Συρία: Το άλλο «προσωπείο» των τζιχαντιστών στο Ιντλίμπ – Η ανοικοδόμηση και η αστυνομία ηθικής
«Έκοψαν» τους ναργιλέδες, αλλά «άνοιξαν» τις βρύσες. Η «μεταμόρφωση» των τζιχαντιστών στο ρεπορτάζ των New York Times.
Μια χαρακτηριστική εικόνα της καθημερινής ζωής στο Ιντλίμπ της Συρίας, μια περιοχή που οι τζιχαντιστές αντάρτες της Χαγιάτ Ταχρίρ αλ-Σαμ διοικούσαν πολύ πριν μπουν στην Δαμασκό και ανατρέψουν τον Άσαντ, αποτυπώνει το συγκλονιστικό ρεπορτάζ των New York Times.
Οι τζιχαντιστές επέβαλαν θρησκευτικούς κανόνες που περιορίζουν τη μουσική και απαγορεύουν τους ναργιλέδες στα καφέ, τη χρήση αλκοόλ, ενώ έκαναν πιο αυστηρό τον ενδυματολογικό κώδικα των γυναικών.
Φαίνεται όμως ότι έχουν κερδίσει την αποδοχή από την κοινωνία, καθώς την ίδια στιγμή χτίζουν υποδομές, προσφέρουν παροχές πρώτης ανάγκης και ανοικοδομούν μια περιοχή μαραζωμένη από την διακυβέρνηση Άσαντ και την εποχή του εμφυλίου πολέμου.
Παράλληλα, όπως σημειώνει το ρεπορτάζ, στο οποίο μιλούν κάτοικοι της πόλης, μετά από αντιδράσεις και διαδηλώσεις του κόσμου, οι τζιχαντιστές εμφανίζονται διατεθειμένοι να πάρουν πίσω νόμους που θεωρήθηκαν υπερβολικά αυστηροί, όπως η συγκότηση αστυνομίας ηθικής. Η αστυνομία αυτή περιπολούσε στην αρχή και μετά σταμάτησε λόγω αντιδράσεων.
Είναι κοινή ομολογία ότι η Χαγιάτ Ταχρίρ αλ-Σαμ προσπαθεί έντονα να διώξει από πάνω της το τρομοκρατικό της υπόβαθρο και την παλιότερη μητρική της διασύνδεση με την Αλ Κάιντα.
Βέβαια, μετά την κατάληψη της Δαμασκού και την πτώση του Άσαντ, και παρά τις προσπάθειες να αποκτήσει διεθνή νομιμότητα, η τζιχαντιστική οργάνωση εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται τρομοκρατική από τις ΗΠΑ και τα Ηνωμένα Έθνη. Η Ισραηλινή υφυπουργός Εξωτερικών, Σαρέν Χάσκελ, αποκάλεσε τον ηγέτη της οργάνωσης, Αλ Τζολάνι, «λύκο με ένδυμα προβάτου».
Ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι και ρεύμα από την Τουρκία
Στο Ιντλίμπ, η Χαγιάτ Ταχρίρ αλ-Σαμ προσπάθησε να κερδίσει τις καρδιές και τα μυαλά των ανθρώπων, αναλαμβάνοντας δημόσια έργα. Φροντίζει για ασφαλτοστρωμένους δρόμους, παρέχει τακτικά τρεχούμενο νερό και ηλεκτρισμό, ενώ έχει επισκευάσει ζημιές από τον πόλεμο, στοιχεία που λείπουν στην υπόλοιπη Συρία.
Το ηλεκτρικό ρεύμα που παρέχουν προέρχεται από την Τουρκία, κάτι που έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τις γεννήτριες που προσέφερε το καθεστώς Άσαντ.
Σπίτια, διαμερίσματα, ακόμη και οι σκηνές των ανθρώπων που εκτοπίστηκαν λόγω του πολέμου έχουν καταγραφεί, σε ένα έργο το οποίο σκοπό έχει να βρει στέγη σε εκατομμύρια ανθρώπους.
«Καθαροί» από διαφθορά
Ακόμα, η ηγεσία των τζιχαντιστών θεωρείται ευρέως ότι εφαρμόζει χρηστή διοίκηση, μακριά από τα κυκλώματα διαφθοράς τα οποία η κυβέρνηση Άσαντ κατηγορείται ότι έστησε.
Η εμπειρία που καταθέτει η 63χρονη Muna Armanazi, διευθύντρια ενός ιδιωτικού σχολείου στο Ιντλίμπ, αναδεικνύει τα ανάμεικτα συναισθήματα που έχουν πολλοί κάτοικοι για την ομάδα των ανταρτών.
Η ίδια επέβλεπε τους εργάτες που επισκεύαζαν τοίχους και αίθουσες διδασκαλίας που είχαν υποστεί ζημιές σε μια από τις τελευταίες αεροπορικές επιδρομές που πραγματοποίησε το συριακό καθεστώς πριν από την ανατροπή του. Τα χτυπήματα σκότωσαν επίσης δύο άτομα, είπε.
Μετά τον βομβαρδισμό από τις δυνάμεις του Άσαντ, η Armanazi πήγε στο Υπουργείο Δημοσίων Έργων της πόλης για να ζητήσει βοήθεια για την αποκατάσταση της ζημιάς στο σχολείο της. Της είπαν να φέρει τις αποδείξεις για τη ζημιά και ότι η κυβέρνηση θα βοηθούσε στην κάλυψή της, δήλωσε.
«Στην αρχή ήταν πιο αυστηροί, μετά άλλαξαν»
«Τα θεσμικά όργανα λειτουργούν καλά», τόνισε η διευθύντρια του ιδιωτικού σχολείου, ακόμα κι αν μερικές φορές ήταν απογοητευμένη με το πόσο αργά έγιναν τα πράγματα. «Οι κοινωνικές τους υπηρεσίες είναι καλές», πρόσθεσε.
«Αλλά στην αρχή, όταν πρωτοήρθαν, επικρατούσε χάος». Ανέφερε τη σκληρή θρησκευτική στάση που κράτησε αρχικά η τζιχαντιστική οργάνωση, την οποία αργότερα απέρριψε, συμπεριλαμβανομένης της προσπάθειας να αναγκάσει τις γυναίκες να φορούν κάλυμμα στο πρόσωπο.
Η Armanazi, ως μουσουλμάνα, φοράει άσπρο χιτζάμπ, μαντήλι στο κεφάλι που αφήνει ακάλυπτο το πρόσωπό της και μαύρη ενδυμασία μέχρι τον αστράγαλο, όταν βρίσκεται σε εξωτερικούς χώρους. Αλλά τα ρούχα της δεν ήταν αρκετά συντηρητικά για τα μέλη της ομάδας, όπως είπε.
Μια φορά, καθώς περπατούσε στο δρόμο, προσπέρασε έναν μαχητή της Χαγιάτ Ταχρίρ αλ-Σαμ. Την επέπληξε για το πώς ήταν ντυμένη. «Να φοβάσαι τον Θεό, αδελφή», της είπε ο μαχητής της οργάνωσης.
Πριν από τη διάλυσή τους πριν από μερικά χρόνια, η αστυνομία ηθικής δεν παρενοχλούσε μόνο γυναίκες αλλά και άνδρες με τατουάζ, είπε η 51χρονη Salwa Jabaan, δημοσιογράφος σε διάφορα τοπικά μέσα ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένου του τηλεοπτικού καναλιού Aleppo Today.
«Επενέβαιναν σε κάθε μέρος της ζωής μας», σημείωσε η Jabaan, η οποία συμμετείχε σε ορισμένες από τις διαδηλώσεις που έγιναν αρχικά κατά της ανταρτικής διοίκησης.
Υπήρχαν κάποιες προσπάθειες στο παρελθόν για να αναβιώσει η αστυνομία ηθικής, είπε. Αλλά αυτές οι προσπάθειες εγκαταλείφθηκαν μετά την αντίθεση των γυναικών και καθώς η ομάδα άρχισε να εξελίσσεται. Τώρα βλέπει μια ακόμη πιο δραστική εξέλιξη στην ομάδα και στον αρχηγό της, καθώς επιδιώκουν μεγαλύτερη διεθνή νομιμότητα.
«Τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ τα τελευταία χρόνια», είπε η Jabaan.