Τι κάνει ακριβότερες τις επισκευές μετά από ένα ατύχημα στα καινούργια αυτοκίνητα;
Μέσα σε όλη την αναστάτωση των ημερών είχατε και ένα μικρό ευτυχώς όχι τόσο σοβαρό ατύχημα με το αυτοκίνητο. Η οικονομική σας κατάσταση είναι… υγιής και αποφασίζετε να το επισκευάσετε μέχρι που βλέπετε τον λογαριασμό…
Το ποσό της επισκευής του καινούργιου αυτοκινήτου σας μετά από ένα μικρό ατύχημα είναι συχνά μεγαλύτερο σε σχέση με την ζημιά, που βλέπετε και αντιλαμβάνεστε. Ακόμη και αν δείτε αναλυτικά τις χρεώσεις υπάρχουν πολλά πράγματα που δεν θα καταλάβετε και δεν θα δείτε να αντιστοιχούν σε εξοπλισμό ή πράγματα που αλλάχτηκαν. Τότε θα δείτε και πρακτικά πως όλη αυτή η τεχνολογία ασφαλείας (απαραίτητη αφού εσείς δεν έχετε τραυματισμό) κάνει τα τρακαρισμένα αυτοκίνητα πολύ πιο ακριβά να επισκευαστούν.
Μια μελέτη από την AAA (American Automobile Association μη κερδοσκοπικό οργανισμό για την βοήθεια των οδηγών με οδική βοήθεια και ασφάλειες και περισσότερα από 60 εκατομμύρια μέλη στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά) δείχνει ότι πάνω από το 1/3 του κόστους επισκευής στα σύγχρονα αυτοκίνητα προέρχεται από την αντικατάσταση και τη ρύθμιση αισθητήρων.
Καθώς η τεχνολογία υποβοήθησης του οδηγού στα αυτοκίνητα γίνεται μεγαλύτερη, τόσο αυξάνεται το κόστος κατασκευής και, τελικά, η τιμή τους. Δεν είναι μυστικό ότι τα νέα και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα είναι πιο ακριβά τώρα από ποτέ, αλλά μια νέα μελέτη από την ΑΑΑ αναδεικνύει ένα άλλο ζήτημα κόστους που μάλλον δεν σας (μας) περνά από το μυαλό. Σε περίπτωση σύγκρουσης –ακόμη και μικρής– αυτά τα τεχνολογικά συστήματα μπορεί να είναι εξαιρετικά ακριβά στην επισκευή τους.
Για τι ποσά μιλάμε;
Οι τιμές ποικίλλουν ανάλογα με τους παράγοντες, αλλά η AAA διαπίστωσε ότι κατά μέσο όρο το 37,6% των δαπανών που σχετίζονται με την επισκευή ζημιών από σύγκρουση προορίζονται μόνο για τη διόρθωση και τη ρύθμιση/προσαρμογή των αισθητήρων και των καμερών που χρησιμοποιούνται για προηγμένα συστήματα οδήγησης. Αυτό περιλαμβάνει πράγματα όπως το dynamic cruise control και η υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, όπου ενεργοποιούνται τα ραντάρ και οι κάμερες στα αυτοκίνητα. Όμως και παλαιότερα τεχνολογικά gadgets, όπως οι πίσω αισθητήρες στάθμευσης, επηρεάζουν επίσης την εξίσωση.
«Τα οχήματα, που είναι εξοπλισμένα με πιο εξελιγμένα συστήματα ασφαλείας είναι πολύ πιο συνηθισμένα τώρα, ειδικά επειδή οι αρχές σε Ευρώπη και Αμερική προτείνουν την εφαρμογή τους άμεσα. Δείτε για παράδειγμα την «αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης» η οποία θα εφαρμοστεί νωρίτερα σε πολλά νέα μοντέλα» είπε ο Greg Branon, διευθυντής στο τεχνικό τμήμα της ΑΑΑ και πρόσθεσε: «Οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίζουν για το κόστος επισκευής που σχετίζεται με αυτές τις τεχνολογίες. Αλλά πρέπει επίσης να κατανοήσουν τη σημασία της επισκευής τους, καθώς τα συστήματα που δεν λειτουργούν σωστά θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σοβαρά ατυχήματα».
Η μελέτη της AAA αξιολόγησε τρία μοντέλα του 2023 εξοπλισμένα με κορυφαία συστήματα υποβοήθησης οδηγού. Κατά μέσο όρο, η επισκευή και η σωστή ρύθμιση των αισθητήρων του ραντάρ πρόσθεσαν 500 έως 1.300 € στον λογαριασμό επισκευής. Οι αισθητήρες υπερήχων που χρησιμοποιούνται συχνά για υποβοήθηση στάθμευσης προσθέτουν από 300 έως 1.000 ευρώ και τα συστήματα κάμερας που είναι τοποθετημένα στο παρμπρίζ ανεβάζουν το κόστος από 900 έως 1.200 ευρώ, τα οποία και πάλι αυτά είναι αξία των εξαρτημάτων. Ένα άλλο εντυπωσιακό στατιστικό στην έρευνα της AAA προέρχεται από τους πλαϊνούς καθρέφτες. Τα συστήματα surround-view και blind-spot περιλαμβάνουν συχνά αισθητήρες ή/και κάμερες στους πλαϊνούς καθρέφτες. Αυτά μπορούν να προσθέσουν μεταξύ 700 και 1.600 ευρώ σε ένα κόστος επισκευής και σύμφωνα με την AAA, αυτό μπορεί να αντιπροσωπεύει το 70,8% του κόστους για την απλή αντικατάσταση ενός καθρέφτη.
Συμφέρει να μην τα αντικαταστήσουμε;
Φυσικά όχι αφού τα συστήματα αυτά ακόμη και αν προσθέτουν κόστος, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι σώζουν ζωές. Μια μελέτη από το Insurance Ασφαλείας Αυτοκινητοδρόμων διαπίστωσε ότι τα ελαφρά φορτηγά και επιβατικά αυτοκίνητα με αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης είχαν 43% χαμηλότερο ποσοστό οπίσθιων συγκρούσεων και τραυματισμών.
Ως απάντηση σας προτείνουμε να επιλέγετε τα πακέτα εξοπλισμού με σύνεση. Να διαβάζετε τις δοκιμές αυτοκινήτων σε σε sites και περιοδικά και να ψάχνετε ποια πακέτα σας ταιριάζουν για τη χρήση του αυτοκινήτου σας.
Τέλος να ρωτάτε τους πωλητές για προσφορές και αν σας συμφέρουν να τις συμπεριλάβετε στην αγορά σας.
Επιπλέον σημαντικά είναι τα ασφαλιστικά πακέτα. Δείτε και συγκρίνετε αυτό που σας ταιριάζει και σας καλύπτει όσο το δυνατόν περισσότερο. Τέλος μην κάνετε εκπτώσεις στις επισκευές καθώς τα συστήματα ασφαλείας συνεργάζονται μεταξύ τους κατά την λειτουργεία τους και ή κάτι δεν θα δουλέψει ή θα δουλέψει προβληματικά φέρνοντας το αντίθετο αποτέλεσμα.