«Να περιμένουν οι καταναλωτές»: Η συμβουλή Σκυλακάκη για τα τιμολόγια ρεύματος
Να περιμένουν οι καταναλωτές μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2024, πριν αποφασίσουν ποιο τιμολόγιο θα επιλέξουν, συνέστησε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης, υπογραμμίζοντας πως τότε μόνο θα μπορούν να ξέρουν ποιες θα είναι οι τελικές τιμές των τιμολογίων που προσφέρουν οι πάροχοι.
Μιλώντας, το μεσημέρι της Τρίτης (5/12), στον ΣΚΑΪ, εξήγησε τί ακριβώς αλλάζει στα τιμολόγια ρεύματος. «Θα σας έλεγα να κάνετε λίγο υπομονή, να δείτε τα τιμολόγια την 1.1.2024. Σας πληροφορώ ότι αν η τιμή της χονδρικής είναι καλή τον Δεκέμβριο, τα τιμολόγια θα είναι πολύ καλά από 1.1.2024» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σκυλακάκης.
Μάλιστα για το 30% περίπου των νοικοκυριών (σ.σ. πολύτεκνοι και όσοι λαμβάνουν επίδομα θέρμανσης ηλεκτρικής ενέργειας) η τιμή θα είναι καλύτερη και από αυτήν με τις επιδοτήσεις. «Όσοι έχουν κοινωνικό τιμολόγιο, θα έχουν τις τιμές που 1.1.2024 θα είναι ίδιες με τις τιμές με επιδοτήσεις. Αν για παράδειγμα είναι 120 ευρώ η τιμή χονδρικής τον Δεκέμβριο, θα έχουν στο μεγαλύτερο κομμάτι των παρόχων, περίπου 15,5-16 σεντς την κιλοβατώρα, και ταυτόχρονα θα έχουν και επιδότηση» επισήμανε χαρακτηριστικά ο υπουργός, για να προσθέσει πως για άλλα: «…1,2 εκατομμύρια νοικοκυριά, που είναι πιο ενεργειακά ευάλωτα, γιατί θερμαίνονταν με ηλεκτρικό και δεν έπαιρναν επίδομα θέρμανσης, θα έχουν από 45 μέχρι 480 ευρώ πρόσθετη βοήθεια αυτό το χειμώνα, που θα το δουν στους λογαριασμούς τους, οι οποίοι θα είναι κατά συνέπεια τον Ιανουάριο χαμηλότεροι από αυτούς που έχουν σήμερα».
Παράλληλα, ο κ. Σκυλακάκης τόνισε: «Το πιο σημαντικό που θέλω να καταλάβει ο κόσμος είναι να μην πέφτει στην παγίδα της σύγχυσης. Περιμένετε μέχρι την 1.1.2024 να δείτε τις τελικές τιμές των τιμολογίων».
Αναφερόμενος, ειδικά, στη μεταρρύθμιση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για τα τιμολόγια σημείωσε: «Είχαμε 30 - 40 διαφορετικά τιμολόγια και τα ομαδοποιήσαμε σε 3 μεγάλες κατηγορίες με εισήγηση της ΡΑΑΕΥ. Δηλαδή τα σταθερά, αυτά που αγοράζεις και έχεις μία σταθερή τιμή, τα κυμαινόμενα, αυτά που αγοράζεις, αλλά παίζει η τιμή ανάλογα με το πώς εξελίσσεται το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος και τα δυναμικά, που δεν μας αφορούν ως νοικοκυριά, γιατί αφορούν αυτούς που έχουν έξυπνους μετρητές. Η μόνη διαφορά, πέραν του να κατηγοριοποιήσουμε τα τιμολόγια σε τρεις κατηγορίες, είναι ότι προσθέσαμε ένα τέταρτο τιμολόγιο, στο οποίο οι πάροχοι είναι υποχρεωμένοι να δίνουν μία τιμή, που είναι ευθέως συγκρίσιμη για όλους».
Ο λόγος για το πράσινο τιμολόγιο, το οποίο έχει πολύ χαμηλό πάγιο (έως 5 ευρώ) και η τιμή χρέωσης θα ανακοινώνεται την πρώτη ημέρα κάθε μήνα στην ιστοσελίδα του παρόχου και θα κοινοποιείται στη ΡΑΑΕΥ. Αυτή η τιμή θα είναι «κλειδωμένη» για ολόκληρο το μήνα, ενώ θα είναι εύκολη η σύγκριση των τιμών διαφορετικών παρόχων από 1.1.2024, μέσω του σχετικού εργαλείου που διαμορφώνει η ΡΑΑΕΥ.
«Κάποιοι πάροχοι δεν είναι καθόλου ευτυχείς με το πράσινο τιμολόγιο»
Ο υπουργός τόνισε πως: «Κάποιοι πάροχοι δεν είναι καθόλου ευτυχείς για αυτό το τιμολόγιο. Κάποιοι, μου θυμίζουν αυτό που λέγεται για το "διάβολο και το λιβάνι" στο πώς αντιμετωπίζουν το πράσινο τιμολόγιο». Και αυτό, διότι όπως είπε: «…Δεν θέλουν κάποιοι από τους παρόχους να συγκρίνονται οι τιμές και συμπεριφέρονται σαν να θέλουν να προκαλέσουν μία ευρύτερη σύγχυση».
Ο κ. Σκυλακάκης ανέφερε, ακόμη, πως: «Για πάρα πολλές περιπτώσεις, τα τελευταία χρόνια, υπήρχε μια μεγάλη προσφορά για έναν με δυο μήνες και μετά ακολουθούσαν χρεώσεις, οι οποίες ήταν πολύ πιο δύσκολες για τους καταναλωτές. Και με αυτό τον τρόπο, οι πολίτες πήγαιναν σε τιμολόγια που ήταν πιο κερδοφόρα για τους παρόχους». Για να μπει τέλος, λοιπόν, σε αυτές τις πρακτικές εισήχθη το πράσινο τιμολόγιο: «Ο στόχος ο δικός μας είναι να υπάρχει ανταγωνισμός. Και ανταγωνισμός υπάρχει μόνο όταν οι καταναλωτές ξέρουν τις τιμές» δήλωσε, χαρακτηριστικά, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Σε σχέση με τις επιλογές που έχουν οι καταναλωτές υπογράμμισε πως από 1.1.2024 θα μπορούν να κάνουν εύκολη σύγκριση τιμών στο πράσινο τιμολόγιο και να αποφασίσουν αν θα παραμείνουν στον πάροχό τους ή αν θα επιλέξουν κάποιον άλλο ή κάποιο άλλο τιμολόγιο.
«Η εναλλακτική είναι να πειστείτε από κάποιον -διότι ελεύθερη αγορά έχουμε και ελεύθερη οικονομία- που σας στέλνει κάτι που θα είναι διαφανές και πειστικό και να πείτε: "αυτό μου αρέσει, αυτό το κίτρινο είναι πράγματι πολύ φθηνό, έχω τη δεξιότητα να το καταλάβω". Δικαίωμά σας είναι αυτό» σημείωσε ο υπουργός, για να προσθέσει: «Αν δεν έχετε αυτή τη δεξιότητα και δεν θέλετε να είστε σε σύγχυση, περιμένετε. Βλέπετε 1η του μήνα ποιες είναι οι τιμές. Αν είστε στο πράσινο τις ξέρετε. Αν είστε σε πάροχο που είναι φθηνός ή είναι ακριβός και παράλληλα ακούτε τους παρόχους να σας κάνουν τις άλλες προτάσεις που έχουν, διαλέγετε. Εμείς δεν μπορούμε να διαλέγουμε για τους καταναλωτές τιμολόγιο από μόνοι μας, δε γίνεται αυτό, σε καμία αγορά. Αν όμως οι καταναλωτές δεν επιλέξουν, δεν μπορούμε να αφήσουμε να το κάνουν αυτό οι πάροχοι. Υπάρχει προφανώς σύγκρουση συμφερόντων».
Όπως διευκρίνισε ο υπουργός, μόνο στο μπλε τιμολόγιο προβλέπεται τέλος πρόωρης αποχώρησης. Επί της ουσίας, στα άλλα τρία είδη τιμολογίων (πράσινο: ειδικό, κίτρινο: κυμαινόμενο και πορτοκαλί: δυναμικό) απαγορεύονται οι ποινές πρόωρης αποχώρησης στο συμβόλαιο και ο καταναλωτής μπορεί να αλλάζει οποιαδήποτε στιγμή, είτε συμβόλαιο είτε πάροχο.