Βουλή Live: Ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη για το νομοσχέδιο για την Παιδεία
Στο νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχουν ρυθμίσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα δεκαετιών, άλλες που υπηρετούν ζητούμενα του παρόντος και άλλες που ανοίγουν ορίζοντες στο μέλλον, τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, στην πρωτολογία του στη Βουλή, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Δείτε την ομιλία του Κ. Μητσοτάκη:
https://www.youtube.com/watch?v=NviGKvEZp2I&feature=youtu.be
Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι το σχέδιο νόμου καθιερώνει σύγχρονο τρόπο για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και την επιλογή των σπουδών και αναβαθμίζει την ανώτατη εκπαίδευση, ενώ επισήμανε πως πρόκειται για μεταρρυθμίσεις σε τέσσερις σαφείς κατευθύνσεις.
Πρώτον διασφαλίζουν την στοιχειώδη ικανότητα των υποψηφίων φοιτητών να ξεκινήσουν τις σπουδές τους θεσπίζοντας ελάχιστη βάση εισαγωγής σε κάθε σχολή το όριο της οποίας θα καθορίζουν τα ίδια τα πανεπιστημιακά τμήματα.
Δεύτερον, οδηγούν την ενδιαφερόμενη και τον ενδιαφερόμενο να φοιτήσει εκεί που πραγματικά επιθυμεί.
Τρίτον, θέτουν χρονικό όριο στις σπουδές προβλέποντας και ειδικές πρόνοιες για εργαζόμενους φοιτητές αλλά και σε όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας.
Και τέταρτον, στέκονται με ωριμότητα και θάρρος απέναντι στην ανομία που εδώ και χρόνια πολιορκεί τα πανεπιστήμιά μας ορίζοντας πειθαρχικό πλαίσιο και ελεγχόμενη είσοδο.
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις επιτροπές προστασίας με ευθύνη των πρυτάνεων και στη λειτουργία ειδικών ομάδων άοπλων εκπαιδευμένων αστυνομικών.
Τόνισε επίσης πως όλα αυτά δεν προέκυψαν ξαφνικά και τυχαία, αλλά ως αντίδραση σε ένα ανορθολογικό καθεστώς που ανακυκλώνει την καθήλωση. Σημείωσε ότι σήμερα 8 στους 10 νέους εισάγονται στο πανεπιστήμιο, ότι φέτος είχαμε 81.000 καινούργιους φοιτητές από τα 103.000 παιδιά που γεννήθηκαν το 2002. "Αυτό δεν συμβαίνει πουθενά στον κόσμο. Την ίδια ώρα αποφοιτούν ολοένα και λιγότεροι. Οι ετήσιοι πτυχιούχοι σε σχέση με τους εγγεγραμμένους είναι μόλις 9%. Τρεις στους 10 γίνονται αιώνιοι φοιτητές ή αλλάζουν πορεία στη ζωή τους. Διευρύνεται στη χώρα μας η μέση διάρκεια των σπουδών. Πολλές σχολές μετατρέπονται σε λαβύρινθο μεταξύ λυκείου και επαγγελματικής προοπτικής και για πολλούς σε σκοτεινές αποθήκες που αραχνιάζουν κάποιες ελπίδες του παρελθόντος", υπογράμμισε ενώ ανέφερε πως το 2019 η πατρίδα μας είχε τη μεγαλύτερη ανεργία ανάμεσα σε πτυχιούχους απέχοντας 14 μονάδες από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ.
Επ' αυτού είπε ότι το 36% των ελληνικών επιχειρήσεων λέει ότι ζητά αλλά δεν βρίσκει στελέχη που θέλει, ενώ μόνο το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο είναι μέσα στα 200 πρώτα παγκοσμίως.
"Είναι καιρός να δούμε κατάματα την αλήθεια και να πιάσουμε το νήμα της προόδου στην ανώτατη εκπαίδευση από την αρχή. Οι σχολές να συναντηθούν με τον αληθινό τους προορισμό", συνέχισε.
Ο πρωθυπουργός υπενθύμισε απόσπασμα ομιλίας του στη βουλή για το πανεπιστημιακό άσυλο το 2019 όπου έλεγε μεταξύ άλλων ότι η πρόοδος προϋποθέτει ηρεμία, ασφάλεια και κανόνες και ότι εκτός από τις ανώνυμες συλλογικότητες υπάρχει και ο επώνυμος φοιτητής και το οργανωμένο κράτος οφείλει να μην αφήσει την κοινωνία να μεταβληθεί σε ζούγκλα στην οποία θα διοικούν όσοι ασκούν βία.
"1,5 χρόνο μετά δεν θα άλλαζα τίποτα από αυτά τα λόγια. Η θεσμική κατοχύρωση της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών βρίσκει ουσιαστικό ισοδύναμο. Οι διατάξεις για το άσυλο παρά τις προσπάθειες των πιο τολμηρών πρυτάνεων έπρεπε να συμπληρωθούν για να καταστούν λειτουργικές", πρόσθεσε.
Ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι γύρω από αυτό το νομοσχέδιο αναμετρώνται δύο διαμετρικά αντίθετες αντιλήψεις για το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Εκείνη που επιδιώκει να το δώσει πίσω στους φοιτητές και τους καθηγητές και εκείνη που το θέλει νησίδα στην οποία αδρανούν οι κανόνες της δημοκρατικής πολιτείας και επιβάλλεται η βούληση κάθε αυταρχικής μειοψηφίας.
Η κυβέρνηση, συνέχισε, φέρνει δύο μείζονες μεταρρυθμίσεις. Η πρώτη δέσμη αφορά την εισαγωγή και τη φοίτηση και η δεύτερη τολμά να ασχοληθεί με την πραγματική προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.
"Δεν είναι δυνατόν να έχουμε φοιτητές με γνώσεις που βαθμολογούνται με 1 και 2. Αυτό θα σταματήσει. Είναι απολύτως σωστό και επιβεβλημένο τα πανεπιστημιακά τμήματα να καθορίζουν τις βάσεις εισαγωγής με ελάχιστο όριο το 8,5 που δίνει καταρχήν εγγύηση ποιότητας. Αυτό δεν πρέπει να αιφνιδιάζει κανέναν. Ήταν προεκλογική μας δέσμευση που κάνουμε σήμερα πράξη", συμπλήρωσε.
Είπε επιπλέον ότι δεν είναι επίσης λογικό ένας υποψήφιος να εισάγεται σε ένα αδιάφορο για τον ίδιο επιστημονικό τομέα επειδή το συμπλήρωσε τυπικά στο μηχανογραφικό του ως τελευταία επιλογή ενώ τόνισε πως όποιος εισάγεται πρέπει κάποια στιγμή και να τελειώνει. "Διαφορετικά χάνει το νόημα του, γίνεται ουσιαστικά προθάλαμος υποψηφίων ανέργων με τμήματα φαντάσματα", εξήγησε και είπε πως η προηγούμενη κυβέρνηση επανέφερε το καθεστώς του ψεύτικου εφησυχασμού.
Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε πως η δεύτερη τομή του νομοσχεδίου δρομολογεί την επαναφορά της ομαλότητας και της ελευθερίας στους χώρους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την πρόληψη και την έγκαιρη αντιμετώπιση φαινομένων βίας και ανομίας.
"Στο εξής την ευθύνη θα έχει η μονάδα ασφάλειας και προστασίας που θα υπάγεται απευθείας στον πρύτανη ή τον αντιπρύτανη. Θα πλαισιώνεται από μια νέα δομή, την ομάδα προστασίας του πανεπιστημιακού ιδρύματος, ένα σώμα με αποκλειστικό πεδίο το οποίο θα συγκροτείται από στελέχη της ΕΛ.ΑΣ χωρίς όπλα και με ειδική εκπαίδευση. Αν και τώρα η Αστυνομία μπορεί να επεμβαίνει παντού όπου υπάρχουν παραβατικές πράξεις, η δράση μέσα στα πανεπιστήμια παραμένει ευαίσθητη", ανέφερε ενώ μίλησε και για την ελεγχόμενη είσοδο στα πανεπιστήμια ώστε όπως είπε, να πάψουν οι αίθουσες να μετατρέπονται σε γιάφκες περιθωριακών, οι χώροι να γίνονται εστίες παραεμπορίου και οι σχολές να κλείσουν την πόρτα στη βία, ανοίγοντας την πόρτα στην ελευθερία.
Για το νέο πλαίσιο πειθαρχικών κανόνων
Ο πρωθυπουργός μιλώντας και για το νέο πλαίσιο πειθαρχικών κανόνων, είπε ότι και η ακαδημαϊκή ιδιότητα δεν μπορεί να είναι εσαεί άλλοθι για την παραβατικότητα.
"Κανένα τάγμα εφόδου δεν έχει θέση στον κόσμο της προόδου", ενώ είπε ότι αναπτύσσεται παραπλανητική μυθολογία ότι δήθεν οι πρυτάνεις διαφωνούν.
"Όλοι δέχονται τις βάσεις εισαγωγής, την ελεγχόμενη είσοδο και τη φύλαξη. Ορισμένοι έχουν επιφυλάξεις για τον τρόπο αστυνόμευσης αλλά δεν αντιπροτείνουν άλλη λύση. Όσες δοκιμάστηκαν απέτυχαν. Οι ίδιοι αναγκάζονται συχνά να συνεδριάζουν εκτός πανεπιστημίου και να βιώνουν προπηλακισμούς ή ομηρίες", τόνισε.
Είπε επίσης ότι παντού στον κόσμο η είσοδος σε αίθουσες, εργαστήρια και βιβλιοθήκες είναι ελεγχόμενη και παντού λειτουργούν υπηρεσίες ασφαλείας.
"Πουθενά στον κόσμο δεν έχουμε εικόνες σαν των δικών μας πανεπιστημίων με ιστορικά κτίρια να βανδαλίζονται, κοπέλες να βιάζονται, ναρκωτικά να διακινούνται. Μόνο στην πατρίδα μας σε τέτοια έκταση", συνέχισε και έκανε λόγο για φανταστική απειλή για τα προσωπικά δεδομένα από τις κάμερες.
Τόνισε ότι τις εγκρίνει η αρμόδια ανεξάρτητη αρχή και ότι είναι ευκαιρία να σταματήσουμε να βλέπουμε παντού ανύπαρκτους εχθρούς ενώ υπενθύμισε ότι χάρις στις κάμερες εντοπίστηκαν οι δράστες του άγριου ξυλοδαρμού του άτυχου εργαζόμενου πρόσφατα στο Μετρό.
Ο πρωθυπουργός είπε ότι αυτά τα μέτρα δεν μπορούν από μόνα τους να αντιστρέψουν την κατάσταση που υπάρχει αλλά είναι ένα σημαντικό βήμα προς τα μπροστά.
"Στις σχολές δεν μπαίνει η Αστυνομία, μπαίνει η Δημοκρατία, η δροσερή πνοή της Δημοκρατίας που ως τώρα αφήνουν έξω οι καπνοί των μολότοφ. Η μειοψηφική βία είναι συντήρηση. Ο διάλογος είναι πρόοδος και πολιτισμός", υπογράμμισε.
Ο κ. Μητσοτάκης συμπλήρωσε πως το σημερινό καθεστώς στην ανώτατη εκπαίδευση έδωσε εδώ και δεκαετίες εξετάσεις και απέτυχε ενώ ανέφερε ότι οι πιο πλούσιοι βρίσκουν το δρόμο τους αλλά οι πιο αδύναμοι χάνουν την ευκαιρία γιατί αυτή είναι η δύναμή τους και όχι το πορτοφόλι τους.
"Τους την στερεί όποιος θέλει να διατηρείται αυτή άρρωστη κατάσταση", πρόσθεσε λέγοντας πως δυστυχώς η αντιπολίτευση επιμένει στην τακτική των κραυγών και της σιωπής. "Κραυγές κατά του εξορθολογισμού των σπουδών και ενός ανύπαρκτου αυταρχισμού και σιωπή για τα απαξιωμένα μαθήματα, τους αιώνιους φοιτητές, την ωμή βία και παραβατικότητα", είπε.
Ο πρωθυπουργός πρόσθεσε πως επί των ημερών της προηγούμενης κυβέρνησης η βάση εισαγωγής διολίσθησε, το Πολυτεχνείο και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο παραδόθηκαν κυριολεκτικά στον εξτρεμισμό και το κοινό έγκλημα, προγραμματισμένα επεισόδια γίνονταν κάθε Σαββατοκύριακο, η τότε κυβέρνηση απέσυρε στάσεις λεωφορείων, υποκαταστήματα τραπεζών και το κράτος συνθηκολόγησε με το παρακράτος.
Ο κ. Μητσοτάκης έκανε λόγο για φλερτ με τη βία λέγοντας πως από κάποιους δυστυχώς συνεχίζεται. "Πώς αλλιώς εξηγείται πως επώνυμα στελέχη σας υποστηρίζουν τον Κουφοντίνα, τον αμετανόητο δολοφόνο 11 ανθρώπων", είπε και πρόσθεσε: "Ακόμα και σήμερα στελέχη σας οργανώνουν κορονοσυλαλλητήρια. Ο αρχηγός σας δήλωσε ότι δέχεται το ρίσκο να ασθενήσουν από κορονοίο οι συμμετέχοντες. Κανείς δεν σας εκχώρησε την ευθύνη για την ζωή των άλλων ώστε να τη θέτετε σε κίνδυνο με την ασφάλεια ότι εσείς είστε εμβολιασμένος".
Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε πως το νομοσχέδιο αποτελεί ρητή προεκλογική δέσμευση, ότι αποτελούσε ειδικό κεφάλαιο του κυβερνητικού προγράμματος της ΝΔ και πως οι μεταρρυθμίσεις προχωρούν ταυτόχρονα με την αντιμετώπιση της πανδημίας.
"Η Βουλή λειτουργεί και η Δημοκρατία δεν μπαίνει σε καραντίνα", τόνισε και κάλεσε την αντιπολίτευση να συνυπογράψει ένα κείμενο για υποτροφίες προς φοιτητές και υποψήφιους φοιτητές για την καθιέρωση βραβείων για μαθητές με βαθμό όχι κάτω από 18,5 και για αριστεύσαντες σπουδαστές ανώτατων σχολών.
Εξήγησε ότι το κείμενο είναι της Νεολαίας Λαμπράκη και τόνισε πως "αν δεν συμφωνείτε με εμάς, τουλάχιστον να συμφωνήσετε με εμβληματικές προσωπικότητες μιας άλλης αριστεράς με την οποία δεν έχετε καμία σχέση".
Το tweet Μητσοτάκη για τα πανεπιστήμια
«Θέλουμε πανεπιστήμια γνώσης και καινοτομίας, σε ένα περιβάλλον ασφάλειας και ελευθερίας. Και σε αυτά τα πανεπιστήμια, δεν χωράει η βία. Δεν χωράει ο εκφοβισμός», ανέφερε σε ανάρτησή του στο Twitter ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Το tweet του πρωθυπουργού συνοδεύεται από ένα βίντεο μέσω του οποίου περνάει το μήνυμα, πως «θέλουμε τα πανεπιστήμιά μας να παρέχουν ευκαιρίες για γνώσεις και δημιουργία, να είναι κυψέλες έρευνας και καινοτομίας, να είναι ποιοτικά και εξωστρεφή, να παρέχουν σε φοιτητές και καθηγητές ένα περιβάλλον ασφάλειας και ελευθερίας. Αυτά είναι τα πανεπιστήμια που θέλουμε. Και σε αυτά τα πανεπιστήμια δεν χωράει η βία και ο εκφοβισμός».