Χιονοθύελλες στις ΗΠΑ: Κατέρρευσε η Southwest Airlines
Οι χιονοθύελλες του αιώνα στις ΗΠΑ κόστισαν τη ζωή σε 60 και πλέον ανθρώπους, ενώ εκφράζονται βάσιμοι φόβοι ότι θα αποκαλυφθούν πολύ περισσότεροι νεκροί μόλις λιώσουν τα χιόνια. Άφησε χωρίς ρεύμα εκατομμύρια πολίτες, έθαψε ζωές και περιουσίες και άφησε επιβάτες να κοιμούνται υπό άθλιες συνθήκες στα αεροδρόμια. Είχε όμως και μια παράπλευρη απώλεια, την κατάρρευση μιας αεροπορικής εταιρείας, της Southwest Airlines, που δεν ανταποκρίηκε στις έκτακτες ανάγκες του κυκλώνα-βόμβα.
Σύμφωνα με τους New York Times, πέντε ημέρες αφότου τα έντονα καιρικά φαινόμενα προκάλεσαν τον όλεθρο στα αεροπορικά ταξίδια στις ΗΠΑ, οι περισσότεροι μεγάλοι αερομεταφορείς επανέρχονται και λειτουργούν. Η Delta, η American και η United Airlines ακύρωσαν λιγότερες από 40 πτήσεις, την Τετάρτη, σύμφωνα με τo , που παρακολουθεί τις πτήσεις. Η Delta είχε τις λιγότερες, με μόλις 15 ακυρώσεις.
Η Southwest
Περισσότερες από 2.500 πτήσεις (πάνω από το 60% του συνόλου) είχαν ακυρωθεί την Τετάρτη, σύμφωνα με το FlightAware. Η Southwest, μάλιστα, ανέφερε σε δήλωσή της χθες ότι σχεδίαζε να πραγματοποιήσει το ένα τρίτο των προγραμματισμένων πτήσεών της για τις επόμενες μέρες, προσπαθώντας να ανακάμψει, θα συνεχίσει, δηλαδή, να ακυρώνει σχεδόν 2.500 πτήσεις την ημέρα.
Ορισμένοι επιβάτες, που δεν μπορούσαν να κάνουν εκ νέου κράτηση για πτήσεις της Southwest, νοίκιασαν αυτοκίνητα ή ξόδεψαν εκατοντάδες δολάρια για να αγοράσουν εισιτήρια σε άλλες αεροπορικές εταιρείες. Και όλα αυτά όχι εν μέσω κακοκαιρίας, αλλά τώρα που έχουν αρχίσει να επανέρχεται η κανονικότητα στις ΗΠΑ.
Τι έφταιξε
Tα μεγάλα αμερικανικά μέσα –ΝΥΤ, Washington Post, Wall Street Journal– συνηγορούν ότι το πρώτο και κύριο πρόβλημα της Southwest ήταν ο τρόπος λειτουργίας της, που δεν επιτρέπει στο προσωπικό της να είναι άμεσα διαθέσιμο σε κάθε έκτακτη ανάγκη.
Σύμφωνα με τους ΝΥΤ, η Southwest χρησιμοποιεί ένα μοντέλο δρομολογίων που ονομάζεται «point to point», που επιτρέπει στους επιβάτες να πετούν απευθείας από μικρότερες πόλεις και περιοχές χωρίς να χρειάζεται να σταματήσουν σε κεντρικό κόμβο όπως το Ντένβερ ή η Νέα Υόρκη. Οι «point to point» πτήσεις μειώνουν τους χρόνους ταξιδιού παραλείποντας την ενδιάμεση στάση.
Με αυτό τον τρόπο, δεν υπάρχει έτοιμη ομάδα πληρώματος και πιλότων που θα μπορέσουν να αναλάβουν εργασία σε ένα μεγάλο αεροδρόμιο-κόμβο, κάτι που, σύμφωνα με τους ειδικούς, διευκολύνει την «ανασυγκρότηση» έπειτα από αντίστοιχου τύπου ακραία καιρικά φαινόμενα. Και είναι ασφαλώς πολύ πιο δύσκολο να υπάρξουν εφεδρικό πλήρωμα και πιλότοι σε κατάσταση αναμονής όταν οι αεροπορικές εταιρείες εξυπηρετούν πολλές, μικρότερες αγορές.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Wall Street Journal, στελέχη αεροπορικών εταιρειών και συνδικαλιστές του κλάδου επισημαίνουν τα ανεπαρκή τεχνολογικά συστήματα, ιδίως το SkySolver, ως έναν από τους λόγους για τον οποίο η ακραία καταιγίδα επέφερε αυτό το χάος. Το SkySolver ήταν αδύνατον να εντοπίσει ποιοι πιλότοι και αεροσυνοδοί θα μπορούσαν να εργαστούν σε ποιες πτήσεις, όπως ανέφεραν στελέχη της Southwest. Αντίθετα, οι προγραμματιστές πληρωμάτων έπρεπε να διατρέξουν τα αρχεία χειροκίνητα.