Τα οικονομικά στοιχεία στις καμπάνιες των υποψήφιων Προέδρων στις ΗΠΑ
Τα οικονομικά στοιχεία της προεκλογικής εκστρατείας των υποψηφίων Προέδρων στις Ηνωμένες Πολιτείες – συμπεριλαμβανομένων και των υποψηφίων για το χρίσμα – δίνονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα στη δημοσιότητα ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια των δωρεών. Όμως, από τα στοιχεία που δημοσιεύονται μπορεί κανείς να καταλάβει πολλά για το πώς προχωράει μία προεκλογική εκστρατεία και τις προοπτικές της.
Ο Τραμπ μαζεύει λεφτά – αλλά χαλάει περισσότερα στους δικηγόρου
Κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2023, η καμπάνια του Τραμπ κατάφερε να συγκεντρώσει το εντυπωσιακό ποσό των 75 εκατομμυρίων δολαρίων και το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι οι περισσότεροι δωρητές είναι μικροί – πάνω από το ένα τρίτο. Όμως, η προεκλογική του εκστρατεία ξοδεύει περισσότερα από αυτά που μαζεύει, γεγονός που οφείλεται στα έξοδα των δικηγόρων. Σε πέντε διαφορετικές επιτροπές, ο Τραμπ ξόδεψε περισσότερα απ’ όσα μάζεψε το 2023. Δύο επιτροπές ξόδεψαν 50 εκατομμύρια δολάρια για νομικές αμοιβές. Μάλιστα, κάποιες συντηρητικές οργανώσεις χρειάστηκε να δώσουν δεκάδες εκατομμύρια στην προεκλογική του εκστρατεία ώστε να καλυφθούν τα τεράστια νομικά έξοδα από τις ποινικές διώξεις που του έχουν ασκηθεί, αλλά και για την προσπάθειά του να επαναφέρει την υποψηφιότητά του σε δύο Πολιτείες που είχε απορριφθεί εξ αιτίας της εμπλοκής του στην εξέγερση της 6ης Ιανουαρίου του 2021. Βέβαια, η εκστρατεία του πρώην Προέδρου έχει αρκετά χρήματα στην τράπεζα και θα μαζέψει κι άλλα τώρα που μπήκαμε στην εκλογική χρονιά. Όμως, το πώς θα καταφέρει να καλύπτει τα νομικά έξοδα και να αυξήσει δραστικά τις δράσεις της καμπάνιας του είναι άλλο ερώτημα…
Ο Μπάιντεν έχει λεφτά για ξόδεμα, αλλά δεν αλλάζει την τάση
Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν και η εκστρατεία του ξεκίνησαν τη χρονιά με περίπου 117 εκατομμύρια στην τράπεζα. Το τελευταίο τρίμηνο, η καμπάνια του αύξησε δραστικά τα έξοδα που σε τρεις μήνες ήταν αισθητά υψηλότερα από το σύνολο των προηγούμενων εννέα μηνών. Συγκεκριμένα ξόδεψαν 19,3 εκατομμύρια δολάρια ενώ από τον Ιανουάριο μέχρι το Σεπτέμβριο είχαν ξοδέψει μόλις 14. Από αυτά, τα 12 δόθηκαν για διαφημίσεις – οι περισσότερες σε Πολιτείες όπου το αποτέλεσμα είναι αμφίρροπο. Ωστόσο, το πρόβλημα είναι ότι παρά τις διαφημίσεις, οι δημοσκοπήσεις τον φέρνουν πίσω από τον τραμπ στις εν λόγω Πολιτείες. Βέβαια, ο Μπάιντεν και οι Δημοκρατικοί έχουν τα χρήματα – και θα έρθουν ακόμα περισσότερα φέτος – για να μείνουν δυνατά στην κούρσα.
Η Νίκι Χέιλι ήταν προσεκτική στα έξοδα, όμως δεν φτάνει τον Τραμπ στους μικρούς δωρητές
Υπάρχουν πολλοί λόγοι που η Πρέσβειρα των ΗΠΑ στον ΟΗΕ συνεχίζει να βρίσκεται στην κούρσα για το χρίσμα των Ρεπουμπλικανών. Και ένας από αυτούς τους λόγους είναι ότι διαθέτει τα χρήματα για να τρέχει την εκστρατεία της. Κατά τους πρώτους μήνες της εκστρατείας της ήταν συντηρητική. Μάζεψε 17,3 εκατομμύρια δολάρια και ξόδεψε 14,3 εκατ. δολάρια, ενώ αυτή τη στιγμή έχει άλλα 14,5 εκατ. στην τράπεζα. Πολλά μπορεί να συμβούν, όμως το βέβαιο είναι ότι η Νίκι Χέιλι διαθέτει τους πόρους για να παραμείνει στην κούρσα τουλάχιστον έως τις 24 Φεβρουαρίου που διεξάγονται οι προκριματικές εκλογές στη Νότια Καρολίνα, ακόμα και για την Σούπερ Τρίτη το Μάρτιο. Όμως, το πώς έχει μαζέψει τα χρήματα της εκστρατείας της λέει πολλά για τη μάχη της με τον Ντόναλντ Τραμπ. Η Χέιλι έχει συγκεντρώσει μόλις 10,6 εκατ. δολάρια από μικρούς δωρητές – όσους δίνουν έως 200 δολάρια – ένα κλάσμα των χρημάτων που έχει μαζέψει ο Τραμπ από μικρούς δωρητές, κάτι που δείχνει και τη στήριξη που έχει ο πρώην Πρόεδρος από τους απλούς ψηφοφόρους στο Ρεπουμπλικναικό Κόμμα. Οι μικροί δωρητές δεν είναι απλά ένα σημαντικό εργαλείο – καθώς δίνουν χρήματα ξανά και ξανά – είναι και ένας σημαντικός δείκτης για να καταλάβει κανείς ποιος έχει τους πιο φανατικούς υποστηρικτές. Και αυτή τη στιγμή, ο Τραμπ είναι αχτύπητος σε αυτό το επίπεδο.