Τρομακτικός ο αριθμός θανάτων μοτοσικλετιστών στην Ελλάδα
Άλλη μία τραγική πρωτιά για την Ελλάδα ανέδειξε το European Road Safety Observatory και αφορά το ποσοστό των αναβατών μοτοσικλετών που χάνονται σε τροχαία δυστυχήματα.
Καθημερινό φαινόμενο έχει γίνει η αναφορά νεκρών σε τροχαία δυστυχήματα στα οποία εμπλέκονται δίκυκλα στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στην Αττική. Στην Ευρώπη οι αναβάτες μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων αντιστοιχούν στο 19% του συνόλου των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα. Στην Ελλάδα, η κατάσταση είναι χειρότερη και το ποσοστό των αναβατών δίκυκλων που χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα είναι διπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, φτάνοντας το 36% επί του συνόλου ( σύμφωνα με το European Road Safety Observatory).
Όμως δεν είναι μόνο το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας αλλά και η Eurostat, η οποία χτυπά καμπανάκι προσοχής για τους αναβάτες. Με βάση τα δικά της στοιχεία σε ολόκληρη την ΕΕ, οι δικυκλιστές διατρέχουν 16 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο εμπλοκής σε θανατηφόρο τροχαίο σε σχέση με τους οδηγούς αυτοκινήτου. Φυσικά και αυτός ο φορέας φέρνει την Ελλάδα στην πρώτη θέση, με το υψηλότερο ποσοστό θανάτων μοτοσικλετιστών στην Ευρώπη (32,2%), ενώ ακολούθησε η Κύπρος με ποσοστό 29.2% (Eurostat, στοιχεία 2022).
Που γίνονται τα περισσότερα δυστυχήματα; Ποιες οι αιτίες; Τι ηλικίας είναι τα θύματα; Γιατί γίνονται;
Ερωτήσεις που έχουν δυστυχώς τρομακτικές απαντήσεις. Στην Ελλάδα, οι αναβάτες (όπως και μεγάλο κομμάτι των οδηγών αυτοκινήτου), πάσχουν από το σύνδρομο της υπερβολικής εμπιστοσύνης στον εαυτό τους. Νομίζουν πως είναι άτρωτοι. Ίσως για τον λόγο αυτό το 66% των νεκρών μοτοσικλετιστών δεν φορούσε κράνος, ενώ το 75% των θανάτων των μοτοσικλετιστών οφείλεται σε κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις.
Αυτή είναι και η σοβαρή αιτία θανάτου για νέους 19 έως 25 ετών (στοιχεία από το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας. «Πάνος Μυλωνάς»).
Στο σύνολό τους οι μοτοσικλετιστές δεν ξέρουν να οδηγούν και δεν παρακολουθούν μαθήματα οδήγησης ειδικά για μοτοσυκλέτα. Συνήθως ξεκινούν οδηγώντας ένα scooter ή ένα «παπί» και μέσα σε δύο μήνες αγοράζουν δίκυκλο μεγάλου κυβισμού…
Σα να μην έφτανε αυτό οι πιο συχνές αιτίες ατυχημάτων μεταξύ μοτοσικλετών είναι η χρήση… αλκοόλ και ναρκωτικών, ακολουθούν οι παραβιάσεις στους φωτεινούς σηματοδότες και των σημάτων κυκλοφορίας (stop, μονόδρομοι κ.α).
Επιπλέον και οι υπόλοιποι οδηγοί (ιδιαίτερα αυτοκινήτων) δεν τους προσέχουν: Αιτία δυστυχήματος με θύμα αναβάτη μοτοσυκλέτας είναι οι στάσεις χωρίς προειδοποίηση, το άνοιγμα της πόρτας και οι αλλαγές λωρίδας κυκλοφορίας. Επίσης, οι διασταυρώσεις έχουν γίνει… επικίνδυνα μέρη για τους μοτοσικλετιστές, αφού το 70% των ατυχημάτων συμβαίνουν εκεί.
Πως θα λυθεί αυτό το πρόβλημα;
Η απάντηση είναι απλή αλλά δύσκολη να εφαρμοστεί: Αλλαγή νοοτροπίας και κυκλοφοριακή αγωγή/ παιδεία. Δεν είναι δυνατόν το 2024 να κυκλοφορούν ακόμη αναβάτες χωρίς κράνος (ή και χωρίς εξοπλισμό). Δεν γίνεται οι αναβάτες πληρώνουν για να πάρουν άδεια οδήγησης (δίπλωμα) και μαθαίνουν να οδηγούν στο… πεζοδρόμιο και όχι σε κάποια ειδική σχολή, μοιραία θα αποτύχουν στην κίνησή τους στο δρόμο και μόνος τους βοηθός θα παραμείνει η τύχη.