TikTok: Ποιος είναι ο ισχυρός άνδρας της εφαρμογής και κόκκινο πανί στη Δύση - Τι κατέθεσε στο Κογκρέσο
Ο CEO τoυ ΤikTok , Σου Ζι Τσιου, κατέθεσε για πρώτη φορά στο αμερικανικό Κογκρέσο, σε μια προσπάθεια να καθησυχάσει τις ΗΠΑ και τη Δύση. Ποιος ειναι ο «εγκέφαλος» της δημοφιλούς πλατφόρμας;
«Βροχή» από ερωτήσεις δέχθηκε στο Κογκρέσο ο διευθύνων σύμβουλος του TikTok, κατά τη διάρκεια της «μαραθώνιας» κατάθεσής του, την Πέμπτη, η οποία είχε διάρκεια 5 ώρες.
Τα μέλη του Κογκρέσου ανέκριναν εξονυχιστικά τον Σου Ζι Τσου σχετικά με την καταγγελλόμενη κινεζική επιρροή, ενώ υποστήριξαν πως τα μικρής διάρκειας βίντεο της εφαρμογής έχουν αντίκτυπο στην ψυχική υγεία των παιδιών, ανησυχίες που έχουν εκφραστεί ξανά από Αμερικανούς για το TikTok.
Οι «εξηγήσεις» δεν ικανοποίησαν τις ΗΠΑ
Oι απαντήσεις που έδωσε ο διευθύνων σύμβουλος του TikTok σχετικά με τη μητρική εταιρεία ByteDance, η οποία εδρεύει στην Κίνα, δεν ικανοποίησαν τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με το Reuters, ο Σου Ζι Τσου απέκλεισε κάθε πιθανότητα διαρροής δεδομένων, ξεκαθαρίζοντας πως η εφαρμογή μοιράζεται δεδομένα των χρηστών. Αρνήθηκε, επίσης, τις διασυνδέσεις με το Κομμουνιστικό Κόμμα Κίνας, διαβεβαιώνοντας πως η πλατφόρμα κάνει τα πάντα για να διατηρεί την ασφάλεια των 150 εκατ. Αμερικανών που χρησιμοποιούν την εφαρμογή.
Ο Ζι Τσου έσπευσε να καθησυχάσει πως το TikTok λαμβάνει δρακόντεια μέτρα για να προστατεύσει τα δεδομένα όλων των χρηστών της. «Τα δεδομένα θα αποθηκεύονται σε αμερικανικό έδαφος, από μια αμερικανική εταιρεία και υπό την εποπτεία αμερικανικού προσωπικού» δήλωσε στην επιτροπή του Κογκρέσου.
Ό,τι και αν είπε ο CEO της εφαρμογής, δεν κάλυψε τα μέλη του Κογκρέσου, τα οποία φάνηκαν απογοητευμένα από τις απαντήσεις του. Συνέχισαν να εκθέτουν τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες των ΗΠΑ για την επιρροή του TikTok στα παιδιά.
Ακούστηκε, μάλιστα, η άποψη ότι η εφαρμογή προωθεί τις διατροφικές διαταραχές, το παράνομο εμπόριο και την σεξουαλική εκμετάλλευση.
Ποιος είναι ο Σου Ζι Τσιου
Ο διευθύνων Σύμβουλος της TikTok, Σου Ζι Τσιου, έφεδρος του στρατού της Σιγκαπούρης και πρώην τραπεζίτης της Goldman Sachs, λέει ότι οι εσφαλμένες αντιλήψεις σχετικά με την εφαρμογή που ανήκει στην Κίνα πρέπει να διευκρινιστούν. Kατά τη διάρκεια της γρήγορης άνοδoυ του έχει εργαστεί τόσο σε δυτικές όσο και σε κινεζικές επιχειρήσεις.
Αυτή η πολιτιστική αλληλεπίδραση τον βοήθησε να αποκτήσει την κορυφαία θέση σε μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο. Ο 40χρονος αντιμετώπισε ένα εχθρικό πάνελ στο Κογκρέσο, καθώς προσπαθούσε να διαβεβαιώσει τους Αμερικανούς ότι τα δεδομένα τους είναι ασφαλή και το Πεκίνο δεν θα μπορεί να επηρεάσει αυτό που βλέπουν οι θεατές στο TikTok. Ώρες πριν από τη μαρτυρία, το Πεκίνο είπε ότι θα αντιταχθεί στην αναγκαστική πώληση της εφαρμογής από τους Κινέζους ιδιοκτήτες, κάτι που ζήτησε η κυβέρνηση Μπάιντεν.
Γεννημένος και μεγαλωμένος στη Σιγκαπούρη, στη συνέχεια σπούδασε στο Λονδίνο και το Χάρβαρντ και πέρασε τις αρχές της καριέρας του κλείνοντας συμφωνίες για μια εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων στην Ασία. Στη συνέχεια, έγινε γρήγορα οικονομικός διευθυντής ενός κινεζικού κολοσσού smartphone σε ηλικία 32 ετών.
Διαχειρίζεται το TikTok από γραφεία στη Σιγκαπούρη, αλλά ταξιδεύει συχνά και ιδιαίτερα στις ΗΠΑ. Συνάντησε τη σύζυγό του, μια Ταϊβανοαμερικανίδα στο Χάρβαρντ.
Αν και αφεντικό μιας από τις πιο δημοφιλείς εφαρμογές στον κόσμο, ο Τσιου ειναι σχετικά άγνωστος στο ευρύ κοινό, Σε μια συνέντευξη από τα γραφεία της εταιρείας WeWork στην Ουάσινγκτον, είπε ότι θεωρεί την ακρόαση της Πέμπτης ως μια ευκαιρία να εξηγήσει τι προσπαθεί να κάνει το TikTok και να λάβει σχόλια από τα μέλη του Κογκρέσου, όχι ως τελευταία προσπάθεια να σωθεί η αμερικανική επιχείρηση του TikTok.
Ο Τσιου ανέλαβε την κορυφαία θέση μετά την αποχώρηση του Kέβιν Μάγιερ της Walt Disney Co., μετά από τρεις μήνες, ενώ η κυβέρνηση Τραμπ συνέχισε μια προσπάθεια να εξαναγκάσει την πώληση του TikTok σε επενδυτές των ΗΠΑ. Ο πατέρας του εργαζόταν στις οικοδομές και η μητέρα του στη λογιστική. Είπε ότι «γλίτωσε» από μία μέτρια ανατροφή σε ηλικία 12 ετών, όταν οι υψηλοί βαθμοί σε μια εθνική εξέταση τον έστειλαν...σε ένα ελίτ γυμνάσιο.
Η πιο δύσκολη φυσική εμπειρία της ζωής του, είπε, ήταν η πενθήμερη πορεία επιβίωσης από το στρατό στις ζούγκλες του Μπρουνέι. Έφτιαξε καλύβα, μαγείρεψε άγρια ζώα και έκανε πεζοπορία χιλιόμετρα ολόκληρα. Κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης, έδωσε στους εκπαιδευόμενους ένα ζωντανό ορτύκι για να το σκοτώσουν με τα χέρια τους πριν το ξεφλουδίσουν και το μαγειρέψουν. Στη συνέντευξη, ο κύριος Τσου δεν ήθελε να το συζητήσει.
Μετά τον στρατό, ο Τσου φοίτησε στο University College του Λονδίνου και παρέμεινε στη βρετανική πρωτεύουσα για να εργαστεί ως τραπεζίτης στην Goldman Sachs. Μετά από πρακτική άσκηση στο Facebook και στη σχολή επιχειρήσεων της Meta Platforms Inc., εργάστηκε για την εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων DST Global.
Το 2012, επισκέφτηκε το κινεζικό αντίστοιχο γκαράζ της Silicon Valley: ένα διαμέρισμα στην πανεπιστημιακή περιοχή του Πεκίνου. Τριάντα άτομα, συμπεριλαμβανομένου ενός σεφ, στριμώχνονταν για να αναπτύξουν μια εφαρμογή που πρότεινε άρθρα ειδήσεων σε άτομα με βάση παράγοντες όπως τον χρόνο που αφιέρωναν σε προηγούμενες ιστορίες. Η εταιρεία ήταν η ByteDance Ltd., η οποία αργότερα θα συνέχιζε να δημιουργεί το TikTok.
Ο ιδρυτής του, ο νεαρός Zανγκ Γιμινγκ, κέρδισε τον Τσιου. Ο ίδιος και οι συνεργάτες του επένδυσαν στην εταιρεία. «Η ιδέα είναι τόσο απλή αλλά τόσο ισχυρή: ότι θα πρέπει να κοιτάτε το περιεχόμενο όχι με βάση το ποιους γνωρίζετε, αλλά πραγματικά με βάση τη δική σας συμπεριφορά», είπε ο κ. Τσου.
Το 2021, ο Ζανγκ ζήτησε από τον Τσιου να γίνει ο οικονομικός διευθυντής της ByteDance, η οποία εκτός από το TikTok διαχειρίζεται και άλλες δημοφιλείς κινεζικές εφαρμογές. Τοο έκανε αυτό για δύο μήνες μέχρι που ο ίδιος και ο ιδρυτής αποφάσισαν ότι θα ήταν καλύτερο να διευθύνει το TikTok.
Το TikTok αντιμετωπίζει την απαγόρευση από την Ουάσιγκτον, ενώ συνεχίζει να είναι εξαιρετικά δημοφιλές σε ολόκληρη τη χώρα. Στο δικό του βίντεο TikTok την Τρίτη, απηύθυνε έκκληση απευθείας στους Αμερικανούς χρήστες, εφιστώντας την προσοχή στην πιθανή απαγόρευση. Στο βίντεο είπε ότι η εφαρμογή είχε 150 εκατομμύρια χρήστες στις ΗΠΑ, σχεδόν το ήμισυ του πληθυσμού της χώρας.