Το Yugo επιστρέφει και μαζί οι αναμνήσεις μας
Κομμάτι της αυτοκίνησης τόσο στην Ελλάδα, όσο και στον υπόλοιπο κόσμο (έφτασε ως την Αμερική) το Zastava Yugo επιστρέφει.

Για κάποιους από εμάς ήταν το πρώτο μας αυτοκίνητο, για άλλους το πρώτο τους αγωνιστικό. Το Zastava Yugo έγραψε τη δική του ιστορία στην Ελλάδα την δεκαετία του 1980. Ήταν φτηνό, έγινε αγωνιστικό (αγώνες Ενιαίου τύπου 1984-1986). Την ίδια εποχή ήταν το πιο φτηνό αυτοκίνητο στις ΗΠΑ (για όσο καιρό επιτράπηκε η εισαγωγή του) και τώρα επιστρέφει στους δρόμους.
Ο καθηγητής Dr. Aleksandar Bjelić, μηχανικός, οικονομολόγος και καθηγητής με δεκαετίες εμπειρίας στην αυτοκινητοβιομηχανία, βρίσκεται πίσω από το project. Έχει ήδη εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση που απαιτείται για την αγορά των δικαιωμάτων για το όνομα Yugo (από την κρατική πρώην Γιουγκοσλάβικη Zastava) και έχει καταθέσει τις απαιτούμενες αιτήσεις εμπορικών σημάτων σε όλο τον κόσμο. Το επόμενο βήμα έγινε και ανατέθηκε σε έναν Σέρβο σχεδιαστή ονόματι Darko Marceta να παρουσιάσει μερικές πρώιμες προτάσεις styling.
Τα σκίτσα του Marceta απεικονίζουν ένα μικρό, τετράγωνο hatchback εμπνευσμένο από το αυθεντικό Yugo, το οποίο κατασκευάστηκε από το 1980 έως το 2008 και ανανεώθηκε πολλές φορές κατά τη διάρκεια της παραγωγής του. Δεν είναι 100% ίδιο ωστόσο έχει πολλά στοιχεία από το παρελθόν ενώ για κάποιους θυμίζει Rivian R3.

Η Yugo (όπως θα λέγεται η εταιρία) θα προμηθευτεί τα μηχανικά εξαρτήματα του αυτοκινήτου, όπως πλατφόρμα και κινητήρα, από μια αυτοκινητοβιομηχανία της οποίας η ταυτότητα δεν έχει αποκαλυφθεί ακόμη, σε μια προσπάθεια να κρατήσει υπό έλεγχο το κόστος. Θα τροφοδοτήσει επίσης το αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αν και ένα ηλεκτρικό μοντέλο δεν έχει αποκλειστεί εντελώς.
Οι εργασίες ανάπτυξης συνεχίζονται και η Yugo σχεδιάζει να αποκαλύψει ένα μοντέλο του hatchback σε κλίμακα πριν από το τέλος του 2025. Το πρώτο πρωτότυπο που τρέχει έχει προγραμματιστεί να κάνει το ντεμπούτο του στην Έκθεση του Βελιγραδίου το 2027. Αυτό είναι πάνω από δύο χρόνια μακριά, αλλά αναμένουμε ότι περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τη μάρκα, το αυτοκίνητο και τα σχέδιά του για το μέλλον θα ανακοινωθούν τους επόμενους μήνες. Εξάλλου, η επανεκκίνηση μιας αυτοκινητοβιομηχανίας, που βρίσκεται σε αδράνεια δεν είναι μικρή υπόθεση.
Το Yugo στις ΗΠΑ
Η τηλεοπτική επιτυχία ήρθε από την τηλεοπτική σειρά Moonlighting (1985-1989 Αυτός αυτή και τα μυστήρια), όταν η Madelyn «Maddie» Hayes (Cybill Shepherd) κάνει δώρο στον David Addison (Bruce Willis) ένα Yugo GV (την πιο απλή έκδοση). Δες το video από το επεισόδιο, που ανέβηκε από YugoNZ ναι έφτασαν ως τη Νέα Ζηλανδία.

Τα πιο σπάνια Yugo
Η ανοιχτή έκδοση του μικρού hatchback κυκλοφόρησε πολύ στην Βρετανία (ως Yugo 65A) και την Ιταλία ως (Innocenti Koral Cabrio). Για τους φίλους των μετατροπών το Yugo που ξεχώρισε ήταν ένα δημιούργημα από την Κροατία το Yugograle, το οποίο είναι (όπως καταλαβαίνεις) ένα Zastava με εμφάνιση και κινητήρα Lancia Integrale.