Η απότομη οικονομική και αγωνιστική εξέλιξη της μπασκετικής Βαλένθια
Ο Ολυμπιακός ταξιδεύει στην Ισπανία και τη Βαλένθια, ώστε να αντιμετωπίσει την τοπική ομάδα, για την 26η αγωνιστική της Euroleague. Ομάδα η οποία ιδρύθηκε 27 Σεπτεμβρίου 1986, 67 χρόνια αργότερα, απ' ότι η ποδοσφαιρική (1919) και άργησε να μπει στα μεγάλα «σαλόνια» των ευρωπαϊκών διοργανώσεων. Αγωνίζεται στο «Φοντ Ντε Σαντ Λουί» (9.000 θέσεις), με προπονητή τον Άλεξ Μουμπρού και στη διοίκηση τον δισεκατομμυριούχο Ισπανό επιχειρηματία Χουάν Ρόιγκ.
Μετά από δύο χρόνια (1988), απ' την ύπαρξή της, προβιβάστηκε στην πρώτη κατηγορία του Ισπανικού Πρωταθλήματος, όπου παρέμεινε για επτά χρόνια, χωρίς καμία διάκριση. Το 1995 υποβιβάζεται, ξανά και την επόμενη σεζόν, παρόλο που τερματίζει δεύτερη, δεν υπήρξε καμία άνοδος κι έτσι αναγκάζεται να αγοράσει την ομάδα της Anway Σαραγόσα, ώστε να ανέβει και πάλι κατηγορία. Μ' αυτή τη κίνηση εδραιώθηκε στην ACB Liga, μέχρι και σήμερα.
Τη συνέχεια δεν τη φανταζόταν κανείς. Απ' το 1998 μέχρι και σήμερα οι «νυχτερίδες» κατέκτησαν ένα Πρωτάθλημα(16/17), ένα Κύπελλο (97/98), ένα Σούπερ Καπ (16/17) και 4 EuroCup (02/03, 09/10, 13/14, 18/19), όπου είναι και η πολυνίκης του θεσμού. Αξιοσημείωτο το εγχώριο νταμπλ που πέτυχε τη σεζόν 2016/17, απέναντι σε θηρία της Ισπανίας (Μπαρτσελόνα, Ρεάλ Μαδρίτης). Ντεμπούτο στην Euroleague έκανε το 2003/04 και μέχρι σήμερα δεν έχει κάποια διάκριση στη διοργάνωση (Τοp-16).
H Βαλένθια, εν καιρώ, έχει αλλάξει πολλά ονόματα και κάνει, τους περισσότερους να αναρωτιούνται τι «παίζει» γύρω απ' αυτό. Τη χρονιά ιδρύσεως της ονομάστηκε Valencia-Hoja del Lunes. Ο χορηγός αυτός ήταν μια ομάδα εφημερίδων που εκδίδονταν από επαρχιακές ενώσεις τύπου στην Ισπανία. Από το 1925 έως το 1982 ήταν η μόνη εφημερίδα που εξουσιοδοτήθηκε να εκδίδει τη Δευτέρα.
Εν συνεχεία, (1987/2009) μετονομάστηκε σε Pamesa Valencia, η οποία ήταν (και είναι), απ' τις κορυφαίες εταιρίες που ασχολούνται με την παραγωγή και πώληση κεραμικών ειδών. Η τελευταία χορηγία ήρθε το 2009 και τελείωσε το 2011 και είχε το όνομα Power Electronics Valencia, από μία Ισπανική εταιρεία κολοσσός στο χώρο της ηλεκτρικής και ηλιακής ενέργειας (φορτιστές αυτοκινήτων, ηλεκτρικά πάνελ).
Καταλαβαίνει κανείς πως μία νεοϊδρυθείσα ομάδα έκανε τόσο γρήγορα βήματα και ανέβηκε σε χρόνο «αστραπή» στην ευρωπαϊκή «ελίτ». Ο Χουάν Ρόιγκ, ιδιοκτήτης της ομάδας, έχει τη διάσημη, στην Ισπανία, αλυσίδα σούπερ-μάρκετ «Mercadona», με περίπου 1.700 καταστήματα σ' όλη την Ισπανία και τη Πορτογαλία. Τον Οκτώβρη του '13 η «Forbes» ανέφερε πως έχει καθαρό εισόδημα 5.4 δισεκατομμύρια και είναι η δεύτερη μεγαλύτερη περιουσία στη χώρα. Ο ίδιος ανέθεσε στην εταιρεία του, «Licampa 1617», το κτίσιμο του νέου υπερσύγχρονου σταδίου της ομάδας, όπου θα είναι έτοιμο μες στο 2024 και θα πάρει το όνομά του (Roig Arena). Το κόστος ανέρχεται στα 280 εκατ. ευρώ και καλύπτεται, εξ' ολοκλήρου, από προσωπικά έξοδα του ιδιοκτήτη. Θα έχει χωρητικότητα 15.600 θεατών και θα μπορέσει να αναλάβει και Final-4.
Έπειτα από συμβούλιο του Δ.Σ της ομάδας, την 1η Δεκεμβρίου, αποφασίστηκε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου. Τα έξοδα του συλλόγου (ανδρικού και του γυναικείου) για την προηγούμενη σεζόν ανήλθαν σε 23.815.000 ευρώ, με τους χορηγούς να συνεισφέρουν 14.791.000 ευρώ. Το μπάτζετ για την τρέχουσα σεζόν θα αυξηθεί στα 25.400.000 ευρώ, με τους χορηγούς να συνεισφέρουν ουσιαστικά 17.070.000 ευρώ.
Είναι φανερό, πως η διοίκηση θέλει να κάνει τη Βαλένθια, ομάδα επιπέδου Final-4, βάζοντας χρήμα, χορηγούς και χτίζοντας νέο στάδιο.
Νικόλας Δενδρινός