Σούπερ μάρκετ: Σταματούν τις προσφορές, μικραίνουν τις συσκευασίες - Ψαλίδι στην κατανάλωση, στροφή στα χύμα προϊόντα
Μειωμένες πωλήσεις αλλά αυξημένος τζίρος λόγω των μεγάλων ανατιμήσεων. Αυτήν την εικόνα παρουσιάζει το τελευταίο διάστημα η πορεία των σούπερ μάρκετ.
Μάλιστα σε δημοσίευμά της η εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ κάνει λόγο για αυξήσεις 23 έως 83% στα βασικά προϊόντα και κάνει λόγο για φαινόμενα αισχροκέρδειας στα σούπερ μάρκετ.
Είναι γεγονός ότι η εντεινόμενη ακρίβεια αποτρέπει πλέον τους καταναλωτές από την αγορά συγκεκριμένων καταναλωτικών αγαθών.
Να σημειωθεί ότι κατά την έντονα πληθωριστική περίοδο που διανύουμε (με 11,6% για τον Ιούλιο και 11,4% τον Αύγουστο), η μείωση πωλήσεων σε όγκο αντικατοπτρίζει την πραγματική κατανάλωση, καθότι η αύξηση σε αξία – τζίρο προέρχεται κυρίως από την αύξηση των τιμών στα προϊόντα.
Οι ανατιμήσεις είναι υψηλότερες σε βασικές υποκατηγορίες προϊόντων όπως είναι τα γαλακτοκομικά (7%), τα κατεψυγμένα (5,8%), τα συστατικά και υλικά μαγειρικής (9,5%), τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (9,5%), κ.ά.
Λόγω των ανατιμήσεων, για πολλούς καταναλωτές, η μόνη λύση είναι να προσέχουν περισσότερο τι αγοράζουν. Αυτό έχει οδηγήσει, μέχρι στιγμής, σε μείωση του συνολικού όγκου των πωλήσεων κατά 1,7%, με το μεγαλύτερο «ψαλίδι» να έχει πέσει στις αγορές σε όγκο των γαλακτοκομικών (4,9%), των κατεψυγμένων (5,2%), των αλκοολούχων ποτών (7,8%), των καθαριστικών (6,5%) και των άλλων προϊόντων για το σπίτι.
Όμως υπάρχουν δύο κατηγορίες -σε αρκετά προϊόντα αλληλοκαλύπτονται- που εμφανίζουν σημαντική ανάπτυξη.
- Η πρώτη είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Αν και ο ρυθμός αύξησης των τιμών τους είναι υψηλότερος από τα επώνυμα, παραμένουν φθηνότερα από τα τελευταία και αποτελούν ένα οχυρό για τους καταναλωτές. Αυτή η διαφορά στην τιμή έχει αυξήσει τις πωλήσεις τους, από την αρχή της χρονιάς μέχρι και τον Ιούλιο, κατά 10,2% και το μερίδιό τους στο 15,9% από 14,8% που ήταν το 2021.
- Η δεύτερη κατηγορία, στην οποία περιλαμβάνονται και αρκετά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, είναι αυτή των χύμα προϊόντων. Τα επί ζυγίω προϊόντα, τα οποία μεσουράνησαν μέχρι και τη δεκαετία του ’80, είναι σημαντικά φθηνότερα από τα τυποποιημένα. Σήμερα αντιπροσωπεύουν το 23,8% των πωλήσεων των ταχυκίνητων κωδικών των σούπερ μάρκετ, από 23,4% που ήταν το 2021. Πρόκειται δε για την κατηγορία εκείνη η οποία τους πρώτους επτά μήνες του έτους εισέφερε στα ταμεία των σούπερ μάρκετ επιπλέον 50 εκατ. ευρώ, όταν τα τυποποιημένα, που αντιπροσωπεύουν το 76,2% των πωλήσεων των ταχυκίνητων κωδικών, προσέθεσαν 80 εκατ. ευρώ στα ταμεία των οργανωμένη λιανικής. Τη μεγαλύτερη αύξηση κατέγραψαν οι πωλήσεις χύμα πουλερικών (+14,2%), κρέατος (+8,4%), γαλακτοκομικών (+6,9%) και οπωρολαχανικών (+2,3%). Μοναδική εξαίρεση αποτελούν οι πωλήσεις ιχθυηρών που υποχώρησαν κατά 9,9% και αλλαντικών κατά 7,6%.
Την ίδια ώρα, μειώνονται δραστικά οι προσφορές και σειρά προωθητικών ενεργειών όπως για παράδειγμα το 1+1 δώρο που αποτελούσε συχνή επιλογή των καταναλωτών σε ράφια και ψυγεία.
Η εταιρεία μετρήσεων αγοράς IRI αποτύπωσε την εικόνα και τη μετέφερε στο Capital.gr:
ΙΝΚΑ: Μειώνονται οι ποσότητες στις συσκευασίες προϊόντων
Την διαμαρτυρία του εκφράζει με ανακοίνωσή του το ΙΝΚΑ Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας, διότι, όπως υποστηρίζει, μειώνονται οι ποσότητες στις συσκευασίες προϊόντων.
Το ΙΝΚΑ σημειώνει ότι αν και είναι νόμιμη διαδικασία, ωστόσο πρόκειται για ένα «τέχνασμα της βιομηχανίας και της βιοτεχνίας» ενώ προσθέτει στην ανακοίνωση, ότι μετά από ελέγχους που πραγματοποίησε, διαπίστωσε ότι μειώνονται οι ποσότητες στις συσκευασίες προϊόντων.
Επιπλέον, αναφέρει ότι υπάρχει μείωση των ποσοτήτων, σχεδόν σε όλες τις συσκευασίες προϊόντων, όχι μόνο στα τρόφιμα, αλλά και στα είδη περιποίησης, στα χαρτικά, απορρυπαντικά, καλλυντικά, ζωοτροφές «και γενικά όπου αυτό είναι εφικτό, ακόμα και στα αγροτικά προϊόντα του πρωτογενούς τομέα (τσουβάλια καλαμπόκι, σόγια, κριθάρι μπάλες τριφύλλι)».
Για εξαπάτηση των καταναλωτών μίλησε ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γιώργος Λεχουρίτης στην εκπομπή «Ανοιχτή επικοινωνία» στο Open TV, καθώς, όπως κατήγγειλε, εν μέσω ακρίβειας πολλές επιχειρήσεις προχωρούν σε άμεσες ή έμμεσες αυξήσεις σε προϊόντα, μειώνοντας παράλληλα την ποσότητα στις συσκευασίες.
«Μιλάμε για εξαπάτηση των καταναλωτών. Βεβαίως είναι νόμιμο αλλά δεν είναι ηθικό να μειώνουν την ποσότητα στις συσκευασίες των προϊόντων, έχοντας είτε την ίδια τιμή είτε ακριβότερη», υπογράμμισε ο κ. Λεχουρίτης.
Όπως είπε, μάλιστα, αυτό το… τρικ εφαρμόζεται σε όλα τα προϊόντα της αγοράς.«Σε φρούτα, λαχανικά, κονσέρβες, όσπρια, μακαρόνια, χαρτιά υγείας, τροφές, σκυλοτροφές, γατοτροφές, κρουασάν», τόνισε.Ενδεικτικά, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εκπομπής, συσκευασίες με πατατάκια περιέχουν 20% λιγότερο προϊόν, χωρίς να έχει μειωθεί η τιμή, ενώ συσκευασίες αναψυκτικών 2 λίτρων, περιέχουν μόλις 1,75 λίτρα, στην ίδια τιμή!