Θέατρο Τέχνης: Εκτός Δραματικής Σχολής o Γιάννης Λιγνάδης - Η επιθετική επιστολή προς τους σπουδαστές του
Εκτός Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν οδηγείται ο Γιάννης Λιγνάδης, αδελφός του Δημήτρη Λιγνάδη, μετά τον ακραία επιθετικό τρόπο που επέλεξε να απαντήσει στην άρνηση των σπουδαστών – μαθητών του να συμμετάσχουν στο μάθημά του και την παραίτηση, για τον λόγο αυτό, δύο μελών του ΔΣ του θεάτρου.
Την απόφαση επιβεβαίωσε στο protothema.gr η καλλιτεχνική διευθύντρια της ιστορικής θεατρικής σκηνής, Μαριάννα Κάλμπαρη, η οποία θεωρεί αδύνατο να υπάρξει συμβιβαστική λύση που να περιλαμβάνει την παραμονή του Γιάννη Λιγνάδη στη Σχολή.
«Νιώθω πως είναι σχεδόν ανάρμοστο, ενώ όλη η χώρα πενθεί τα θύματα του αδιανόητου δυστυχήματος στα Τέμπη, εμείς να μιλάμε για τέτοια ζητήματα. Επειδή όμως πρέπει να πάρω άμεσα θέση σε σχέση με την επιστολή του κυρίου Γιάννη Λιγνάδη της 1/3/23 στην Εφημερίδα «Καθημερινή» υπογραμμίζει με νόημα η κ. Κάλμπαρη και προσθέτει: «Θεωρώ αυτονόητο ότι δεν συμμερίζομαι τις θέσεις του. Θεωρώ επίσης αυτονόητο ότι μετά από αυτή την επιστολή, ο κύριος Γιάννης Λιγνάδης δεν μπορεί να συνεχίσει να εργάζεται στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης. Μοναδική μου μέριμνα είναι να προστατεύω και να στηρίζω με όλες μου τις δυνάμεις το Θέατρο Τέχνης και όλους/ες τους συνεργάτες/ιδες και εργαζομένους/ενες του».
Η κρίση στους κόλπους του Θεάτρου Τέχνης δημιουργήθηκε τον περασμένο τον περασμένο Αύγουστο, όταν οι σπουδαστές της δραματικής σχολής του ζήτησαν να μην συνεχίσει να διδάσκει ο Γιάννης Λιγνάδης, τουλάχιστον κατά την διάρκεια της εξέλιξης της πολυσυζητημένης δίκης του αδελφού του, Δημήτρη Λιγνάδη. Ως βασικές αιτίες αυτής της επιθυμίας τους παρουσίασαν δηλώσεις του Γιάννη Λιγνάδη στα ΜΜΕ σχετικά με «επαγγελματίες ομοφυλόφιλους» αλλά και την δημόσιο καταγγελία μιας πρώην μαθήτριάς του η οποία είχε αναφέρει σε συνέντευξή της πως διατηρούσε ανάρμοστες σχέσεις με άλλες μαθήτριες.
Μετά την έναρξη της νέας σπουδαστικής περιόδου οι φοιτητές αρνούνταν να μπουν στην τάξη του Γιάννη Λιγνάδη ενώ όταν, προ λίγου καιρού, αναγκάστηκαν να μπουν προκειμένου να μην χάσουν τη χρονιά τους, δεν είχαν καμία συμμετοχή.
Η τεταμένη αυτή ατμόσφαιρα οδήγησε στην παραίτηση της διευθύντριας της σχολής και μέλος του Δ.Σ. του Θεάτρου Τέχνης, ηθοποιού Μάνιας Παπαδημητρίου και ενός ακόμη μέλους του Δ.Σ., του ηθοποιού και σκηνοθέτη Κωστή Καπελώνη.
Η δημοσιοποίηση της υπόθεση προκάλεσε την οργή του Γιάννη Λιγνάδη ο οποίος με επιστολή του προς την «Καθημερινή» καταφέρθηκε με βαρύτατους χαρακτηρισμούς τόσο ενάντια στους μαθητές του όσο και στα δύο μέλη του Δ.Σ που επέλεξαν να παραιτηθούν κατηγορώντας τους για χειραγώγηση των σπουδαστών και για εργαλειοποίηση της υπόθεσής του μου, προς εξυπηρέτηση προσωπικών επιδιώξεων και απωθημένων καλλιτεχνικών φιλοδοξιών.
Επιπλέον, ο Γιάννης Λιγνάδης επαπέλυσε επίθεση και κατά του ΣΕΗ αλλά και προσωπικά του Προέδρου του Σπύρου Μπιμπίλα για την στήριξη των σπουδαστών.
Σε κάθε περίπτωση το κείμενό του, αν και γραμμένο με την ευφράδεια λόγου που διαθέτει λόγω της ιδιότητάς του ως διακεκριμένου φιλολόγου, διέπεται συνολικά από μια αίσθηση αλαζονείας, ακραίας επιθετικότητας και σοβαρών προσωπικών κατηγοριών, γεγονός, το οποίο, όπως φαίνεται, δεν συνάδει με τον χαρακτήρα της σχολής του ιστορικού Θεάτρου Τέχνης από την οποία τελικώς απομακρύνεται.
Ολόκληρη η επιστολή του Γιάννη Λιγνάδη
Ο Κάρολος, οι Καρολίδες και τα φοιτητά…
"Στις 26/2/23 στον ιστότοπο «tvxs» δημοσιεύθηκε άρθρο για τα τεκταινόμενα στην δραματική σχολή του Θεάτρου Τέχνης, το οποίο αναφέρεται σχεδόν αποκλειστικά στο πρόσωπό μου με την ιδιότητα του διδάσκοντος σε αυτήν. Το άρθρο –το οποίο συντάχθηκε μάλλον «κατά παραγγελίαν»– με παρουσιάζει ως βασικό υπαίτιο των παραιτήσεων της Διευθύντριας της δραματικής σχολής του Θ.Τ. (Μ. Παπαδημητρίου) αλλά και μελών του Διοικητικού συμβουλίου του Θεάτρου (Μ. Παπαδημητρίου, Κ. Καπελώνης), παραιτήσεις που πρόσθεσαν κρότο στο ήδη παρωξυμμένο πεδίο του καλλιτεχνικού χώρου. Στο δημοσίευμα φιλοξενούνται και συνεντεύξεις της παραιτηθείσας Διευθύντριας της Σχολής του Θεάτρου Τέχνης (Μ.Π.) και δύο ανωνύμων φοιτητών (σεσημασμένων ως Φ1 και Φ2!). Το εν πολλοίς ψευδές και συκοφαντικό προς το πρόσωπό μου δημοσίευμα, αναπαρήγαγαν αμέσως συγγενή τοξικογραφικά μέσα (20/20 Mag., Left.gr), το γνωστό σκυλολόι των εργολάβων «λιγναδομάχων» και ο πρόεδρος του ΣΕΗ (Σ. Μπιμπίλας) που άφησε για λίγο τα λαμέ τού χρυσοφόρου τηλεοπτικού σόου για να επιδοθεί «αρμοδίως» στον αγώνα της «καλλιτεχνικής καθάρσεως».
Θα άξιζε να διαβάσει ο αναγνώστης το εν λόγω δυσώδες δημοσίευμα, όχι μόνο για να προβληματιστεί πάνω στο ζήτημα των δυσιάτων παθογενειών της «καλλιτεχνικής εκπαίδευσης», αλλά –κυρίως– για να αντιληφθεί την ταυτότητα των συντεταγμένων «εμπρηστών» του ταλαιπώρου καλλιτεχνικού χώρου (και του Πολιτισμού ευρύτερα), τους απώτερους στόχους τους και το παρασκηνιακό modus operandi. Στο προδήλως στρατευμένο –αν όχι φασίζον– πνεύμα που διέπει το περιεχόμενο του εν λόγω δημοσιεύματος, αντιπαραθέτω ακολούθως τον δικό μου λόγο που ερείδεται στα παρακάτω πραγματικά γεγονότα.
Στα μέσα Αυγούστου του ‘22 (σε περίοδο καλοκαιρινών διακοπών!)– μού γνωστοποιήθηκε ανυπόγραφη επιστολή που φέρεται να συνέταξαν φοιτητές της Δραματικής Σχολής απευθύνοντάς την στην Διευθύντρια, δια της οποίας ζητούσαν την απομακρυνσή μου από την Σχολή. Σημειωτέον, στην Σχολή του Θ.Τ διδάσκω αδιαλείπτως από το 2001, δηλ. επί εικοσιένα και πλέον έτη. Σημειώνω επίσης ότι οι λόγοι που επεκαλούντο οι ανώνυμοι συντάκτες δεν είχαν καμία σχέση με εκπαιδευτικά, παιδαγωγικά ή ηθικής τάξεως ζητήματα, αλλά με ακρίτως υιοθετημένες ψευδείς, κακόβουλες και μηνύσιμες περί του προσώπου μου συκοφαντίες. Σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με τους ιθύνοντες της Σχολής (Μ. Παπαδημητρίου, Κ. Καπελώνη), αφού μού γνωστοποίησαν τις αξιώσεις των φοιτητών και τους γνωστοποίησα, με την σειρά μου, ότι δεν προτίθεμαι να παραιτηθώ (για λόγους που ο καθείς μπορεί να αντιληφθεί…), πρότεινα, εφόσον κρίνουν βάσιμες αυτές τις αξιώσεις, να προχωρήσουν σε απόλυσή μου καταβάλοντας την νόμιμη αποζημίωση.
Οι ιθύνοντες αντέτειναν ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του ΘΤ που εποπτεύει την Σχολή (του οποίου αμφότεροι ήταν μέλη) είχε ήδη αποφανθεί ότι δεν στοιχειοθετείται αιτία απόλυσης, όθεν δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα. Συμφωνήθηκε λοιπόν από κοινού, ως μονόδρομος, η εκ μέρους μου ανάληψη διδακτικών καθηκόντων για το τρέχον έτος. Χάριν οικονομίας (υπάρχουν βεβαίως όλα τα σχετικά γραπτά τεκμήρια) περιορίζομαι να αναφέρω ότι λόγω αδικαιολόγητης καθυστέρησης, οφειλομένης σε πλημμελή άσκηση των καθηκόντων της Διευθύντριας Μ. Παπαδημητρίου, τα μαθήματά μου ξεκίνησαν κατά τα μέσα Δεκεμβρίου, δηλαδή δύο μήνες μετά την έναρξη του διδακτικού έτους! Οι δε φοιτητές –και των τριών ετών– από την πρώτη κιόλας ημέρα απείχαν καθολικά από τα μαθήματα χωρίς κάποια γραπτή αιτιολογία. Ως εκ τούτου από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μου μέχρι και την παρούσα το Α´ έτος έχει παρακολουθήσει συνολικά δύο (2) μαθήματα (!), το Β´ και Γ´ ένα (1) μάθημα(!), ενώ η Διευθύντρια δεν έλαβε καμία σχετική πρωτοβουλία, δεν προέβη σε λήψη μέτρων, δεν κίνησε τις δέουσες διαδικασίες όπως επιβάλλει θεσμικά ο ρόλος του Διευθυντή Σπουδών Ανωτέρας Σχολής και οι στοιχειώδεις εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές πρακτικές. Και όλα αυτά μεσούσης της δημόσιας συζήτησης περί αναβάθμισης των σπουδών και των πτυχίων των σπουδαστών δραματικών σχολών! Προς ώρας αφήνω τα συμπεράσματα για το μπάχαλο στον αναγνώστη…"