Τέμπη - Πραγματογνώμονες οικογενειών: «Αυτοί οι κανόνες ασφαλείας δεν τηρήθηκαν» [vid]
Συνέντευξη Τύπου παραχώρησαν, την Παρασκευή, οι πραγματογνώμονες που όρισαν οι οικογένειες των θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη.
Κατά την παρουσίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ, η πενταμελής ανεξάρτητη επιτροπή διερεύνησης (Τεχνικοί Σύμβουλοι και πραγματογνώμονες) μίλησαν για τις ελλείψεις στις επικοινωνίες. Επισήμαναν ότι έπρεπε να είναι τυποποιημένες, κάτι το οποίο δεν έγινε στις έρευνες που γίνονται για τα αίτια της σύγκρουσης στα Τέμπη, αλλά και της έκρηξης και της πυρκαγιάς που ακολούθησαν.
Η επιτροπή αποτελείται από τον Φαίδωνα Καραϊωσηφίδη, Αεροναυπηγό -Μηχανικό, διερευνητή και Αεροναυπηγών ατυχημάτων, τον Γιώργο Βλασσόπουλο, Υποπτέραρχο, τον Κώστα Λακαφώση, Πραγματογνώμονα, Μηχανολόγο Αεροναυπηγό Μηχανικό, τον Βασίλη Παπαδόπουλο, Μηχανολόγο Μηχανικό, πραγματογνώμονα ατυχημάτων και τον Γιώργο Περιβολιώτη, Ηλεκτρολόγο Μηχανικό, πραγματογνώμονα και σύμβουλο ασφαλείας.
Μετά την αυτοψία, την οποία πραγματοποίησαν στο σημείο του δυστυχήματος, αποκάλυψαν ότι υπάρχουν πολλά σημαντικά ευρήματα που αφορούν σε παραλείψεις στις ραδιοεπικοινωνίες, τα συστήματα ασφαλείας, τις επικοινωνίες μεταξύ συρμών και σταθμών, και στην προβληματική κουλτούρα εν γένει του σιδηροδρόμου, όπως ανέφεραν.
Οι ανεξάρτητοι πραγματογνώμονες μίλησαν, επίσης, για την πυρασφάλεια, αλλά και για το ότι διαπιστώνουν ελλείψεις στη συντήρηση συστημάτων και στο θέμα των ραδιοεπικοινωνιων, καθώς υπήρχαν κάποια σημεία που δεν έπιανε ο ασύρματος, κάτι το οποίο ήταν εν γνώσει τους.
Συγκεκριμένα, οι πραγματογνώμονες αποκάλυψαν:
- Αποτελεί μυστήριο η αιτία του «μανιταριού», που δημιουργήθηκε το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου και της φωτιάς που έκαιγε για περίπου 20 - 25 λεπτά, και παραδόξως δεν έκαψε, στον βαθμό που θα ανέμεναν, τις τρεις μηχανές των δύο αμαξοστοιχιών, δύο από την εμπορευματική και μια από την επιβατική.
- Υπάρχουν προβλήματα στις ραδιοεπικοινωνίες -στο μοναδικό μέτρο ασφαλείας στον σιδηρόδρομο τη στιγμή που δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση– και η επικοινωνία γίνεται μόνο με ασυρμάτους, συσκευές που δεν έχουν μεγάλη εμβέλεια από τη στιγμή που παρεμβάλλονται βουνά.
- Το σύστημα ραδιοκάλυψης GSM-R, που θα έλυνε το πρόβλημα, υπήρχε στο τρένο το επιβατικό, αλλά για κάποιον λόγο δεν λειτούργησε. Αυτό διερευνάται από τη Δικαιοσύνη.
- Διαπιστώθηκαν ελλείψεις στην πυρασφάλεια, ελλείψεις και νομοθεσίας και στην πιστοποίηση και εκπαίδευση των σταθμαρχών.
- Δεν τηρούνται οι τυποποιημένοι κανόνες ασφαλείας. Έχουν γίνει αυτοψίες τόσο στον τόπο όσο και στα συντρίμμια, αλλά και στο σταθμαρχείο της Λάρισας. Λειτουργούν επικουρικά και για να ολοκληρωθεί η έρευνά τους, θα περάσει αρκετός καιρός.