Τέμπη: Στον εφέτη ανακριτή απολογείται ο συμβασιούχος σταθμάρχης
Στον Ειδικό Εφέτη Ανακριτή απολογείται σήμερα ο συμβασιούχος σταθμάρχης που είχε την απογευματινή βάρδια στο σταθμό της Λάρισας, τη μέρα που συνέβη η πολύνεκρη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.
Ο έτερος σταθμάρχης, ο οποίος είναι και μόνιμος υπάλληλος του ΟΣΕ, πρόκειται να εμφανιστεί ενώπιον του ανακριτή αύριο Τρίτη 28 Μαρτίου. Πρόκειται για τον παλαιότερο σταθμάρχη η βάρδια του οποίου έληγε στις 11 το βράδυ αλλά φέρεται να αποχώρησε νωρίτερα.
Παράλληλα την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να απολογηθεί και ο επιθεωρητής Κυκλοφορίας.
Οι σταθμάρχες κατηγορούνται για διατάραξη των συγκοινωνιών σε βαθμό κακουργήματος, για ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες από αμέλεια κατά συρροή.
Τι θα υποστηρίξουν στις απολογίες τους
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, ο συμβασιούχος αναμένεται να υποστηρίξει ότι η βάρδια του έληγε στις 10 το βράδυ και ότι ο ίδιος έφυγε στις 10:15, καθώς δεν δικαιούται υπερωρίες.
Από την πλευρά του ο παλαιότερος σταθμάρχης φαίνεται πως θα ισχυριστεί ότι η βάρδια του έληγε μεν στις 11 το βράδυ αλλά και ακόμη κι αν βρισκόταν εκεί μέχρι και τις 11, δεν θα μπορούσε να κάνει κάτι για να αποφευχθεί η τραγωδία καθώς η αμαξοστοιχία 62 έφτασε στο σταθμό της Λάρισας στις 11.02 το βράδυ.
Την ερχόμενη Πέμπτη, 30 Μαρτίου η απολογία του επιθεωρητή, ο οποίος αναμένεται να ισχυριστεί ότι είχε ζητήσει στη βάρδια, και μέχρι και τις 11 το βράδυ, να υπάρχουν δύο άτομα. Η απολογία του επιθεωρητή θα γίνει με υπόμνημα 80 σελίδων.
Νέα στοιχεία στη δικογραφία
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΡΤ, στη δικογραφία έχουν προστεθεί νέα στοιχεία τα οποία προέκυψαν από καταθέσεις συνδικαλιστών της Hellenic Train, του ΟΣΕ, όπως και το πολυσέλιδο πόρισμα των επιθεωρητών της Αρχής Διαφάνειας για τις ελλείψεις και τα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και την πορεία της επίμαχης σύμβασης 717, το οποίο υπογράφεται από δύο ελεγκτές και συντάχθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 2021.
Η υπογραφή σύμβασης ήταν στις 26/9/2014 και όριζε:
Ολοκλήρωση μέσα 2 χρόνια -24 μήνες-, μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου 2016.
Επτά τμηματικές προθεσμίες, ως σταθμοί ενδιάμεσου ελέγχου της προόδου του έργου. Εδώ υπάρχουν και 8 παρατάσεις για την τελική ημερομηνία παράδοσης και για τμηματικές προθεσμίες.
Συμπέρασμα επιθεωρητών:
- Ο προϊστάμενος διεύθυνσης έργων και οι επιβλέποντες μηχανικοί, δεν μερίμνησαν για την εμπρόθεσμη επανυποβολή από τον ανάδοχο των επί μέρους μελετών και για την εμπρόθεσμη έγκριση τους.
- Παρέλειψαν να τηρήσουν την υποχρεωτική προθεσμία εγκρίσεως των μελετών αυτών
- Δεν μερίμνησαν για την τήρηση των εφαρμογής του Συστήματος Σηματοδότησης με ηλεκτρονόμους.
- Δεν προέβησαν σε περαιτέρω ενέργειες κατά του Αναδόχου για καθυστέρηση υλοποίησης του αρχικού χρονοδιαγράμματος.
Για την τηλεδιοίκηση Αθήνα – Λάρισα – Θεσσαλονίκη
Για την τηλεδιοίκηση Αθήνας και Λάρισας, καταλήγουν στο συμπέρασμα πως «σφάλματα στη δημοπράτηση οδήγησαν στην υποχρέωση αντικατάστασης παρωχημένου και μη ασφαλούς εξοπλισμού τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, προκειμένου να αποκατασταθεί η διασύνδεση και η συμβατότητα του νέου ηλεκτρονικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο».
Τέλος, το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ θα έπρεπε να επιδείξει, όπως αναφέρεται στην έκθεση, την απαιτούμενη επιμέλεια την εμπρόθεσμη υλοποίηση των διαδικασιών του έργου αφενός για να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και αφετέρου για να αποφευχθεί η πρόκληση περαιτέρω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωσή τους.
Για την ΟΣΕ ΑΕ:
-Να μεριμνά για την έγκαιρη έκδοση των αδειών εργασίας προκειμένου να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη υλοποίηση των εκτελούμενων έργων σιδηροδρομικού δικτύου αρμόδιότητας του.
–Να μεριμνά για την επαρκή στελέχωση σε προσωπικό των σταθμών της (όπως σταθμάρχες , κλειδούχοι, τεχνίτες γραμμής), προκειμένου να λειτουργεί για την ασφάλεια και την αξιοπιστία των παρεχόμενων υπηρεσιών της.
Πρότεινε μάλιστα ότι το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ θα έπρεπε να επιδείξει την απαιτούμενη επιμέλεια την εμπρόθεσμη υλοποίηση των διαδικασιών του έργου αφενός για να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και αφετέρου για να αποφευχθεί η πρόκληση περαιτέρω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση τους.