Τα παλιά αυτοκίνητα εκτός κέντρου – Τι αλλάζει στον Δακτύλιο
Η κυβέρνηση σχεδιάζει να φέρει σημαντικές αλλαγές στον Δακτύλιο της Αθήνας, με στόχο τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Στην Ευρώπη τις ονομάζουν Low Emission Zones (Ζώνες Χαμηλών Ρύπων), στην Ελλάδα σκέφτονται να τον ονομάσουν «Πράσινο Δακτύλιο», η οριοθέτηση του οποίου, θα σηματοδοτήσει την πλήρη απαγόρευση κυκλοφορίας των παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων στο κέντρο της πρωτεύουσας.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εξετάζει ένα νέο πλαίσιο που θα αντικαταστήσει το υπάρχον, το οποίο βασίζεται στο σύστημα «μονά-ζυγά». Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, ανέφερε πως ο νέος «Δακτύλιος» θα επιτρέπει την ελεύθερη κυκλοφορία των ηλεκτρικών, plug-in υβριδικών και υβριδικών αυτοκινήτων, δίνοντας έτσι ώθηση στην ηλεκτροκίνηση.

Αν το νέο μέτρο τεθεί σε εφαρμογή, τα παλιά αυτοκίνητα που σήμερα εισέρχονται εναλλάξ στο κέντρο, ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο της πινακίδας τους, δεν θα μπορούν πλέον να κυκλοφορούν εντός του «Δακτυλίου». Πριν όμως από οποιαδήποτε εφαρμογή, πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες μελέτες και να καταγραφεί με ακρίβεια ο αριθμός των «καθαρών» οχημάτων που κινούνται στο Λεκανοπέδιο.
Πώς εφαρμόζονται οι ζώνες χαμηλών ρύπων στην Ευρώπη
Ο «Πράσινος Δακτύλιος» δεν είναι μια καινούργια ιδέα. Σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις υπάρχουν ήδη ζώνες χαμηλών εκπομπών (Low Emission Zones – LEZ), όπου απαγορεύεται η είσοδος σε οχήματα που εκπέμπουν υψηλούς ρύπους. Πόλεις όπως το Παρίσι, το Λονδίνο, το Βερολίνο, το Άμστερνταμ και η Μαδρίτη εφαρμόζουν αυστηρούς περιορισμούς για τα παλιά και ρυπογόνα οχήματα, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα και τη μείωση των επιπέδων διοξειδίου του αζώτου (NO₂).

Για παράδειγμα, στο Λονδίνο λειτουργεί η Ultra Low Emission Zone (ULEZ), όπου επιτρέπεται η κυκλοφορία μόνο σε οχήματα που πληρούν αυστηρά περιβαλλοντικά κριτήρια, ενώ στο Παρίσι, το σύστημα Crit'Air κατηγοριοποιεί τα αυτοκίνητα βάσει των ρύπων τους και αποκλείει τα πιο παλιά μοντέλα τις ημέρες υψηλής ρύπανσης. Τα αποτελέσματα αυτών των μέτρων είναι ιδιαίτερα θετικά, καθώς έχει καταγραφεί μείωση των ρύπων και βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Γιατί είναι απαραίτητος ο «Πράσινος Δακτύλιος»
Σήμερα, στον Δακτύλιο κινούνται περίπου 1,5 εκατομμύριο οχήματα, ενώ συνολικά στην Αττική υπάρχουν πάνω από 3 εκατομμύρια, αριθμός που ξεπερνά κατά πολύ τη χωρητικότητα του οδικού δικτύου. Οι Έλληνες συγκοινωνιολόγοι τονίζουν ότι το υπάρχον σύστημα του Δακτυλίου είναι αναποτελεσματικό τόσο για τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης όσο και για τη βελτίωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Η υιοθέτηση του «Πράσινου Δακτυλίου» μπορεί να συμβάλει σημαντικά στον περιορισμό των ρύπων, να ενθαρρύνει την αγορά καθαρότερων οχημάτων και να δημιουργήσει μια πιο βιώσιμη καθημερινότητα για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας. Αντίστοιχα μέτρα έχουν αποδώσει στην Ευρώπη – γιατί να μη γίνει το ίδιο και εδώ;