Τέμπη: Νέα έγγραφα-ντοκουμέντα
Με τον πιο δραματικό τρόπο αποκαλύφθηκαν στο ευρύ κοινό τα «κενά» ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ύστερα από την τραγωδία στα Τέμπη.
Ωστόσο, οι εργαζόμενοι γνώριζαν εδώ και πολύ καιρό τις ελλείψεις που δημιουργούσαν σοβαρά θέματα ασφαλείας, τόσο για το προσωπικό όσο και για τους επιβάτες των αμαξοστοιχιών. Μάλιστα, φαίνεται ότι τόσο οι μηχανοδηγοί όσο και οι σταθμάρχες είχαν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου.
Όπως φαίνεται από δύο έγγραφα που δημοσιεύει το iEidiseis,ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων προειδοποιούσε για φωτοσήματα που δεν λειτουργούσαν, με αποτέλεσμα να διαμαρτύρονται οι μηχανοδηγοί. Τα δύο έγγραφα έχουν συμπεριληφθεί στον ογκώδη φάκελο της υπόθεσης, που βρίσκεται στα χέρια των αρμόδιων Ανακριτών.
Με τα έγγραφα αυτά απευθύνεται η ίδια προειδοποίηση τόσο στις 31 Οκτωβρίου 2022 όσο και στις 16 Νοεμβρίου 2022. Ο σταθμάρχης στο Λιτόχωρο γράφει: «Σας γνωρίζουμε ότι όλα τα φωτοσήματα (είσοδος, έξοδος) στους Νέους Πόρους είναι τελείως σβηστά με αποτέλεσμα την έντονη διαμαρτυρία των μηχανοδηγών. Με δεδομένο ότι όλοι οι συρμοί διέρχονται από τις παρακαμπτήριες τροχιές του σταθμού των Νέων Πόρων παρακαλούμε τον άμεσο φωτισμό τους (ερυθρό φως) για την έγκαιρη προειδοποίηση στους μηχανοδηγούς ότι προσεγγίζουν στην περιοχή του σταθμού».
Την ίδια ώρα, η έρευνα για τα αίτια της τραγωδίας είναι σε πλήρη εξέλιξη και μάλιστα αναβαθμίστηκε με τον ορισμό δύο Εφετών Ανακριτών, οι οποίοι αναλαμβάνουν εφεξής τις ανακρίσεις.
Τρία είναι τα πρόσωπα που μπαίνουν στο μικροσκόπιο: Οι δύο απογευματινοί σταθμάρχες και ο επιθεωρητής του ΟΣΕ που ήταν υπεύθυνος για την έκδοση των βαρδιών. Ο 59χρονος σταθμάρχης που προφυλακίστηκε ανέφερε στην κατάθεσή του για τους δύο απογευματινούς συναδέλφους του: «Μετά το συμβάν, η ώρα παράδοσης-παραλαβής διορθώθηκε με μπλάνκο στο βιβλίο που τηρείται στο γραφείο του σταθμάρχη. Δεν θυμάμαι ποια ήταν η πραγματική ώρα που υπογράψαμε ότι παρέλαβα. Διαπίστωσα μετά το συμβάν ότι ήταν διορθωμένη η ώρα. Η πραγματική ώρα αναχώρησης του απογευματινού ήταν περίπου στις 22.20 και του ενισχυτικού σταθμάρχη στις 22.10».
Ο δύο απογευματινοί σταθμάρχες και ο επιθεωρητής είναι θέμα ημερών να κληθούν να δώσουν εξηγήσεις.
Από την πλευρά του ο επιθεωρητής του ΟΣΕ που έφτιαξε τις βάρδιες φέρεται να έχει υποστηρίξει ότι είχε ζητήσει να υπάρχουν τρεις σταθμάρχες μέχρι τις 23.00: «Μεταξύ 22:00 και 23:00, υπήρχαν και υπηρετούσαν ταυτόχρονα τρεις σταθμάρχες. Μετά το συμβάν ενημερώθηκα ότι από την έναρξη της βάρδιας του ώρα 22:00 ήταν μόνος του διότι οι άλλοι δύο δεν βρίσκονταν στο γραφείο του σταθμάρχη».
Αποκάλυψη Action24: Τα λάδια πίσω από την τεράστια έκρηξη στη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη
Ερωτήματα προκάλεσε από την πρώτη στιγμή το «μανιτάρι» που καταγράφηκε μετά την έκρηξη που ακολούθησε τη σύγκρουση της επιβατικής και της εμπορικής αμαξοστοιχίας στα Τέμπη.
Από την πρώτη στιγμή, οι ειδικοί εκτιμούσαν πως πρόκειται για κάποια καύσιμη ύλη που βρίσκονταν στα βαγόνια, χωρίς όμως να έχουν προσδιορίσει το ποια ήταν αυτή. Η διάμετρος του «μανιταριού» που δημιούργησε η έκρηξη μετά τη σύγκρουση, μετρήθηκε από ειδικούς στα 80 μέτρα. Ο μηχανολόγος αεροναυπηγός μηχανικός Κώστας Λακαφώσης τόνισε πως στο Intercity τα δύο πρώτα βαγόνια λείπουν εντελώς, ενώ το τρίτο είναι μισκαμμένο.
Αντίστοιχα στην εμπορική αμαξοστοιχία λείπουν δύο κοντέινερ. Όπως ανέφερε ο ίδιος το κάθε βαγόνι παίρνει 12 κιλά φρέον, όμως αυτή η ποσότητα δεν μπορεί να δημιουργήσει τόσο μεγάλη έκρηξη. Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι ότι η φωτιά μετά την έκρηξη περιορίστηκε σε ένα πολύ συγκεκριμένο σημείο και δεν επεκτάθηκε προς τα πίσω.
Σύμφωνα πάντως με αποκλειστικό ρεπορτάζ του Action 24, η έκρηξη φέρεται να προκλήθηκε από τα λάδια που έφεραν οι μηχανές των δύο τρένων. Το εμπορικό τρένο είχε δύο μηχανές με 3 τόνους λαδιού. Το Ιντερσίτι, είχε μία μηχανή με 1,5 τόνο λάδι. Συνολικά τα δύο τρένα που συγκρούστηκαν μετωπικά έφεραν 4,5 τόνους λάδι.
Εκεί φέρεται να οφείλεται και η τεράστια έκρηξη τη στιγμή της σύγκρουσης.