Στο χορό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θέλουν να μπουν οι πετρελαϊκές εταιρείες
Το «ηλεκτρικό μέλλον» φαίνεται πως ιντριγκάρει ακόμα και τις παραδοσιακές βιομηχανίες ορυκτών καυσίμων.
Καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αρχίσει να γίνονται από είδη πολυτελείας σε μαζικής κατανάλωσης, γίνεται ξεκάθαρο ότι οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, όπως η Shell, η BP και η Exxon Mobil θέλουν να βγάλουν κέρδη από αυτή την τάση – ανεξαρτήτως της πηγής των καυσίμων.
Ήδη κάποιοι από τους πετρελαϊκούς κολοσσούς κάνουν μεγάλες αλλαγές στις υποδομές φόρτισης, μία διαδικασία που δείχνει την σχετική πρόοδο των εταιρειών που έχουν στη διάθεσή τους χιλιάδες πρατήρια καυσίμων. Άλλοι ήδη επενδύουν στις αναδυόμενες τεχνολογίες κατασκευής μπαταριών, εξόρυξης λιθίου, ακόμη και κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι ευρωπαϊκές εταιρείες βρίσκονται μπροστά στο θέμα των φορτιστών. Πρόσφατα, η BP ανακοίνωσε ότι θα αγοράσει φορτιστές, Tesla Superchargers, αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων – και έγινε με αυτόν τον τρόπο η πρώτη εταιρεία που θα λειτουργεί ανεξάρτητα τους νέους φορτιστές του Έλον Μασκ.
Η BP Pulse, η θυγατρική στον τομέα της φόρτισης, έχει ήδη εγκαταστήσει πάνω από 27.000 φορτιστές μέχρι στιγμής και ο στόχος είναι το νούμερο αυτό να φτάσει τους 100.000 έως το 2030.
Η Shell Recharge, θυγατρική της Shell στον τομέα της φόρτισης, έχει προχωρήσει πολύ περισσότερο. Ήδη λειτουργεί 140.000 φορτιστές σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ στις αρχές της χρονιάς εξαγόρασε τη Volta, μία αμερικανική εταιρεία φορτιστών, για 169 εκατομμύρια δολάρια.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο, η Shell άνοιξε ένα τεράστιο κόσμο φορτιστών στην Κίνα με 258 θέσεις – ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι ένας κόμβος φορτιστών στις Ηνωμένες Πολιτείες διαθέτει από 4 έως 12 φορτιστές. Το συγκεκριμένο σχέδιο ήταν κοινοπραξία της Shell και της BYD, της μεγαλύτερη εταιρείας ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα.
Οι κολοσσιαίες πετρελαϊκές – γνωστές και ως Big Oil – εισέρχονται και στον τομέα των μπαταριών, τη ραχοκοκαλιά της βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων. Για παράδειγμα, η Koch Industries έχει ξοδέψει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια για τη χρηματοδότηση εταιρειών που ασχολούνται με τις μπαταρίες και τη σχετική τροφοδοσία, σύμφωνα με ρεπορτάζ της The Wall Street Journal.
Οι αμερικανικές εταιρείες φαίνεται να ασχολούνται λιγότερο με τη φόρτιση και περισσότερο με την άλλη τους ειδικότητα: την εξόρυξη μεταλλευμάτων από το έδαφος. Η Exxon Mobil αγόρασε περίπου μισό εκατομμύριο στρέμματα στο Αρκάνσας με σκοπό την εξόρυξη λιθίου, βασικό συστατικό των μπαταριών. Στο χορό αυτό ετοιμάζεται να μπει και η Chevron.
Η Σαουδική Αραβία, μεγαλύτερος εξαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο, έχει επενδύσει δισεκατομμύρια στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων. Έχει πλειοψηφικό πακέτο μετοχών στην Lucid Motors, μία νεοφυή επιχείρηση στην Καλιφόρνια που φτιάχνει ηλεκτρικά οχήματα και πρόσφατα ξεκίνησε συνεργασία με την κινεζική, Foxconn (την κινεζική κατασκευάστρια iPhone που φιλοδοξεί να μπει στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων) ώστε να βγάλουν από κοινού στην αγορά τα ηλεκτρικά οχήματα, Ceer Motors.
Μένει να δούμε αν τελικά θα κυριαρχήσουν και στο «ηλεκτρικό μέλλον» οι ίδιες εταιρείες που κυριάρχησαν στο πετρελαϊκό…