Η σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη δημιουργούσε πριν από έναν χρόνο ένα εθνικό τραύμα και ο παράγοντας των ανθρώπινων απωλειών αλλά και τα στοιχεία που αποκαλύφθηκαν στην πορεία, για τον αδιανόητο τρόπο λειτουργίας του ΟΣΕ έφερναν την κυβέρνηση Μητσοτάκη αντιμέτωπη με τη μεγαλύτερη πληγή της θητείας της.
Η ακαριαία παραίτηση του τότε αρμόδιου υπουργού Μεταφορών Κώστα Καραμανλή μετά την αυτοψία στον τόπο του δυστυχήματος, μαζί με τη δημόσια δέσμευση του Πρωθυπουργού για «μια ειλικρινή απάντηση στο ποτέ ξανά» των συγγενών των 57 θυμάτων, περνούσαν μια κρίση η οποία παραμένει ανοιχτή την επόμενη φάση.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ενώ δεν είχαν σταματήσει να καπνίζουν οι παραμορφωμένες λαμαρίνες από τα βαγόνια της μοιραίας αμαξοστοιχίας, έδινε δείγματα της ταχύτητας για τη διαλεύκανση της υπόθεσης με την εντολή για τη σύσταση ανεξάρτητης επιτροπής εμπειρογνωμόνων αλλά και με την επιστολή του προς τον τότε επικεφαλής του Αρείου Πάγου, Ισίδωρο Ντογιάκο, με την οποία ζητούσε η έρευνα της δικαιοσύνης να αποτελέσει την απόλυτη προτεραιότητα και να ανατεθεί στο υψηλότερο ανακριτικό επίπεδο.
«Η τραγωδία έγινε με εμάς στο τιμόνι της χώρας»
Στο υπουργικό συμβούλιο που συνεδρίαζε υπό τη βαριά σκιά της ανθρωπιστικής κρίσης που προκλήθηκε στην κοιλάδα των Τεμπών, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επαναλάμβανε τη «δημόσια συγνώμη στο όνομα όλων όσοι κυβέρνησαν τη χώρα εδώ και χρόνια, αλλά κυρίως προσωπικά» και ξεκαθάριζε ότι:
«Το τελευταίο το οποίο με ενδιαφέρει αυτή τη στιγμή είναι να μπούμε σε μία στείρα αντιπαράθεση για το ποιος φταίει. Απαντώ: όλοι φταίμε και ας το ομολογήσουμε με θάρρος. Από κυβερνήσεις και διοικήσεις που επί χρόνια κατάντησαν ένα κρίσιμο έργο «γιοφύρι της Άρτας», μέχρι κάποιες συντεχνίες που ταυτόχρονα εμπόδιζαν κάθε αξιολόγηση του προσωπικού των τρένων μας. Τον επιμερισμό των ευθυνών θα τον κάνει η Δικαιοσύνη, γρήγορα και στον ανώτατο δυνατό βαθμό. Όμως η τραγωδία έγινε με εμάς στο τιμόνι της χώρας».
Μερικά 24ωρα αργότερα και ενώ ήδη έτρεχε η απόφαση για τη διακοπή στη λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής, η αρμόδια επιτροπή διερευνούσε τα αίτια του δυστυχήματος στο ραντεβού με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλοντας να δείξει ότι πιάνει τον σφυγμό έλεγε στην Κατερίνα Σακελλαροπούλου:
«Υπάρχει θυμός – και δικαιολογημένος θυμός – για ένα συμβάν το οποίο από την πρώτη στιγμή είπα ότι δεν έπρεπε να είχε συμβεί, αναλαμβάνοντας έτσι την ευθύνη που αναλογεί στην κυβέρνηση, στη διάρκεια της θητείας της οποίας έγινε αυτή η τραγωδία. Το περιβόητο σύστημα τηλεδιοίκησης, το οποίο, θέλω να σας θυμίσω, εκκρεμεί από το 2014, θα ολοκληρωθεί ταχύτατα, εντός των επόμενων μηνών…».
«Ανθρώπινο σφάλμα αλλά όχι μόνον...»
Θα ακολουθούσε η αλλαγή του αφηγήματος που εστίαζε αποκλειστικά στο ανθρώπινο σφάλμα, το οποίο είχε προκαλέσει τις έντονες επικρίσεις από την αντιπολίτευση. Οι διαδοχικές αποκαλύψεις των συνομιλιών του μοιραίου σταθμάρχη με τα άλλα στελέχη του ΟΣΕ, χαρακτηρίζονταν από την κυβέρνηση ανατριαχιαστικές με το Μέγαρο Μαξίμου να εκπέμπει το μήνυμα ότι: «Βασική μας υποχρέωση είναι να μην υπάρξει καμία συγκάλυψη. Θα γίνει έρευνα χωρίς κανένα εμπόδιο στη Δικαιοσύνη. Είναι απαίτηση, εξάλλου, του συνόλου της κοινωνίας. Τίποτα δεν θα μείνει στο σκοτάδι».
Έναν μήνα μετά και αφού η χώρα ήδη είχε μπει σε τροχιά εκλογών ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξή του στο Mega θα δήλωνε ότι αισθάνεται βαριά την ευθύνη για τη μεγάλη τραγωδία: «Την ανέλαβα και έγιναν λάθη αλλά ο χρόνος δεν μπορεί να γυρίσει πίσω». Χρησιμοποιώντας προσωπικό τόνο είχε αναφέρει ότι τα παιδιά του έλεγαν «πες μου τι θα κάνεις για να μην ξαναγίνει αυτό». Είχε προσθέσει μάλιστα και ενώ αναμενόταν η πρώτη βοήθεια από τους εμπειρογνώμονες της Κομισιόν:
«Αισθάνθηκα και μεγάλη πίεση, ιδιωτικά μπορεί και να έκλαψα. Πρέπει να διαχειριστώ την κρίση την επόμενη ημέρα, την επόμενη ώρα». Μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, πήρε ένα σύνολο πρωτοβουλιών για την αναβάθμιση της λειτουργίας του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Παράταση στην ανάκριση, υλικό σε εργαστήρια του Καναδά και της Αγγλίας
Το πακέτο των άμεσων ενεργειών περιελάμβανε τις εργασίες αποκατάστασης του εξοπλισμού στο δίκτυο του ΟΣΕ για τις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, τις σήραγγες και τις ραδιοεπικοινωνίες. Η σύμβαση για την τηλεδιοίκηση και την σηματοδότηση, σύμφωνα με την κυβέρνηση, ολοκληρώθηκε εντός χρονοδιαγράμματος. Ένα μέρος της καταστράφηκε από την κακοκαιρία Ντάνιελ, αλλά προχώρησε η αποκατάσταση του στο τμήμα σήραγγας Όθρυος μέχρι τη Λάρισα.
Τον περασμένο Δεκέμβριο και ενώ ήδη είχε ξεκινήσει τις εργασίες της, η εξεταστική επιτροπή μετά την υπερψήφιση της πρόταση του Κ.Κ.Ε., επαναλειτούργησε η σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, αρχικά, για τις μεταφορές, για τα επαγγελματικά, τα μεταφορικά, και στη συνέχεια για το επιβατικό κοινό. Τοποθετήθηκαν 300 κάμερες παρακολούθησης σε όλες τις σήραγγες βασικού άξονα για τη συνεχή εποπτεία της κίνησης των συρμών.
Η εξεταστική επιτροπή ολοκλήρωσε τις εργασίες της με θυελλώδη τρόπο και την αποχώρηση ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, Νέας Αριστεράς και Ελληνικής Λύσης, με την κυβερνητική πλειοψηφία να περνάει στην αντεπίθεση για την αντιθεσμική συμπεριφορά του εκπροσώπου της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Βασίλη Κόκκαλη. Σε κάθε περίπτωση οι κεραίες του Μεγάρου Μαξίμου είναι στραμμένες και στην έρευνα της δικαιοσύνης προκειμένου όπως έχει δεσμευτεί να χυθεί άπλετος φως στην τραγωδία.
Ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης αποκάλυψε μάλιστα μιλώντας στο ΟΝΕ πως η ανάκριση θα πάρει παράταση καθώς αναμένεται να σταλεί υλικό σε ειδικά εργαστήρια στον Καναδά και στην Αγγλία.