Στο ΣτΕ το master plan της Cosco για τον ΟΛΠ
Εφόσον το Συμβούλιο της Επικρατείας δώσει το "πράσινο φως", θα συνταχθεί το Προεδρικό Διάταγμα με βάση το οποίο θα αδειοδοτηθούν οι επενδύσεις που προβλέπει και θα ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες για την επέκταση του επιβατικού λιμανιού που είχαν σταματήσει μέσα στο χρόνο μετά από μαζικές προσφυγές κατοίκων και φορέων του Πειραιά που αντιτίθενται στα εν λόγω σχέδια.
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, η διαδικασία μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα στο φθινόπωρο, οπότε τα έργα μπορούν να ξεκινήσουν πριν καν μπει ο χειμώνας. Παράλληλα, όμως, προχωρούν άλλα έργα όπως η υπόγεια διάβαση που θα ενοποιήσει τη χερσαία ζώνη του λιμανιού του Πειραιά με την έκταση των 80 στρεμμάτων του πρώην ΟΔΔΥ, η επέκταση του σταθμού αυτοκινήτων αλλά και έργα υποδομών στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.
Η επανεκκίνηση των εργασιών για το νέο λιμάνι της κρουαζιέρας, διότι αυτό αφορά η επέκταση του επιβατικού λιμένα, θα καταστεί δυνατή μετά την έγκριση νωρίτερα το καλοκαίρι από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) του αναθεωρημένου master plan του ΟΛΠ Α.Ε. Η νέα έγκριση χρειάστηκε μετά από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας στις αρχές του έτους που «πάγωσε» τα έργα. Με εκείνη την απόφασή του το ΣτΕ ζητούσε επί της ουσίας να εγκριθεί πρώτα η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και στη συνέχεια βάσει αυτής να καταρτιστεί το master plan (γενικό προγραμματικό σχέδιο) για όλες τις επενδύσεις στον Πειραιά, δεσμευτικές και μη. Πρακτικά, έπρεπε να ακολουθηθεί αυτή η διαδικασία μιας και αυτό προβλέπεται από το σχετικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την αδειοδότηση τέτοιων έργων. Αφού εγκρίθηκε η περιβαλλοντική μελέτη τελικά από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, στη συνέχεια ενσωματώθηκε στο νέο master plan που υποβλήθηκε προς έγκριση, την οποία εξασφάλισε από την αρμόδια Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ). Ως τελευταίο βήμα απομένει το εγκεκριμένο master plan, που θα πρέπει με τη σειρά του να ελεγχθεί και από το Συμβούλιο της Επικρατείας και να γίνει Προεδρικό Διάταγμα, ώστε να αδειοδοτηθούν οι σχετικές εργασίες στο λιμάνι του Πειραιά.
Αυτό που είχε συμβεί και το ΣτΕ σταμάτησε το έργο της επέκτασης του επιβατικού λιμένα ήταν πως με βάση τη διαδικασία που είχε συμφωνηθεί μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και του βασικού μετόχου του ΟΛΠ, Cosco Shipping, είχε πρώτα εγκριθεί το master plan το 2018 και ξανά στα τέλη του 2019, και κατόπιν υποβλήθηκε προς έγκριση η ΣΜΠΕ. Η νέα διαδικασία αποτελεί πλέον και πιλότο για τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούν να αδειοδοτούνται τα έργα στα ελληνικά λιμάνια αλλά και άλλες παραχωρήσεις. Κάτι που σημαίνει ότι θα προηγείται η έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης και στη συνέχεια εφόσον αυτό γίνει, θα μπορεί να ενσωματωθεί στο γενικότερο επενδυτικό σχέδιο που με τη σειρά του θα λαμβάνει όπου αυτό απαιτείται χαρακτήρα Προεδρικού Διατάγματος.
Ο ΟΛΠ με επίσημη ανακοίνωσή του νωρίτερα φέτος έχει δεσμευθεί πως θα «εφαρμόσει το μεγάλο επενδυτικό σχέδιο στη χώρα, λαμβάνοντας υπόψη όποιες ενδεχόμενες προσαρμογές κρίνονται απαραίτητες, σύμφωνα με τις αποφάσεις των αρμόδιων διοικητικών και δικαστικών αρχών και τη σύμβαση παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο».