Τι δεν θα δεις σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο
Παλιά ήταν τα πιο συνηθισμένα χαρακτηριστικά τώρα τα βλέπεις όλο και πιο σπάνια στα αυτοκίνητα που οδηγείς (οδηγούμε) ή είσαι επιβάτης. Ένα κείμενο ωδή σε κάποια αξεσουάρ με οποία μεγαλώσαμε στα αυτοκίνητά μας ή των πατεράδων μας.
Τα αυτοκίνητα έχουν αλλάξει ριζικά τις τελευταίες δεκαετίες, προσθέτοντας τεχνολογία όπως: Οθόνες αφής, κάμερες και βοηθούς που τους ρωτάς και σου απαντούν ενώ χάνουν αθόρυβα, χαρακτηριστικά που ήταν διαδεδομένα για χρόνια. Μπορεί να πιστεύεις πως αυτό είναι καλό ή κακό. Πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες μας απλουστεύουν τη ζωή ή πως μας την κάνουν άσκοπα πολύπλοκη για πράγματα που κάποτε ήταν πολύ απλά.
Ψάξαμε και σου παρουσιάζουμε κάποια από τα χαρακτηριστικά που είτε δεν τα βλέπεις σε πολλά νέα οχήματα, είτε έχεις να τα δεις από τότε που ήσουν παιδί. Η εξαφάνιση αυτών των χαρακτηριστικών ή των αξεσουάρ ποικίλλει. Άλλα βγαίνουν από τα αυτοκίνητα λόγω κοινωνικών τάσεων και άλλα για λόγους ασφάλειας. Όλα όμως έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: Δεν τα βλέπεις πια.
Τα ανοιχτά αυτοκίνητα
Παρατήρησες πως κυκλοφορούν όλο και λιγότερα ανοιχτά αυτοκίνητα; Παλιότερα υπήρχαν σπορ, sedan ακόμη και SUV (μυστήριο πως δεν πέτυχαν ποτέ).
Τώρα μόνο το Mazda MX5 έχει μείνει να κρατά τη σημαία του ανοιχτού σπορ roadster αλλά και αυτό σιγά σιγά θα χαθεί και θα μείνουν μόνο ανοιχτές Rolls Royce, Bentley, Ferrari Lamborghini, Maserati και άλλες ακριβές μάρκες.
Αναπτήρες αυτοκινήτου και τασάκια
Ναι τους πρόλαβα και θυμάμαι να έχω ψύχωση να είναι σωστά τοποθετημένος και το σχήμα με το τσιγάρο να μην είναι ανάποδα. Θυμάμαι επίσης να παίζω με αυτόν στο πρώτο αυτοκίνητο του πατέρα μου (ένα Opel Kadett A) και να με κατσαδιάζει γιατί δεν έσβηνε αυτόματα με αποτέλεσμα να φοβάται πως θα ξεκινήσει φωτιά.
Τώρα οι αναπτήρες έχουν δώσει τη θέση τους σε πλαστικά βύσματα για πρίζες 12V ή usb, ένα πολύ πιο χρήσιμο αξεσουάρ για τους σύγχρονους αγοραστές αυτοκινήτων. Κάποια αυτοκίνητα είχαν τασάκια για κάθε επιβάτη. Η συμπεριφορά των καταναλωτών άλλαξε και τώρα υπάρχουν ποτηροθήκες αλλά και ασύρματοι φορτιστές τηλεφώνων. Άλλοι καιροί άλλα ήθη.
Οι μοχλοί αλλαγής ταχυτήτων
Αρχικά εξαφανίζονται τα μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων και τώρα και οι μοχλοί από τα αυτόματα. Είτε είναι για χάρη της αποδοτικότητας και της άνεσης του χώρου είτε για τη μείωση του κόστους παραγωγής.
Προσαρμοστήκαμε στους μοχλικούς διακόπτες της Stellantis, τους περιστροφικούς της Ford, στην κονσόλα ή δίπλα στον πίνακα οργάνων (Lexus) Κύριοι managers των αυτοκινητοβιομηχανιών, σας παρακαλώ: Μην φτάσουμε στην άλλη άκρη και βάλετε την επιλογή ταχυτήτων σε οθόνη touch screen όπως η Tesla. Δεν θα το αντέξω.
Η ρεζέρβα
Για πολλούς λόγους οι αυτοκινητοβιομηχανίες επέλεξαν να μην έχουν στα μοντέλα τους ένα συμπαγές εφεδρικό ελαστικό. Μερικοί πωλούν τις ρεζέρβες ως ανταλλακτικά άλλοι κατασκευαστές έχουν ένα κιτ επισκευής ελαστικών και άλλοι... τίποτα.
Ο λόγος; Να δημιουργήσουν αρκετό χώρο και να δίνουν μεγαλύτερη χωρητικότητα αποσκευών, εξοικονόμηση βάρους και χαμηλότερο κόστος. Νομίζω πως ένας τροχός ανάγκης θα πρέπει να υπάρχει σε κάθε νέο αυτοκίνητο.
Τα cd player
Εδώ θα συμφωνήσω. Τα mp3 players των κινητών τηλεφώνων ή τα «στικάκια» δίνουν μεγαλύτερη ποικιλία και δεν κουβαλάς μαζί μία επιπλέον βαλίτσα για τα cd. Έχω κάνει μεγάλο road trip χωρίς πολλά cd (με δύο συλλογές) και παραλίγο να τσακωθώ με τον κολλητό μου που πήγαμε μαζί το ταξίδι.
Υπήρχε το ραδιόφωνο αλλά δεν έπιανε πάντα καλά. Εδώ ναι η τεχνολογία είναι υπέρ μας.
Επιπλέον οι αυτοκινητοβιομηχανίες κέρδισαν σε χώρο, βάρος και λειτουργικότητα.
Φυσικοί διακόπτες
Σίγουρα έχεις διαβάσει όλες τις ιστορίες σχετικά με τα σύγχρονα αυτοκίνητα που αφαιρούν τα φυσικά χειριστήρια από νέα μοντέλα και τα αντικαθιστούν με νέα μενού που βρίσκονται στην οθόνη του infotainment.
Εδώ η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Δεν θέλω το ταμπλό της Citroen GSA ή της Lancia Trevi, που έπρεπε να έχεις εκπαιδευτεί στη NASA για να ανάψεις τα φώτα. Δεν θέλω όμως ούτε και αυτό της Tesla, που χρειάζομαι δίπλωμα ηλεκτρονικών υπολογιστών για να βρω το υπό-μενού για να αανοίξω τον κλιματισμό. Κάποιες λειτουργείες καλό είναι να μείνουν με φυσικούς διακόπτες.
Οι μανιβέλες για τα παράθυρα
Νομίζεις ότι έχουν εξαφανιστεί; Όχι τα Jeep Wrangler έχουν ακόμη μανιβέλες για να ανοίγουν και να κλείνουν τα παράθυρα, όταν όλοι οι κατασκευαστές έχουν ηλεκτρικά παράθυρα και μάλιστα κάποιοι με… φωνητικές εντολές.
Οι κεραίες των αυτοκινήτων
Προσωπικά έχω κάποια άσχημα βιώματα με τις κεραίες των αυτοκινήτων. Θυμάμαι όταν είχα αγοράσει ένα Peugeot 106 Rallye που είχε ένα… ξίφος για κεραία. Ήταν τόσο μεγάλη που μετά τα 120χλμ/ώρα χτυπούσε στην οροφή! Χάρηκα πολύ όταν στο face lift του μοντέλου την αντικατέστησαν με μία πολύ μικρότερη η οποία ταίριαζε και στο δικό μου μοντέλο και αμέσως την άλλαξα.
Μετά θυμάμαι όταν αναπαλαιώναμε μία Cadillac του 1956 (σειρά 62 Sedan), που μας είπαν πως δεν θα βρούμε το μηχανισμό για την ηλεκτρική της κεραία και ιδιαίτερα το κουμπί του. Αναγκαστήκαμε να φτιάξουμε και τα δύο από την αρχή (και όχι printed). Τώρα με τα shark fins (πτερύγια καρχαρία) η αισθητική είναι καλύτερη. Βέβαια ότι κάποια εργοστασιακά κοστίζουν σχεδόν 500 ευρώ και αν χαλάσουν δεν δουλεύει το ραδιόφωνο και το gps είναι άλλη υπόθεση.
Ταμπλό με «ρολόγια»
Οι κλασικοί κυκλικοί μετρητές φεύγουν από τα αυτοκίνητα. Καλές οι οθόνες, καλές, οι απεικονίσεις με τι πληροφορίες. Αλλά σαν την κίνηση του κυκλικού στροφόμετρου και του μπαρόμετρου δεν υπάρχει. Εδώ δέχομαι αντιρρήσεις γιατί είμαι μίας άλλης παλαιάς γενιάς.
Το χειρόφρενο
Η εξαφάνιση του χειροκίνητου χειρόφρενου είναι άλλο ένα νέο χαρακτηριστικό που με… προσβάλλει. Τα ηλεκτρονικά χειρόφρενα είναι μία μεγάλη καινοτομία για όσους ξεχνούν να «βάλουν» χειρόφρενο και χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους μόνο ως συσκευή.
Τα χειρόφρενα υπάρχουν για να σε βοηθούν να τοποθετείς το αυτοκίνητο στη στροφή ή να διορθώνεις την πορεία του σε πίστα. Ναι έχεις ένα δίκιο δεν είναι όλοι οι δρόμοι… ειδικές διαδρομές.
Τα σήματα στα καπό
Η αεροδυναμική και η προστασία των πεζών, έβγαλαν τα σήματα των αυτοκινήτων από τα καπό.
Ναι ήταν κάτι περιττό συμφωνώ αλλά η ομορφιά είναι για κάποιους περιττή και για άλλους απαραίτητη.
Τα κλειδιά εισόδου
Είχα στο παρελθόν ένα αυτοκίνητο (ένα Fiat X1/9) που είχε ένα κλειδί για τις δύο πόρτες ένα για το πορτ-μπαγκάζ και ένα για να ξεκινώ τον κινητήρα (φυσικά δεν είχε κεντρικό κλείδωμα). Ο κύριος από τον οποίο το αγόρασα ορκιζόταν πως έτσι το αγόρασε από καινούργιο (κάτι που δεν πίστεψα) αλλά έζησα με αυτό.
Τώρα οι περισσότερες εταιρίες θέλουν να ανοίγεις το αυτοκίνητό σου με ένα app στο κινητό σου τηλέφωνο ή μία κάρτα. Νομίζω πως θα ζήσω και με αυτή την ευκολία.