Τι είναι αυτό που οδηγεί έναν νέο άνθρωπο στο κατώφλι της Σχολής Ικάρων; Ποια είναι τα στοιχεία που τον μετατρέπουν σε μαχητή αεροπόρο και σε πτήσεις στα ανώτερα όρια ύψους εξαντλώντας όλες τις δυνατότητες που του προσφέρει ένα υπερσύγχρονο πολεμικό αεροσκάφος;
Η ένδοξη Πολεμική Αεροπορία γιορτάζει τον Αρχάγγελό της
Η σημερινή εορτή του Αρχάγγελου Μιχαήλ, βρίσκει την Πολεμική Αεροπορία ενισχυμένη με 26 F - 16 Viper να επιχειρούν από την 115 Πτέρυγα Μάχης στην Κρήτη, το πρόγραμμα αναβάθμισης των συνολικά 84 μαχητικών να συνεχίζεται και παράλληλα τους νέους Ίκαρους να κάνουν τα πρώτα βήματα στην πολύχρονη εκπαίδευσή τους, έχοντας ανάμεσα τους και τους μελλοντικούς πιλότους των μαχητικών 5ης γενιάς F-35.
Με την Πολεμική Αεροπορία να μετράει 113 χρόνια ιστορίας και το σύνθημα «Αἰὲν ὑψικρατεῖν» να παραμένει πάντα επίκαιρο, στην ισχυρή θέληση και πειθαρχία που απαιτείται αναφέρεται μιλώντας στο Flash.gr ο διοικητής της Σχολής Ικάρων, υποπτέραρχος Γρηγόριος Καραμπιτιάνης. Από την πλευρά του, με αφορμή τη σημερινή ημέρα, ο αντισμήναρχος Δημήτριος Βολακάκης, ένας από τους Έλληνες χειριστές των F-16 Viper περιγράφει τις εικόνες από τα παιδικά του χρόνια που τον οδήγησαν στο cockpit ενός μαχητικού, αλλά και τα συναισθήματα όταν τροχοδρομεί για μία σημαντική αποστολή.
Αντισμήναρχος Βολακάκης: «Δεν θα επιτρέψω στον αντίπαλο να αμφισβητήσει ποιος υπερέχει στον αέρα»
Η αεροπορική ιδέα, η αγάπη δηλαδή για την πτήση και το σύγχρονο μέσο το μαχητικό αεροπλάνο, αν και είναι παράδοξο να αγαπάς κάτι το οποίο δεν έχεις γνωρίσει, ήταν πολύ ανεπτυγμένο από τα παιδικά μου χρόνια, λέει στο Flash.gr o αντισμήναρχος Βολακάκης, ο οποίος υπήρξε και ιπτάμενος επίδειξης της Ομάδας Αεροπορικών Επιδείξεων Μεμονωμένου Αεροσκάφους «Ζευς».
Όπως εξηγεί: «Η θέα του μαχητικού, του ήχου του τζετ κινητήρα, η ταχύτητα και η δύναμη που εκπέμπει, στις σπάνιες στιγμές που έτυχε να το δω στον ουρανό ή χαμηλά στον ορίζοντα, με έκαναν να ονειρεύομαι τον εαυτό μου ελεύθερο και σπάζοντας τα δεσμά του ανθρώπου, αυτά της αργής επί της ουσίας, κίνησης στις δύο διαστάσεις. Το πάθος μου αυτό με οδήγησε στη Σχολή Ικάρων, από το όνομα και μόνο τιμητική και συμβολική Αεροπορική Ακαδημία που με μεγάλη σοφία ονόμασαν οι προγονοί μας, αναβιώνοντας τον μύθο του Ικάρου και συμβολίζοντας το ριψοκίνδυνο και την αναζήτηση των ορίων, δίνοντας και το στίγμα για το πώς πρέπει να είναι ο μαχητής αεροπόρος: αδάμαστος, ατρόμητος και εξερευνώντας τα όρια».
Μιλώντας για την επιθυμία του να αποτελέσει μέρος της Πολεμικής Αεροπορίας ο έμπειρος χειριστής συγκινεί, με τα λόγια του να αντικατοπτρίζουν τη νοοτροπία που επικρατεί στο σύνολο της αεροπορικής οικογένειας.
«Η αγάπη για την πατρίδα, και το χρέος της συνέχισης της ιστορίας των ηρώων και μεγάλων πολεμιστών μας από τα αρχαία χρόνια, έως τη σύγχρονη ιστορία, η ανάγκη να γίνω καλύτερος από αυτούς αν χρειαστεί και να γραφεί το όνομά μου στην ιστορία ως μνήμη ανδρείας και αποτελεσματικότητας, ξεπερνώντας τα όρια της ανθρώπινης μνήμης και φροντίζοντας για την υστεροφημία, ενίσχυσαν ακόμα παραπάνω την θέλησή μου να επιλέξω τη Σχολή Ικάρων ως μοναδική επιλογή, χωρίς εναλλακτική, μόνο αυτή», λέει χαρακτηριστικά
«Στη βάση θα επιστρέψω εγώ και όχι ο αντίπαλος»
Παράλληλα, ο αντισμήναρχος Βολακάκης μίλησε στο Flash.gr για τις σκέψεις του όταν ετοιμάζεται για μία σποστολή. Όπως υπογραμμίζει η μόνη του σκέψη είναι ότι σε κάθε αποστολή θα βγει νικητής. «Ότι δεν θα επιτρέψω ούτε μια στιγμή στον αντίπαλο να αμφισβητήσει ποιος είναι αυτός που υπερέχει στον αέρα». Για να συμβεί αυτό, όπως προσθέτει, απαιτείται άριστη ψυχοσωματική προετοιμασία και σχεδίαση της αποστολής, απόλυτη γνώση του οπλικού συστήματος που λέγεται μαχητικό αεροσκάφος. Χρειάζεται «βαθιά πεποίθηση ότι οποτεδήποτε απαιτηθεί αυτός που θα επιστρέψει στη βάση για άλλη μία αποστολή θα είμαι εγώ και όχι ο αντίπαλος», τονίζει με νόημα.
Μιλώντας για το αν υπάρχουν εύκολες ή δύσκολες αποστολές είναι ξεκάθαρος πως αυτό δεν ισχύει, σημειώνει πως κάθε αποστολή έχει τις ιδιαιτερότητες της, μιλά για το F-16 Viper και με τα λόγια του μας μεταφέρει λίγα ή πολλές χιλιάδες πόδια πάνω από το έδαφος ή τη θάλασσα.
«Κάθε αποστολή προσφέρει στον Ιπτάμενο την απερίγραπτη γοητεία να γίνεται ένα με το μαχητικό, να πετά πολύ χαμηλά, είτε μέσα σε χαράδρες είτε πάνω από τη θάλασσα, αλλά και στα ανώτερα όρια ύψους και ταχύτητας του αεροσκάφους, εξαντλώντας όλες τις δυνατότητες που σου προσφέρει αυτή εξαιρετική πολεμική μηχανή, ό,τι πιο σύγχρονο έχει να παρουσιάσει η σημερινή τεχνολογία. Το μαχητικό αεροσκάφος έχει τη δυνατότητα να σου προσφέρει στιγμές που εκτοξεύουν τη συγκίνηση και την αδρεναλίνη στα ύψη. Οι σκέψεις μας μετά από κάθε αποστολή είναι αν ήταν δυνατόν να μην τελείωνε ποτέ, αλλά και πότε θα βρεθούμε και πάλι μέσα στο μαχητικό, το μέσο που ολοκληρώνει τον αεροπόρο ως άνθρωπο και ως μαχητή, που θέλει να ξεπεράσει τους προγενέστερους αεροπόρους, σύμφωνα με το ρητό της Σχολής Ικάρων «Άμες δε γ’εσσόμεθα πολλώ κάρρονες» που σημαίνει «εμείς θα γίνουμε πολύ καλύτεροί σας», την ίδια υπόσχεση που έδιναν οι «παίδες» στους πολεμιστές και στους γέροντες πολεμιστές στους χορούς στην Αρχαία Σπάρτη».
Απευθυνόμενος στα νέα παιδιά που σκέφτονται την Πολεμική Αεροπορία τους συμβουλεύει να μην φοβηθούν να αγγίξουν το όνειρο της πτήσης, τη μοναδική εμπειρία να είσαι αεροπόρος και να πετάς μαχητικό αεροσκάφος. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει: «Αυτό που μπορώ να εγγυηθώ είναι ότι τους περιμένει μια ζωή γεμάτη συγκινήσεις, εμπειρίες, ένταση, ότι η εργασία δεν υφίσταται με τη έννοια της δουλειάς, ότι η χαρά τους και η ευτυχία θα είναι να είναι κοντά στον φυσικό τους χώρο, στον χώρο εργασίας τους με τους άλλους συναδέρφους τεχνικούς και ιπταμένους. Οι ιπτάμενοι της Πολεμικής Αεροπορίας κάνουν το χόμπι τους δουλειά και τη δουλειά τους χόμπι, ενώ ωστόσο διακρίνονται όπως όλοι οι εργαζόμενοι στην πολεμική αεροπορία για το πάθος, τον υψηλό επαγγελματισμό και τις άριστες επιδόσεις οι οποίες αποδεικνύονται σε ευρωπαϊκό, Νατοϊκό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο.
Παίρνοντας ως παράδειγμα από τον εαυτό μου, η αρχική αναπόδεικτη αγάπη για την αεροπορική ιδέα, έτσι όπως εκδηλώθηκε στα νεανικά μου χρόνια χωρίς να έχω κάποια πρότερη επαφή με το αεροπλάνο, μετουσιώθηκε σε πραγματικό πάθος. Στα νέα παιδιά, αυτά που συμμερίζονται την αγάπη για την πτήση και το αεροπλάνο, θα συμβούλευα να ανοίξουν τα φτερά τους και χωρίς δεύτερη σκέψη να ενταχθούν στην πιο ζεστή οικογένεια, αυτή της Πολεμικής Αεροπορίας».
Υποπτέραρχος Καραμπιτιάνης: «Αγάπη για την Πατρίδα, ψυχική και σωματική αρτιότητα»
Ο υποπτέραρχος Γρηγόριος Καραμπιτιάνης, με χιλιάδες ώρες πτήσης σε Mirage 2000, εισήλθε στη Σχολή Ικάρων το 1986 και 38 χρόνια αργότερα βρίσκεται στη θέση του Διοικητή της. Ως αρμόδιος και υπεύθυνος για την παραγωγή, μετά από κατάλληλη επιστημονική, στρατιωτική, κοινωνική και πολιτιστική εκπαίδευση, Αξιωματικών Ιπταμένων, Μηχανικών και άλλων ειδικοτήτων εδάφους της Πολεμικής Αεροπορίας, είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για να αποκωδικοποίησει το «DNA», όσων περνούν το κατώφλι της Σχολής.
«Αγάπη για τη πατρίδα και ισχυρή θέληση προσφοράς προς αυτή», ξεκαθαρίζει μιλώντας στο Flash.gr. Όπως λέει, αυτό που συνήθως αποτελεί κίνητρο για να γίνεις Ίκαρος είναι η αίσθηση της ισχύος και της υπεροχής που προσφέρει το αεροπορικό όπλο, η ενασχόληση με την αιχμή της τεχνολογίας που βρίσκει εφαρμογή στην εξέλιξη των οπλικών συστημάτων και των πλατφορμών τους (αεροσκάφη- επίγειας συστήματα αεράμυνας) και η εμπειρία της πτήσης.
Τι είναι αυτό όμως που χρειάζεται ένας νέος άνθρωπος για να γίνει Ίκαρος; Σύμφωνα με τον υποπτέραρχο Καραμπιτιάνη «ψυχική και σωματική αρτιότητα, υπομονή, ισχυρή θέληση, πειθαρχεία, αυτοέλεγχο, συνεχή ενασχόληση με το αντικείμενο και τις τρέχουσες εξελίξεις» και αποφασιστικότητα όπως προσθέτει για την επίτευξη του τελικού σκοπού «που για εμάς τους στρατιωτικούς είναι η επιτυχής εκτέλεση της αποστολής».
Οι μελλοντικοί χειριστές των F-35
Τον Σεπτέμβριο παρουσιάστηκαν για κατάταξη στη Σχολή Ικάρων στην Αεροπορική Βάση Δεκέλειας οι επιτυχόντες των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Συνολικά κατατάχθηκαν 155 Ίκαροι, εκ των οποίων οι 78 με ειδικότητα Ιπταμένου. Ρωτήσαμε τον Διοικητή εάν ανάμεσα τους πιθανόν βρίσκονται και οι μελλοντικοί πιλότοι των F-35 που θα αποκτήσει η Πολεμική Αεροπορία.
«Όχι πιθανόν, αλλά σίγουρα θα βρίσκονται. Η κατάσταση αυτή δεν είναι πρωτόγνωρη, αλλά έχει συμβεί πολλές φορές στο παρελθόν κάθε φορά που πρόκειται να ενταχθεί στο δυναμικό της ΠΑ ένα νέο και τεχνικά εξελιγμένο οπλικό σύστημα. Κατά συνέπεια δημιουργείται το συναίσθημα της ανάληψης ευθυνών και σημαντικών υποχρεώσεων για την ομαλή ένταξη του και την πλήρη επιχειρησιακή εκμετάλλευση των δυνατοτήτων του με τις κατάλληλες προσθήκες και τροποποιήσεις της ακαδημαϊκής και πτητικής εκπαίδευσης. Προς αυτή τη κατεύθυνση έχει ήδη κινηθεί έγκαιρα η Π.Α. με την απόκτηση του σύγχρονου και παγκοσμίως αναγνωρισμένου ως επιτυχημένου εκπαιδευτικού αεροσκάφους Μ-346».
Ο Διοικητής της Σχολής, μέσω του Flash.gr, δίνει τη δική του συμβουλή στους μαθητές και τις μαθήτριες που προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και σκέφτονται ως επιλογή τη Σχολή Ικάρων.
«Να αγαπούν πολύ αυτό που θέλουν να γίνουν, έτσι ώστε η αγάπη και η θέληση να υπερκερνούν τις δυσκολίες και τα εμπόδια που θα αντιμετωπίσουν με την είσοδό τους στη Σχολή Ικάρων» Από εκεί και πέρα, όπως υπογραμμίζει, αφού καταφέρουν να εισέλθουν στη Σχολή και αρχίσουν να αντιλαμβάνονται στη πράξη το περιβάλλον και τις απαιτήσεις, «να πλάσουν το όραμά τους και να έχουν σαν στόχο το όραμα αυτό να γίνει πραγματικότητα».
Τέλος, ο υποπτέραρχος Γρηγόριος Καραμπιτιάνης μεταφέρει τη δική του εμπειρία. «Θα ήθελα να αναφέρω ότι σαν Ίκαρος που υπήρξα και εγώ και μετά τα βιώματα των 38 και πλέον χρόνων στη Π.Α., δεν θα άλλαζα με τίποτε την επιλογή μου αυτή, ενώ τώρα σαν Διοικητής της Σχολής αισθάνομαι υπερηφάνεια να έχω την τιμή να ηγούμαι αυτής. Η Σχολή Ικάρων τυγχάνει της αναγνώρισης του υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης μεταξύ των αντίστοιχων σχολών παγκοσμίως, ενώ η Πολεμική μας Αεροπορία με τις επιδόσεις της σε διεθνείς ασκήσεις έχει αποδείξει το υψηλό επίπεδο που διαθέτει σε έμψυχο και άψυχο υλικό», καταλήγει ο Διοικητής της Σχολής Ικάρων.
«Οι ουρανοί είναι δικοί μας»
Χρόνια πολλά Πολεμική Αεροπορία!