιχα της ευθύνης για τον καθορισμό, τη συντήρηση και λειτουργία των φρεατίων υδροσυλλογής του δικτύου ομβρίων υδάτων και των συνδετηρίων αγωγών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται μια σημαντική μεταρρύθμιση ώστε η χώρα να αποκτήσει πολύ λιγότερες αλλά ισχυρές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης που θα καλύπτουν επαρκώς και σε προσιτό κόστος τις ανάγκες των πολιτών. Με τις νέες επιχειρήσεις, που θα λειτουργούν υπό την εποπτεία της ΡΑΑΕΥ σε ό,τι αφορά στην τιμολόγηση των υπηρεσιών τους, θα περιοριστούν ζητήματα που οδήγησαν σε συσσώρευση ανείσπρακτων λογαριασμών και αυξημένες απώλειες νερού. Οι νέες ισχυρές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που προαναφέρθηκαν, με τη δημιουργία σημαντικών οικονομιών κλίμακος και εξοικονόμηση πόρων.
Τέλος, με το σχέδιο νόμου συστήνεται ενιαίος φορέας άσκησης πολιτικής για την προστασία και τη διαχείριση των υδάτων του Υδατικού Διαμερίσματος Θεσσαλίας, με την επωνυμία Οργανισμός Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας (Ο.Δ.Υ.Θ.), ο οποίος θα συγκεντρώνει την ευθύνη, την πληροφορία, τον συντονισμό και τις σχετικές αρμοδιότητες διαχείρισης των υδάτων του Υδατικού Διαμερίσματος Θεσσαλίας, υπό την εποπτεία των Υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και με τη συμμετοχή των φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού. Ενισχύεται έτσι η αντιπλημμυρική προστασία και η αποτελεσματική άσκηση πολιτικής για την προστασία και τη διαχείριση των υδάτων στο κρίσιμο αυτό γεωγραφικό διαμέρισμα της Χώρας, που τόσο επλήγη προσφάτως από τις καταστροφικές πλημμύρες.
Ερανιστικά νομοσχέδια στη Δικαιοσύνη και στην Οικογένεια
Ο Υπουργός Δικαιοσύνης κ. Γεώργιος Φλωρίδης και η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας κ. Σοφία Ζαχαράκη παρουσίασαν τα ερανιστικά νομοσχέδια του Υπουργείου Δικαιοσύνης και του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, αντίστοιχα.
Με το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης αποκαθίστανται κενά ή εφαρμοστικές και ερμηνευτικές δυσχέρειες, που αναδείχθηκαν από την πρακτική εφαρμογή των τροποποιούμενων νομοθετημάτων. Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου επιχειρείται ο εξορθολογισμός διαδικασιών που αφορούν στη λειτουργία των δικαστηρίων της επικράτειας, επιμέρους τροποποιήσεις στις διατάξεις του ν. 3663/2008 (Α΄ 99) που τείνουν στην πλήρη εναρμόνιση με τον Κανονισμό της Eurojust, η ενσωμάτωση οδηγιών όπως οι οδηγίες 2022/211 και 2022/228, καθώς και η εναρμόνιση της ήδη υπάρχουσας εθνικής νομοθεσίας με ενωσιακά κείμενα όπως η οδηγία (ΕΕ) 2017/1371.
Σκοπός των οργανωτικών διατάξεων του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας είναι η κατά το δυνατόν πιο άμεση αυτοτέλεια στην άσκηση των διοικητικών και οικονομικών αρμοδιοτήτων, η άρτια νομική εκπροσώπηση του νέου Υπουργείου αλλά και η διασφάλιση της απρόσκοπτης μεταβατικής του υποστήριξης για όσο διάστημα αυτή είναι αναγκαία. Παράλληλα, με τις διατάξεις του Νομοσχεδίου, επιλύονται ζητήματα εσωτερικής κατανομής αρμοδιοτήτων, βελτιστοποίησης και εμπλουτισμού του προγράμματος «Στέγαση και Εργασία», ρυθμίζονται ζητήματα που σχετίζονται με το ιδιοκτησιακό καθεστώς της ακίνητης περιουσίας του νέου Υπουργείου για την βέλτιστη αξιοποίηση της και ζητήματα άσκησης της εποπτείας στον Σύνδεσμο Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος από το Υ.ΚΟΙ.Σ.Ο.
Ο Υπουργός Δικαιοσύνης κ. Γεώργιος Φλωρίδης εισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο την επιλογή Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Συγκεκριμένα λαμβάνοντας υπόψη τα Πρακτικά της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής της 29ης Νοεμβρίου 2023, τα στοιχεία των ατομικών τους φακέλων και την εν γένει συμπεριφορά εντός και εκτός υπηρεσίας, την επιστημονική συγκρότηση, την προσωπικότητα, τον χαρακτήρα και τα διοικητικά τους προσόντα, σύμφωνα με την εισήγηση, το Υπουργικό Συμβούλιο επέλεξε, σύμφωνα με την εισήγηση, για τη θέση του Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου την, πρώτη στην επετηρίδα, Αντιπρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κυρία Σωτηρία Ντούνη.
Τέλος, η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας κ. Σοφία Ζαχαράκη εισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο την τροποποίηση της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου για τη συγκρότηση και λειτουργία της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Κοινωνική Ένταξη των Ρομά, με την οποία, αρμόδιο για την επιτροπή είναι πλέον το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και πρόεδρος της Επιτροπής ο Γενικός Γραμματέας Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.