Τραγωδία στα Τέμπη: Η πρώτη αστική δίκη - Η κατάθεση πραγματογνώμονα οικογένειας
Διεξήχθη σήμερα, η πρώτη δίκη για την Τραγωδία των Τεμπών. Αφορά την αγωγή για αποζημίωση συγγενών θυμάτων που στρέφονται κατά της Hellenic Train και του ΟΣΕ και διεκδικούν 1.000.000€. Πρόκειται για τους συγγενείς του Γιάννη Καρυώτη, του ελεγκτή της μοιραίας αμαξοστοιχίας.
Στο δικαστήριο κατέθεσε ο διορισμένος από την οικογένεια πραγματογνώμονας, ειδικός στα δυστυχήματα με μεταφορικά μέσα, κύριος Ευάγγελος Μπούρας. Κατά την κατάθεσή του εισέφερε στο δικαστήριο σημαντικά στοιχεία κάνοντας λόγο για ένα δυστύχημα που σίγουρα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί αν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης.
Η κατάθεση του πραγματογνώμονα
«Δε θα γινόταν αυτό το δυστύχημα αν υπήρχε το σύστημα ETCS, γιατί αυτό το σύστημα είναι ενεργοποιημένο επάνω στους συρμούς και αναγνωρίζει τυχόν ανθρώπινα λάθη. Αλλά αυτό δεν υπήρχε. Εγώ πιστεύω ότι το δυστύχημα έγινε για ένα λόγο. Ούτε ο σταθμάρχης, ούτε ο μηχανοδηγός δεν είπαν τη μια λέξη: “σε ποια γραμμή είμαι”. Αν έλεγαν τις δυο αυτές λέξεις, δηλαδή είμαι στη γραμμή καθόδου, δε θα είχε γίνει το δυστύχημα. Υπάρχει κενό 10.30 λεπτών από τη στιγμή που φεύγει το τρένο από τη Λάρισα και αμέσως μετά εκτελεί την εντολή του σταθμάρχη και παραβιάζει το κόκκινο φωτόσημο. Αν δεχτούμε ότι είναι η στιγμή που φεύγει η αμαξοστοιχία προς Νέους Πόρους για 10,30 λεπτά δεν υπάρχει απομαγνητοφώνηση μέχρι το κλειδί 118 που το τρένο μπαίνει αντίθετα στη γραμμή καθόδου. Δηλαδή από 22.56 έως τις 23.07 υπάρχει ένα κενό. Δεν υπάρχει καμία επικοινωνία στις απομαγνητοφωνήσεις που έλαβα εγώ.»
Η διαδικασία συνεχίστηκε με τις ερωτήσεις των δικηγόρων των εναγομένων προς τον μάρτυρα, οι οποίες ακολουθούσαν το μοτίβο του «ανθρωπίνου λάθους», ως μοναδική αιτία για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, τον Φεβρουάριο του 2023.
Πρόεδρος: Αν είχαν ενεργοποιημένα τα συστήματα το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί;
Μάρτυρας: Ναι.
Πρόεδρος: Γιατί;
Μάρτυρας: Θα πήγαινε κανονικά στη γραμμή ανόδου.
Πρόεδρος: Όταν δεν υπάρχουν διαθεσιμα τα αυτοματοποιημένα συστήματα, πως διασφαλίζεται η κυκλοφορία;
Μάρτυρας: Χειροκίνητα. Γίνεται επικοινωνία με κλειδούχο. Στις 22.20 υπήρξε δρομολόγιο με αυτόματη χάραξη γραμμής. Ξαφνικά από Νέους Πόρους αλλάζει γραμμή το τρένο και γυρίζει στην
κάθοδο. Για κάποιο λόγο αλλάζει γραμμή. Εγώ πιστεύω ότι ο σταθμάρχης είχε ξεχάσει να γυρίσει το κλειδί στην αρχική του θέση.
Ο διορισμένος από την οικογένεια πραγματογνώμονας, αναφέρθηκε και στις χημικές ουσίες που φέρεται να μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία, χαρακτηρίζοντάς τες ως άγνωστες μέχρι σήμερα εύφλεκτες ουσίες.
«Είμαι σίγουρος ότι κάποια εύφλεκτη ύλη υπήρχε, ποια ακριβώς δε ξέρω. Δεν είναι τυχαία έκρηξη, την έχουμε δει όλοι. Είναι σα μανιτάρι που διαρκεί 4-5 δευτερόλεπτα.»
Σε ερώτηση δικηγόρου των εναγομένων για την πολυσυζητημένη «μονταζιέρα» σχετικά με το πόσο εύκολα μπορεί να γίνει μία επεξεργασία ηχητικού ντοκουμέντου, ο μάρτυρας απάντησε, πως αυτό μπορεί να γίνει πάρα πολύ εύκολα.
Φυσικά στο ακροατήριο βρέθηκαν οι συγγενίς του αδικοχαμένου Γιάννη Καρυώτη.
Η δίκη θα συνεχιστεί τις επόμενες ημέρες.