Συνήγορος του Καταναλωτή: Αύξηση κατά 300% στις καταγγελίες για τον κλάδο της ενέργειας
Την ετήσια Έκθεση της Ανεξάρτητης Αρχής «Συνήγορος του Καταναλωτή» (ΣτΚ), για τα πεπραγμένα του 2021 παρέδωσε στον πρόεδρο της Βουλής, Κωνσταντίνο Τασούλα, ο πρόεδρός της Λευτέρης Ζαγορίτης.
Στη συνοπτική παρουσίαση της Έκθεσης ο κ. Ζαγορίτης τόνισε ότι το 2021 παρουσίαστηκε μεγάλη αύξηση, κατά 77%, στις χρεώσεις από τους παρόχους ενέργειας. Τα πιο πολλά ζητήματα αφορούσαν σε θέματα πλημμελούς προσυμβατικής ενημέρωσης και αδιαφάνειας χρεώσεων, εξαιτίας, όπως ανέφερε, του ανεξέλεγκτου και αυθαίρετου τρόπου ενεργοποίησης της λεγόμενης ρήτρας αναπροσαρμογής από αρκετούς προμηθευτές ενέργειας στις συνδέσεις κυμαινόμενου τιμολογίου.
«Το πρόβλημα διογκώθηκε όχι μόνο επειδή εκτοξεύτηκαν οι χρεώσεις κατανάλωσης προς τα πάνω, προκαλώντας ιδιαίτερες δυσκολίες στα νοικοκυριά για την εξόφληση υπέρογκων λογαριασμών, αλλά και διότι επήλθε σοβαρή στρέβλωση του ανταγωνισμού» τόνισε ο κ. Ζαγορίτης.
Η κατάσταση έγινε ακόμα χειρότερη το πρώτο εξάμηνο του 2022, με τις αναφορές για τον κλάδο της ενέργειας να αυξάνονται σχεδόν κατά 300% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, όπως είπε ο Πρόεδρος του Συνηγόρου του Καταναλωτή.
Πολλές οι καταγγελίες που έφτασαν στην Αρχή και για τον τραπεζικό τομέα, όπου εμφανίζεται, σύμφωνα με τον κ. Ζαγορίτη, μια ανησυχητική αύξηση μη εγκεκριμένων – παράνομων ηλεκτρονικών τραπεζικών συναλλαγών, μέσω phishing.
Συστάσεις από την Αρχή
Η Αρχή απηύθυνε σειρά συστάσεων προς προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας αναφορικά με τις αθέμιτες και αδιαφανείς εμπορικές πρακτικές τους αλλά και με σκοπό να τηρείται η νομιμότητα κατά την μετατροπή των συμβάσεων και την εφαρμογή των ρητρών αναπροσαρμογής, ενημερώνοντας σε κάθε περίπτωση τα αρμόδια υπουργεία και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) για τα τεράστια προβλήματα στο χώρο της ενέργειας , προκειμένου να προχωρήσουν στις ενέργειές τους σύμφωνα με την αρμοδιότητά τους.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή θεωρεί επιβεβλημένη την προσπάθεια από όλους για την εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας και παράλληλα την επίσπευση της εγκατάστασης «έξυπνων» μετρητών παντού. Μέχρι τότε πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα στους καταναλωτές ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής καταχώρισης των ενδείξεων κατανάλωσης ώστε οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και ο Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) να εκδίδουν εκκαθαριστικούς λογαριασμούς σε μηνιαία βάση.
Παράλληλα, μεγάλος είναι ο αριθμός αναφορών που υποβλήθηκαν και για τον τραπεζικό τομέα, όπου τα φαινόμενα μη εγκεκριμένων/παράνομων ηλεκτρονικών τραπεζικών συναλλαγών (μέσω phishing) πολλαπλασιάστηκαν ανησυχητικά.
Η Αρχή προέβη σε δημόσιες ανακοινώσεις εφιστώντας την προσοχή των καταναλωτών, αλλά και σε σχετικές συστάσεις προς τις τράπεζες για τη λήψη αυξημένων μέτρων επιμέλειας αλλά και την αναβάθμιση του λογισμικού και των μέτρων ασφαλείας από πλευράς τους ώστε να προστατευθούν οι καταναλωτές-πελάτες τους.
11.916 αναφορές το 2021
Συνολικά η Έκθεση του 2021 καταγράφει 11.916 αναφορές που δέχθηκε ο Συνήγορος του Καταναλωτή, εκ των οποίου οι 509 απευθύνθηκαν στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή, ενώ η επίλυση των υποθέσεων ανέρχεται στο 83%. Παρότι παρατηρήθηκε μια συγκράτηση στις αναφορές το 2021 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ήδη το 2022 με τα μέχρι τώρα στοιχεία οι αναφορές παρουσιάζουν αύξηση 29%.
Ο Πρόεδρος της Βουλής παραλαμβάνοντας την Έκθεση ευχαρίστησε τον κ. Ζαγορίτη, όπως και την Αναπληρώτρια Συνήγορο Βασιλική Μπώλου και τον Βοηθό Συνήγορο Ευθύμιο Τσίγκα, που τον συνόδευαν για την παράδοση της Έκθεσης υπογραμμίζοντας, ότι θα διανεμηθεί τόσο στις αρμόδιες Κοινοβουλευτικές Επιτροπές, όπως και του Βουλευτές για την ενημέρωσή τους.