Έρχεται το πρώτο «πράσινο» εμπορευματικό πλοίο
Το πρώτο εμπορευματικό πλοίο στον κόσμο, το οποίο δε θα εκπέμπει σχεδόν καθόλου αέρια που μολύνουν την ατμόσφαιρα αναμένεται να σαλπάρει το 2026, σύμφωνα με τις εταιρείες που το κατασκευάζουν.
Συγκεκριμένα, η εταιρεία παραγωγής λιπασμάτων, Yara International, και οι εταίροι της σκοπεύουν να κινούν το Yara Eyde – που δεν έχει ακόμα ναυπηγηθεί – κυρίως με καθαρή αμμωνία, πράγμα που σημαίνει ότι το πλοίο θα εκπέμπει 95% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από ένα απλό πλοίο.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας δήλωσε ότι ελπίζει πως το πλοίο θα δείξει τις δυνατότητες που υπάρχουν για τη ναυτιλία στο δρόμο για την εξάλειψη του άνθρακα.
Σύμφωνα με τον Οργανισμό Διεθνούς Ναυτιλίας, ο τομέας ευθύνεται περίπου για το 3% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα και άλλων αερίων του θερμοκηπίου.
Η Yara International, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες λιπασμάτων παγκοσμίως, συνεργάζεται με τη θυγατρική της, Yara Clean Ammonia, και τη Νορβηγική, North Sea Container Line, για την κατασκευή του πλοίου, το οποίο θα μεταφέρει προϊόντα μεταξύ της Γερμανίας και της Νορβηγίας.
Η παραγωγή αμμωνίας, κατά βάση, προϋποθέτει χρήση μεγάλης ποσότητας ορυκτών καυσίμων, όπως άνθρακα και φυσικό αέριο, με αποτέλεσμα βεβαίως να εκπέμπει τεράστιες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα.
Ωστόσο, η Yara Clean Ammonia σκοπεύει να δημιουργήσει ένα μείγμα «μπλε» και «πράσινης» για το πλοίο, Yara Eyde. Στην παραγωγή της «μπλε» αμμωνίας, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα «φυλακίζονται» στην πηγή κάτω από το έδαφος, ενώ η «πράσινη» αμμωνία» φτιάχνονται με τη βοήθεια ανανεώσιμου ηλεκτρισμού.
Το βιοκαύσιμο, το οποίο θα χρειαστεί για το άναμμα της μηχανής του πλοίου πριν ξεκινήσει να καίει αμμωνία, θα παράσχει το 5% των αναγκών ενέργειας του πλοίου.
Το συγκεκριμένο βιοκαύσιμο δε θα περιέχει άνθρακα, τόνισε η εταιρεία, εξηγώντας ότι η παραγωγή του θα απορροφά όσο διοξείδιο του άνθρακα εκπέμπεται όταν καίγεται.
Ένα άλλο θέμα σχετικά με το συγκεκριμένο πλοίο είναι ότι δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα ποιο ναυπηγείο θα το κατασκευάζει, γεγονός που σημαίνει ότι δεν μπορούμε ακόμα να υπολογίσουμε τις εκπομπές αερίου του θερμοκηπίου που θα προκύψουν.
Αξίζει να θυμίσουμε ότι αυτή δεν είναι η πρώτη προσπάθεια για την κατασκευή «πράσινου πλοίου». Το 2021, η Maersk, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής πλοίων στον κόσμο, ανακοίνωσε τα σχέδιά της για την κατασκευή «πράσινων» εμπορευματικών πλοίων. Όμως τον περασμένο Αύγουστο, η εταιρεία ανέβαλε τα σχέδιά της για το πρώτο τρίμηνο του 2024.