Ερώτηση κατέθεσε στη Βουλή ο ΣΥΡΙΖΑ προς τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη, σχετικά με σοβαρές ενδείξεις ευνοιοκρατίας υπέρ εταιρειών συμφερόντων του ιδιοκτήτη της δημοσκοπικής εταιρείας Opinion Poll από εποπτευόμενους φορείς από το Υπουργείο. Συγκεκριμένα, 47 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία του τομεάρχη Ψηφιακής Διακυβέρνησης Μάριου Κάτση και του τομεάρχη Διαφάνειας και Διοικητικής δράσης Παύλου Πολάκη, κατέθεσαν ερώτηση στη Βουλή και στον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη. Το ζήτημα του ερωτήματος είναι οι σοβαρές ενδείξεις ευνοιοκρατίας υπέρ εταιριών συμφερόντων του ιδιοκτήτη της δημοσκοπικής εταιρίας ΟpinionPoll, κ. Μιχαήλ Διαμαντή, στις απευθείας αναθέσεις και κατακυρώσεις έργων με κλειστούς διαγωνισμούς από εποπτευόμενους φορείς του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνηση και του Δημοσίου Τομέα εν γένει.
Αναλυτικά στην ερώτηση τους οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης επισημαίνουν:
«Η δημοσκοπική εταιρεία Opinion Poll, ιδιοκτησίας του κ. Μιχαήλ Διαμαντή, έχει απασχολήσει πρόσφατα τη δημόσια σφαίρα και την κοινή γνώμη, καθώς μία εκ των πολλών αμφίβολων δημοσκοπήσεων που δημοσιεύει, έγινε αντικείμενο έρευνας εξεταστικής επιτροπής της Βουλής των Ελλήνων, διότι δημοσιεύθηκε κατά παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας και διότι η εταιρεία Reposition Strategy του ίδιου ιδιοκτήτη, το ίδιο χρονικό διάστημα λάμβανε από φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μέσα από κατ’ εξαίρεση νομοθεσία, 270.000 ευρώ με απευθείας αναθέσεις για έργο αμφιβόλου σκοπιμότητας. Συγκεκριμένα, η ένορκη κατάθεση του μάρτυρα κ. Δημήτριου Μαύρου, αντιπροέδρου του Συλλόγου Εταιρειών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ), τεκμηρίωσε σαφέστατα ότι η μη δημοσίευση του εντολέα της δημοσκόπησης παραβιάζει τον ν.3603/2007 και ως εκ τούτου η δημοσιοποίησή της ήταν παράνομη, ενώ ο κ. Μαύρος είχε χαρακτηρίσει προβληματικό να δίνονται απ’ ευθείας αναθέσεις σε μια εταιρεία της οποίας ο ιδιοκτήτης ταυτοχρόνως έχει εταιρεία που πραγματοποιεί δημοσκοπήσεις. Οι δημοσκοπήσεις της Opinion Poll που κατά καιρούς δημοσιεύονται, απέχουν συστηματικά από τις υπόλοιπες, καθώς εμφανίζουν μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. στην πρόθεση ψήφου, ενώ είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι παραμονές των πρόσφατων ευρωεκλογών και εθνικών εκλογών, εμφάνιζε τη διαφορά υπέρ της ΝΔ σε σημαντικά μεγαλύτερα επίπεδα από αυτά που επαληθεύτηκαν στις κάλπες. Η επίμαχη δημοσκόπηση της 31/5/2021 που απασχόλησε τη Βουλή των Ελλήνων, εκτός του ότι εμφάνιζε τη δυσθεώρητη διαφορά του 17,4% μεταξύ ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., περιλάμβανε επιπλέον ερώτημα σχετικά με την εσωκομματική διαδικασία εκλογής αρχηγού του ΚΙΝΑΛ, χωρίς εκείνη την εποχή να έχουν ανακοινωθεί οι επίσημες υποψηφιότητες, με τα αποτελέσματα να απέχουν τελείως από αυτά που επιβεβαιώθηκαν στη συνέχεια. Σημειώνεται ότι η κοινοβουλευτική πλειοψηφία της ΝΔ απέρριψε, χωρίς τεκμηρίωση, τόσο το αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. να ελεγχθεί αρμοδίως η συγκεκριμένη δημοσκόπηση από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, όσο και το αίτημα να καταθέσει ενόρκως ο ιδιοκτήτης των Opinion Poll και Reposition Strategy κ. Μιχαήλ Διαμαντής στην εξεταστική επιτροπή, αφήνοντας σαφείς ενδείξεις ότι υπήρχαν γεγονότα που επιθυμούσε να συγκαλυφθούν. Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας “Αυγή” την 15/9/2022, πέραν του προαναφερθέντος αμφιβόλου έργου των 270.000 ευρώ που έλαβε μια εκ των εταιρειών ιδιοκτησίας του κ. Διαμαντή με σκανδαλώδεις ευνοιοκρατικές διαδικασίες όπως αποδείχτηκε από τις μαρτυρικές καταθέσεις στην εξεταστική επιτροπή, συνολικά 5 εταιρείες συμφερόντων του έχουν λάβει ή έχουν λαμβάνειν για έργα από το Δημόσιο το συνολικό ποσό των 2.252.043,96 ευρώ , με τη μερίδα του λέοντος αυτού να αφορά την περίοδο διακυβέρνησης της ΝΔ 2019-2022, κυρίως λόγω των 886.464,57 ευρώ των έργων που έχουν ανατεθεί απευθείας - κατακυρωθεί από φορείς εποπτευόμενους από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Πιο συγκεκριμένα, έχει γίνει δημοσίως γνωστό ότι η Reposition Strategy έλαβε με απευθείας ανάθεση το παραπάνω έργο για τηλεφωνική υποστήριξη χρηστών της ιστοσελίδας travel.gov.gr, με βάση ΠΝΠ για χωρίς όρια απευθείας αναθέσεις. Όπως αποκαλύφθηκε από τα έγγραφα και τις μαρτυρικές καταθέσεις της εξεταστικής επιτροπής, η εταιρεία είχε ουσιαστικά υποδειχθεί από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για να αναλάβει το έργο, παρόλο που η αναθέτουσα αρχή ήταν ο εποπτευόμενος φορέας του ΕΔΥΤΕ Α.Ε., ενώ στα πρακτικά της συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΔΥΤΕ Α.Ε. (10/7/2020) που αποφάσισε επίσημα την απευθείας ανάθεση του έργου στη Reposition Strategy, αναφέρεται ότι η εταιρεία ήδη συνεργάζεται με το Υπουργείο προτού ληφθεί η απόφαση του Δ.Σ. και χωρίς να έχει συναφθεί σύμβαση, γεγονός παράνομο. Επιπλέον, το Δ.Σ. αποφάσισε την απευθείας ανάθεση χωρίς να έχει λάβει επίσημη οικονομική προσφορά από την εταιρεία. Προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση ότι, παρόλο που η εταιρεία ενεπλάκη με αυτό τον σκανδαλώδη τρόπο σε έργο φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στη συνέχεια εντός του 2022 έλαβε ξανά έργα τηλεφωνικής υποστήριξης από τον επίσης εποπτευόμενο φορέα “Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε.”, με διαδικασίες κατεπείγοντος, για το fuel pass και το power pass, ύψους 211.200 ευρώ και 213.180 ευρώ, αντίστοιχα, δημιουργώντας έτσι μια σαφέστατη κατάσταση μονοπωλίου – μόνιμου εργολάβου σε έργα τηλεφωνικής υποστήριξης των πλατφορμών του Υπουργείου. Σαν αποτέλεσμα, η εταιρεία μέσα σε 2 χρόνια έχει λάβει σχεδόν 700.000 ευρώ έργα από φορείς του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, εν μέσω κρίσεων πανδημίας, ακρίβειας και ενεργειακής επάρκειας. Επισημαίνεται ότι τα έργα που οι εταιρείες λάμβαναν από το Δημόσιο πριν την ανάληψη της διακυβέρνησης από τη ΝΔ, είχαν ως αναθέτουσες αρχές Δήμους και Περιφέρειες που στην συντριπτική τους πλειοψηφία είχαν επικεφαλής “γαλάζια” στελέχη. Σκανδαλώδες, δε, είναι το γεγονός ότι αποκαλύφθηκαν περιπτώσεις δήμων και αυτοδιοικητικού οργανισμού όπου οι αναθέτουσες αρχές λάμβαναν προσφορές μόνο από 3 εταιρείες του κ. Διαμαντή, με αποτέλεσμα να διεξάγονται εικονικές διαδικασίες “επιλογής” με βάση την οικονομικότερη προσφορά, ώστε να συσκοτίζεται η πραγματική βούλησή τους για κατ’ ουσίαν απευθείας αναθέσεις σε εταιρεία συμφερόντων του κ. Διαμαντή (π.χ. ΑΔΑ: ΩΒΟ8ΩΡΥ-1ΛΕ, 6ΜΤΟΟΚΩΡ-ΥΞ1). Επειδή είναι εξόχως προβληματικό για τη λειτουργία του πολιτικού συστήματος, ο ιδιοκτήτης μιας εταιρείας που διεξάγει και δημοσιεύει στα ΜΜΕ πολιτικές δημοσκοπήσεις, να είναι ταυτόχρονα και ιδιοκτήτης ουσιαστικά “κρατικοδίαιτων” εταιρειών που λαμβάνουν για έργα δυσθεώρητα, για το μέγεθός τους, ποσά από το Δημόσιο. Επειδή τα συνολικά ποσά που έχει λάβει από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης η εταιρεία Reposition Strategy ιδιοκτησίας του ίδιου ιδιοκτήτη μεταξύ άλλων και της εταιρείας πολιτικών δημοσκοπήσεων Opinion Poll, κρίνονται ως υπερβολικά για το μέγεθός της, ενώ ταυτόχρονα έχει δημιουργηθεί μια σχέση μόνιμου εργολάβου με το Υπουργείο. Επειδή οι σκανδαλώδεις διαδικασίες που αποκαλύφθηκαν από τις εργασίες της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής, με τις οποίες άλλη εταιρεία του ιδιοκτήτη της δημοσκοπικής Opinion Poll επιλέχθηκε, δυνάμει κατ΄ εξαίρεση νομοθεσίας, για να λάβει 270.000 ευρώ με απευθείας ανάθεση από φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η συνέχιση της κατακύρωσης έργων αντίστοιχου οικονομικού κόστους στην ίδια εταιρεία, καθώς και οι δημοσκοπήσεις της Opinion Poll που εμφανίζουν μονίμως ευνοημένη τη ΝΔ και τον Πρωθυπουργό, συνιστούν μια εικόνα τριγώνου διαπλοκής. Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
-Συνιστά νόμιμη διαδικασία η επιλογή από την αναθέτουσα αρχή του ΕΔΥΤΕ Α.Ε. της εταιρείας Reposition Strategy για απευθείας ανάθεση του έργου της τηλεφωνικής υποστήριξης του Travel.gov.gr, προτού ληφθεί η επίσημη οικονομική προσφορά; Συνιστά νόμιμη πρακτική η παραδοχή στο πρακτικό της 10/7/2020 του Δ.Σ. του ΕΔΥΤΕ Α.Ε. ότι η εταιρεία ήδη συνεργαζόταν με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, προτού η αναθέτουσα αρχή του ΕΔΥΤΕ Α.Ε. αποφασίσει την επιλογή της για απευθείας ανάθεση και, βεβαίως, προτού υπογραφεί οποιαδήποτε σύμβαση; Με ποιο τρόπο και για ποιους λόγους η συγκεκριμένη εταιρεία συνεργαζόταν με το Υπουργείο προτού επιλεγεί από τα όργανα διοίκησης της αναθέτουσας αρχής; Ποιος, εν τέλει, επέλεξε την εταιρεία και ξεκίνησε να συνεργάζεται μαζί της προτού την επιλέξει η νόμιμα αρμόδια αναθέτουσα αρχή του ΕΔΥΤΕ Α.Ε. και για ποιους λόγους επέλεξε τη συγκεκριμένη εταιρεία; -Προσκλήθηκαν άλλες εταιρείες και υπήρξαν προσφορές από αυτές για τα έργα τηλεφωνικής υποστήριξης του fuel pass και του power pass που κατακυρώθηκαν στην εταιρεία Reposition Strategy; Αν δεν προσκλήθηκαν, για ποιους λόγους η αναθέτουσα αρχή απευθύνθηκε μόνο στη Reposition Strategy; Αν ναι, ποιες ακριβώς προσφορές κατατέθηκαν και γιατί δε μνημονεύονται στα προοίμια των αντίστοιχων συμβάσεων (ΑΔΑΜ: 22SYMV010440832 και 22SYMV010758908, αντίστοιχα); Για ποιους λόγους και με ποιες διαδικασίες επελέγη η Reposition Strategy, τη στιγμή μάλιστα που είχαν γίνει δημόσια γνωστές οι σκανδαλώδεις διαδικασίες με τις οποίες έγινε η επιλογή της εν λόγω εταιρείας για την τηλεφωνική υποστήριξη του travel.gov.gr; -Η Reposition Strategy είναι η μοναδική εταιρεία που μπορεί να φέρει εις πέρας έργα τηλεφωνικής υποστήριξης για τις πλατφόρμες του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης; Γιατί η συγκεκριμένη εταιρεία απολαμβάνει θέση μονοπωλίου – μόνιμου εργολάβου για τέτοια έργα του Υπουργείου; Το συνολικό ποσό των 700.000 ευρώ περίπου που έχει λάβει σε 2 χρόνια, κρίνει ότι είναι ανάλογο του μεγέθους της εταιρείας και των υπηρεσιών που παρέχει; -Κρίνει ως φυσιολογικό, ηθικό και μη προβληματικό για τη λειτουργία του πολιτικού συστήματος το να δίνονται απ’ ευθείας αναθέσεις, και μάλιστα κατ’ εξακολούθηση, σε μια εταιρεία της οποίας ο ιδιοκτήτης ταυτοχρόνως έχει εταιρεία που πραγματοποιεί πολιτικές δημοσκοπήσεις;».